söndag 12 december 2010

Jag mår illa, men inte av lussekatterna!

Tidigare i kväll bar jag in fyra till bristningsgränsen fyllda lådor med kökssaker som skulle gås igenom en andra gång. Om de placerades i "ok-högen" så hamnade de i diskmaskinen och slutligen i något av köksskåpen. Visst, några av sakerna var ett kärt återséende och hade en given plats i skåpen. Andra hade jag inte mage att slänga så de trycktes in i skåpen. Nu mår jag mest bara illa när jag tittar i vissa skåp. Jag hade ett skåp med vardagsporslin, allt i vitt! Det var lättöverskådligt och där fanns vad vi behövde, inget mer. Precis så som jag vill ha det. Nu är det en salig blandning där inne, bland annat tio mörkblå glöggkoppar som Per fått av sin mamma. Mörkblå och fula som få. Per vill inte slänga så vad gör man? Det bästa av allt var att jag fick alla kökslådor avtorkade och det som låg i blev diskat. Riktig julstädning!

Nu är det bara kartongerna med böcker som står kvar på Pers verkstad för sortering! Eller bara och bara, det blir mycket jobb med det. Det får bli efter jul!

Innan lådorna bars från bilen och in i vårt kök (efter det att Lova somnat) var jag och Lova på julfika hos mamma och pappa. Min mormor och mamma hade bakat lussekatter, kylt av julmusten och kokat kaffe! Det slutade med att nästan hela familjen satt vid fikabordet inklusive mammas bror och hans dotter. Ett helt gäng! Trevligt och gemytligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar