måndag 23 maj 2011

Liten fixar sina naglar och har kvällsmys med mamma!

- Jag sova dina tuttar mamma!

Lova till mig när vi hade en varva-ner-och-mysa-kväll framför TV:n. Vad hon menar är att hon vill ligga på mig med ansiktet vilandes på brösten. Så har hon gjort sedan hon var bebis, men numera kan den lilla damen även uttrycka sig i ord;)
Mitt hjärta smälter! Efter denna kärleksförklaringen jämnade hon ut det hela med att knocka mig mitt i pannan med sin napp mellan fingrarna som ett knogjärn!

-Pang mamma!

Jaha du, tack för den! Sedan läste vi kvällsboken där man skulle räkna prylar på varje sida av boken. En pryl på första sidan, två prylar på andra sidan, tre prylar och så vidare. Lova räknar högt och tydligt men för den sakens skull inte alltid i rätt ordning;)
- 1 2 4 3 6....
Att räkna på fingrarna och kontrollera från dag till dag att det fortfarande är tio fingrar är en populär syssla här hemma nu.

-Mamma tio, säger hon och inspekterar mina fingrar

Sedan tittar hon lite extra på mina naglar så att de ser fina ut och är klippta. Precis som jag gör på hennes ibland. Hon gillar inte när jag ser över hennes naglar och ofta hör jag mig själv säga

-Men Lova, om dina naglar är långa måste jag klippa dem annars kommer du riva dina kompisar på dagis!
och så räknar jag upp kompisarna för att distrahera henne när jag klipper,
Ebba, Lex, Siri...och så fröken Gundi!
Det funkar varenda gång!

Rätt som det är får jag en käftsmäll och sedan en puss! Hon visar mig sin fot och säger

- Mamma mållaaa (måla hennes naglar)

Sagt och gjort, jag målar nytt på hennes tånaglar och sedan får jag ett helvete att hålla henne stilla tills det torkat. Tittar man noga så finns det spår av rosa nagellack lite varstanns i lägenheten. På fötterna kan man knapt urskilja var naglen börjar och slutar. Det ser mest ut som en kletig massa, men Lova är nöjd i alla fall och det är huvudsaken!

Sjunga blir det sista vi gör ikväll. Lova sjunger Bäbä vita lamm jättebra och många av orden uttalar hon alldeles klart. Jag blir såklart mäkta stolt! Det är ju jag som lärt henne. Per ser butter ut! Vad ska han nu hitta på som kan överglänsa detta?

2 kommentarer:

  1. Lilla söta Lova=)=)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det är en helt underbar tid med henne nu, denna åldern är kul;)
    Kram

    SvaraRadera