fredag 7 oktober 2011

Så var det då Ullared...

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Ullared...eller visst är det kul att komma dit en heldag och gå runt i ett gigantiskt shoppingmekka och göra några fynd....men där är otroligt mycket "skit" också. Sådant som man tror att man behöver men som man egentligen bara fyller skåpen med till ingen nytta. Det gillar jag inte. Jag gillar inte att köpa på mig smått "skit" som inte har något värde. Jag är nästan allergisk mot det och så vet jag att det åker ut vid nästa rensning;) Mycket av deras kläder verkar ha otroligt dålig kvalité, vilket har gjort att jag inte ens orkar gå in på damavdelningen längre. I går bojkottade jag den totalt som vanligt. Jag valde ut leksaksavdelningen som prioritet ett för där kan man verkligen fynda bra varor. Jag köpte mest böcker till Lova eftersom de är cirka hälften så dyra där som i de vanliga bokhandlarna. Jag köpte ett antal böcker ut MAX-serien...ni vet Max potta, Max napp, Max dockvagn, Max bil och allt vad de heter. Mamma passade också på att köpa massor med böcker till Lova och hennes kusin Hilma. Utöver böcker fick Lova lite smått som pärlor, pärlbrickor, målarböcker,lego, memospel och pussel. Som julklappar är tanken! Trosor och sockar, ett par jeansleggings med infällda mockalappar och en jeansskjorta hittade jag också till Lova. Barnkläderna är över lag ingen hit, inte min smak alls...men visst kan man dyka på något enstaka och till de priserna de håller så kan man våga "chansa" på att det håller sig fint i tvätten. Jeansleggingsen provade jag på Lova i kväll och de är helt felsydda. När man drar på dem så är de för det första onaturligt smala i vaderna så att de korvar sig längs benen. De påsydda mockalapparna (som är så modernt nu) hamnar liksom baktill, på vaden! De ska ju sitta på lårens insida. Hmm, jävla skitkläder, känner jag då!

Ullared kan både glädja och förarga. Det är ett lotteri, en chansning man tar när man handlar ur deras sortiment. Presentpapper, födelsedagskort och presentsnören är en annan sådan sak som man kan fynda billigt. Jag köpte på mig lite av varje....jag hittade vitt och svart presentsnöre vilket jag tycker är jätteläckert. Snygga dubbelvikta födelsedagskort med kuvert för fem kronor....det kan man kalla ett klipp! Jag köpte fyra på en gång så behöver man inte lägga mellan 20-30 kronor på det i en bokhandel här hemma inför varje barnkalas. Ett set med tre Fiskars knivar 69 kronor, som hittat! Jag gillar Global-knivar men har inte lust att lägga de pengarna som handeln vill att man hostar upp för dem. Då känner jag mig enbart lurad. Som en lurad konsument som handlar efter märket...och enbart märket. Jag kan förstå att en person som har matlagning som yrke, en kock, vill ha Global-knivar, men jag? Nej! Man kan hitta bra knivar som har ett humant pris. Hittar man dem dessutom på Ullared för rena vrakpriset så ja tack!

Nya flaskor till vår bubbel-vatten-maskin, två originalflaskor för 100 kronor! EN BRIO-väska till barnvagnen som ser ut som en magväska typ, som man fäster på handtaget. Den rymmer det viktiga som mobil, plånbok, nycklar, och lite servetter kanske! Väskan fyndade jag för 49 kronor och färgen är i samma röd som den Lovas barnvagn går i - också en BRIO! Ibland vill man inte packa hela skötväskan och hänga den på vagnen...Lova är ju trots allt ingen bebis längre i behov av massor med blöjor, våtservetter, burkmat, haklappar, nappar, skedar och allt vad det var man bar omkring på!

Lägg till duschkräm, fryspåsar, hårfärg, hårgummisnoddar,deodorant, vanishpulver,pennor och kollegieblock och ni har resten av min shoppingkorg!

Jag är nöjd med resan och de fynden jag gjorde men det gäller att hålla sinnet och framför allt ögonen öppna när man går där så att man inte lockas av en massa skit eller köper konstiga saker! Det är min åsikt!

5 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Håller med dig om det mesta, att det så klart är hur mycket skit som helst men ändå bra saker med. Det gäller att urskilja och inte ryckas med. Julklappar är ju väldigt bra där, särskilt till barn...
    Jag har ju bara vart där en tre ggr i mitt liv eller vad det nu är... När jag var där med mamma o pappa när jag var väldigt liten var det def bara skit där, så det har ju blivit bättre :-)
    Jag går dock hellre på loppisar :-)
    kram!

    SvaraRadera
  2. Jo det är som du säger, det har nog blivit bättre med åren! Loppisar är inte helt fel du:) Det är faktiskt jättekul...jag säljer men passar även på att gå en runda och fynda något när jag är där. Nästa loppis blir för min del nu den 15 oktober!
    Säljer du också? Kramar

    SvaraRadera
  3. Å kul med Gekås man hittar alltid något som man behöver till billiga pengar. Jag har inte varit där på flera år men har det i tankarna. Jag tror det får bli en vända dit innan jul/Kajsa

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig om deras sortiment. Man får ha det sunda förnuftet med sig när man går där annars handlar man loss och ångrar sig sen.
    Gick det bra att ha Lova med? Att åka dit med M och H hade varit rena döden förmodligen.
    Kramkramkram Mia

    SvaraRadera
  5. Kajsa,även jag får nog åka en gång till innan jul;)

    Maria, jodå det gick bra med Lova, men mot slutet blev hon så trött att allt blev fel...och då var det liksom bara att gå mot kassorna och inse att hon hade gjort sitt...vad hon orkade med! Jag tycker inte om när vuxna går omkring med skrikande barn i affärer för länge...någonstans får man väl förstå att det kanske inte är läge!

    Kram på er

    SvaraRadera