onsdag 19 oktober 2011

Dösnack!

I dag tänker jag bara vräka ur mig en massa på bloggen. Detta inlägg kommer handla om allt och ingenting. Så känner jag för att skriva i dag. Jag har påbörjat Lovas och vårt sovrumsbyte på ovanvåningen. Det som är kvar är våra madrasser som ska flyttas in i Lovas gamla rum. Efter att det är klart ska jag putsa alla fönster och damma av rummen. Golven tar jag till sist. Lova kommer att få ett mycket större rum och det behövs eftersom hon har massor med saker. Bilar, dockvagnar, lektält, bord, stolar, säng, bokhylla, backar, en byrå...och en sittsäck! Utöver detta så finns hundratals lösa ting. Dessutom ska ungen få plats att leka och utöva sin kreativitet. I hennes gamla rum fanns inte möjlighet till det så hela vår lägenhet har varit belamrad av hennes saker. Jag kan väl inte påstå att min sambo var så jätteglad åt skiftningen men det beror på att han har så svårt för att se förbättringarna det medför innan bytet är gjort. När det är klart tror jag han kommer tycka att det blev bra. Utöver detta ska vi ikväll fortsätta banka upp förstoringar på Lova på den kommande tavelväggen i vardagsrummet. snart är den klar för att fotograferas och läggas ut i bloggen. Jag har förstått att jag kommer att få det väldigt hett om öronen om jag inte gör det. I alla fall om man ska tro mina gamla följeslagare Mia och Sandra från Göteborg som tycker jag är för dålig på att visa upp bilder ur mitt hem.

Tvättmaskinen går varm, det är arbetskläder, sängkläder och handdukar som tvättas i dag.
Ett evigt hängande och vikande. Jag fuskade och tog till tumlaren för att torka sängkläderna. Förlåt miljön! Förlåt plånboken! Förlåt mamma! Fram till klockan nio ikväll har jag på mig med detta sedan är det tvättstopp på grund av kinkiga grannar.

Jag börjar bli hungrig och sitter här och funderar på vad jag ska äta. Som ni förstår är jag barnlös i dag, annars hade jag inte suttit och funderat, det kan jag säga på rak arm! Fundera får man göra när lilla hönan lagt sig för kvällen. Anledningen till att jag är barnlös är för att syster Josephine är så snäll och har tagit med sig Lova hem till andra syrran där alla de fyra kusinerna ska få leka av sig några timmar. Tack för det!

Nu åkte plattan på och en gryta vatten. Det ska bli pasta. Enbart pasta, sallad och fetaost. Det är så härligt att vara själv hemma för då behöver man inte tänka på att det ska vara näringsriktigt vid varenda mål mat som lagas. Den lilla hönan som växer kräver ju det, men jag klarar mig på halvfabrikat ibland. Det är en sådan dag i dag! Ska man hinna något annat så kommer ofta matlagningen i kläm. Detta beror säkert på att jag inte har så stort intresse för matlagning.

Jag var inne på Facebook i går och tyckte det var jävligt sorgligt det jag såg. En rörig ful sida där alla vräker ur sig ointressanta saker. Givetvis är det inte så, men det var mitt första intryck. Jag fortsätter att vara glad för att jag inte har Facebook faktiskt! Kanske skaffar jag det en dag, kanske inte! Vill jag uttrycka mig på något sätt gör jag det bättre på bloggen anser jag! De som hittar hit är de som genuint bryr sig om mig, samt alla som är nyfikna på mig, och det räcker för mig. Men jag måste faktiskt skriva ytterligare en gång att alla ni som är här och läser av nyfikenhet, det vore faktiskt ganska kul om ni lämnade ett avtryck!

I går kväll var jag och Lova hemma hos syster Johanna för att hänga med Ebba, hennes äldsta, när hon själv var på föräldrarmöte för sin yngsta. Vi lekte, stojade, åt mat och fikade. Mysigt som vanligt. Ni som följer bloggen märker att jag har ganska stor samvaro med mina systrar. Vi ringer varandra flera gånger om dagen. Jag brukar få två samtal av Josse, två av Johanna och så ringer jag något själv också. De är mina älskade systrar och mina bästa vänner på en och samma gång. Dessutom är de Lovas båda faddrar vid dopet. De var som gjorda för den rollen. Jag tror och hoppas att de kommer stå vid Lovas sida i vått och torrt, vare sig jag är i livet eller inte.

Mamma är i dag uppe i Ullared och shoppar sig blå! Jag ringde henne för en stund sedan och då visade det sig att hon hittat ett par svarta fleecefodrade regnbyxor åt Lova för 99 kronor. Det verkar som att Gekås har en förkärlek för just priset 99 kronor när det handlar om kläder. Båda de klädesplaggen jag handlade till Lova sist jag var där kostade också 99 kronor.

När vi ändå är inne på ämnet kläder kan jag nämna att Lovas blus med de söta fyrkantiga knapparna från Pomp De Lux har efter en användning och en tvätt redan tappat två av sina knappar. Sånt blir jag så jävla trött på! Ska man behöva sätta sig och sy om knapparna i hela blusen så att de sitter fast? De hade i alla fall vett nog att skicka med två knappar, de satt på insidan av blusen. Nu vågar jag inte låta henne använda den förrän jag sytt fast knapparna.....och när kommer jag göra det? Om fem år ungefär, om jag känner mig själv rätt....och då kanske blusen kan passa fint på.....Lovas dockor? Eller vad tror ni?
Jag ger Pomp en chans till, priserna är ju underbara, det var säkert ett måndagsexemplar jag fick:)

Jaha nu var maten klar. Jag tar en paus!!

Ursäkta för att jag svär i bloggen, det är inte så trevligt att göra det kanske, men ibland tycker jag faktiskt svordomarna förstärker hur jag känner mig, vad jag vill ha sagt och hur mycket det retar mig. Jag hoppas att ni som är känsliga för svordomar har lite överseende med mig.

På fredag ska jag och Josse på tjejkväll hemma hos Janina, det ska verkligen bli superkul! Vi funderar just nu som bäst på efterrätten som vi har på vår lott att fixa. Är det någon som har ett bra tips på en efterrätt som är lite MER, om ni förstår vad jag menar! Inte bara glass och frukt på konserv, alltså! Fint, ska de va:)

Nej nu har jag inte mer tid för bloggen! Jag ska fortsätta på ovanvåningen

8 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Rolig att läsa om "allt och inget". Om dina funderingar! :-9
    Vet du vad, ibland skriver jag saker på fb, men så inser jag att du inte kan läsa/se så då tänker jag att det måste jag blogga om så att Jennie får se :-D Visst är jag snäll?! ;-) Nej men tex dagisfotona, jag har aldrig fått så mkt kommentarer på fb tror jag, jo när jag skrev om ridolyckan där tjejen bröt ryggen, eller när jag skrivit om typ att Stella ligger inne på drottning siliva osv osv... Men så tänker jag på dig och ni andra som följer min blogg, endast :-)
    Jag håller med dig om att fb till mångt och mkt är tramsigt och rörigt... och att det är ett allmänt utrymme för folk att "fiska sympatier" och gnälla över vad jag kallar "vardagslyx" eller andra "små skavanker"... som att de ej fått sova en natt... visst det kan vara för jä%&/ att inte få sova men om de 70% av alla inlägg gnäller om ditten o datten blir man som åskådare till slut förbannat trött...:-/ i alla fall om man själv tycker de åker räkmacka till skillnad från en själv (ha ha ha... vilket jag ofta tycker eller till skillnad från barnen i Afrikas horn som svälter osv osv... ja jag kan verkligen gå igång på folk som inte "uppskattar" livet och ser allt de HAR istället för allt dom möjligen skaver lite...)
    Nog om det!
    Tänk på att ullareds byxor (galon) oftast inte är hängselbyxor, vi har köpt till båda barnen därfrån men inget funkar eftersom de blir blöta då de ej går upp över magen, de blir blöta/kalla i linningen. Ett tips bara...
    Skönt att Lova ska få större rum, de behöver de ju så mkt mer än vi (säger jag som har 3 ggr så stort sovrum som Stella har...:-/) Fast vi ska ju bli tre i vårt sovrum tids nog ;-)
    stor kram till dig, hoppas du får en mysig kväll på fre med tjejerna, sådant behöver man, sådant har jag ALDRIG!
    kram till dig!!

    SvaraRadera
  2. Caroline,tack för ditt långa fina inlägg, känns som om jag fått ett brev på posten:)Jaha, det är därför Ullareds regnbyxor kostar 99, för att de är skit förstås, hahaha:) Det är ju inte så svårt att räkna ut egentligen! Det kommer bli fullt hus hos er inom en snar framtid? Du ska veta, det värmer mitt hjärta att du/ni ska ha en liten till:)
    Jo det är sant att de små behöver större lekyta, vi ska bara sova i vårt rum...så det spelar inte så stor roll om vi får stå vid tröskeln och hoppa i säng för att rummet är så litet;) Vi ska inte bo här forever ändå:)
    Förstår verkligen om DU tycker det gnälls oerhört mycket på FB....om jag tycker det;) Det är som nyheterna på tv, man stänger av om det bara är negativt, negativt och negativt! Precis så kan jag tänka mig att det är med fejjan också!
    Tack, jag ska ha en riktigt rolig kväll på fredag:)Kram och hoppas ni har en bra kväll

    SvaraRadera
  3. Vilket mastodontinlägg! :)

    Först, Grattis till att du inte fastnat för Facebook. Du har ett rikt liv utan det. Jag är beroende men vet med mig att jag även den här vintersäsongen kommer att logga ut en längre tid för att slippa en massa sjukdomsstatusar. Jag suger åt mig dålig energi och det är det inte värt.
    Vad kul att Lova får ett större rum att leka i. Skönt för er att snart ha en lägenhet som är(i stort sett) leksaksfri. Ert sovrum är förmodligen ändå mest till att sova i.
    Förstår dig med torktumlaren, jag kör väldigt mycket nu när det inte är torkväder ute. Det vi hänger upp här inne tar en evighet att få torrt. Det räcker att ha all fintvätt hängande.
    Vad trist att blusen tappade knapparna. Så tycker jag att det är med de flesta plagg numera. Spelar ingen roll vilken butik man handlar i. Jag syr och syr och syr. :)
    Efterrätt till fredag - pannacotta med hjortronsås. Det är så himla gott! Eller varför inte crêpes Suzette. Mmm, jag blev sugen på något sött nu.
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Oj tjena vilket inlägg=)
    Kul! Det var som om jag
    också fick ett brev på
    posten=) Du har förstått
    vinken.Fler inlägg från ert
    hem=)Så tråkigt med Pomp
    blusen=( Jag är så avundsjuk
    på dig och dina systrar
    Jag älskar min bror men
    det är verkligen inte
    samma sak. Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Jävlar i havet så långt inlägg. Jag fick träsmak i baken av köksstolen. Tänkte bara titta in en snabbis innan jag sjunker ner i sängen och knoppar in men här blev jag sittande i hundra år tror jag. Här uppe i Göteborg siter jag och Sandra som två arga poliser och väntar in inlägget om tavel-väggen och Lovas rum;)
    Skit att blusen från Pomp skulle börja tappa knappar redan det är under all kritik. M och H kläder håller sig fina tvätt efter tvätt men så är det inga knappar på dom. Jag har sett ett par jeans som ja vill ha till M. Kommer nog beställa! Jag håller med er om fb och har lessnat ganska bra på att sitta och läsa sån ointressant smörja. Jag läser hellre bloggar som mina vänner skriver för de flesta vill inte göra ett skit tråkigt inlägg som bara handlar om hur sjuka deras ungar är eller hur ont dom har i huvudet eller tanden;)
    Kramkramkram Mia

    SvaraRadera
  6. Gino är en bra efterrätt:)

    SvaraRadera
  7. Sandra R, oj vilka inlägg ni skriver - kul! Om jag skriver mycket skriver ni mycket per automatik eller, hahaha:)Förstår att du loggar ut från fb en period om året, man måste nog få lite distans för att tycka det är givande! Att läsa hur sjuka folk är hit och dit är ju inte direkt upplyftande. Ja, det kan nog stämma som du säger att knappar i allmänhet sitter löst...det är väl en fråga om tid. Det ska produceras så mkt kläder som möjligt på kort tid och då finns inte tiden att se till att alla knappar sitter! Pannacotta är inte helt fel, nej! Finns ju så många olika varianter av pannacotta. Jag såg en i går med bär och grejer,mums! Kram

    Sandra,Du får adoptera en syster;)

    Maria, japp här får du stanna länge om du ska hinna läsa allt;) Så bra att du är nöjd med dina Pomp kläder i alla fall:) Färgen höll sig dock bra på lovas blus...det var bara de förbannade knapparna;) Förstår som sagt att ni alla tröttnar på fb...men samtidigt finns det ju inget som sammankopplar folk så bra över nätet....tänk om alla hade haft en egen blogg;) Alla har ju egna telefoner numera, även barn...då kunde väl alla ha en egen blogg, eller hemsida där man kan kontakta dem!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Anonym, tack för tipset om Gino, det är verkligen supergott!

    SvaraRadera