fredag 11 november 2011

Hemmagjord rotmos, köttkorv och så ärtor till det



Lite för mycket av denna varan har det blivit

Rubriken beskriver exakt vad som fanns på köksbordet till lunch i dag. Made by me, inte illa va?;) Givetvis var det barnsligt enkelt och gott....och säkert inte helt förkastligt ur näringssynpunkt. Jag vet faktiskt inte varför jag har placerat mig själv i facket "Vi som inte kan laga mat" Allt handlar ju egentligen bara om ett ointresse för matlagning, det handlar inte om att jag inte kan. Efter lunchen gick jag med Lova till lekplatsen där jag konstaterade att vi båda hade för lite kläder på oss. Lova borde ha haft överdragsbyxor och jag mössa, det var inte varmt. Solen som stod högt på den blå himlen var vilseledande. Om jag är sådär bra på att laga mat så är jag en fena på att leka, gunga, låtsasäta sand, jaga aktiv tvååring och hålla handen när bushönan går balansgång. När vi kom in skivade jag upp frukt till Lovas frukttallrik som jag ger henne varje dag. I dag blev det banan och kivi. Jag tar vad jag har hemma för tillfället och har gjort det till en rutin. En rutin som tillsammans med frukten från dagis förhoppningsvis fyller kvoten av vitaminer från frukt och bär varje dag. Själv är jag urdålig på att äta frukt. Grönsaker är vi jättebra på hela familjen och jag tror Per är något bättre på att få i sig frukt än vad jag är. Fast, några renlevnadsmänniskor, det hittar ni inte här. Hell no, vi ser till att Lova äter normalt, det vill säga efter kostcirkeln någotsånär, medan vi själva korkar upp PepsiMax på kvällarna när hon lagt sig. PepsiMax, tänker ni...det var väl inte så farligt? Nej, men addera en glass eller två i veckan, massor med godis, hemmabakade kakor...så börjar du närma dig veckointaget här.

GI-tänket är long gone, och jag har inte direkt saknat det heller då jag föråt mig på ägg. Däremot mådde jag bra mycket bättre på GI-mat än med den kosten jag numera stoppar i mig. Vågen visade på ett par, tre kilo minus, men det gick alldeles för sakta för mig....jag vill se resultat efter fem minuter, typ! Jag vet dock att det inte funkar så...men drömma kan man ju...och fortsätta äta under tiden....och gå i taket varje gång man ska på kalas/fest och inte har några kläder. Bara ett tag till....ett litet tag till...

4 kommentarer:

  1. Du resonerar som jag. Jag ska snart skärpa mig snart motionera mera osv! Gud va god chokladkakan ser ut. Har ni gjort den? Vi är också duktiga på att äta grönsaker men inte frukt. Jag köper hem för barnens skull så kan de gå och plocka från fatet bäst de vill. Kramkramkram

    SvaraRadera
  2. Maria, nej det är inte vi som bakat. Bilden är hämtad från Google och jag missar skriva det ibland:( Kram vännen

    SvaraRadera
  3. Jag trodde också du hade bakat! Här hemma äts det massa sött. Mina tonårsdöttrar är smala som tändstickor men jag lägger på mig. Det är förrädiskt när solen lyser och det verkar vara varmare än vad det är. Hoppas ni slapp bli förkylda
    //Carina

    SvaraRadera
  4. Nej, så ambitiös är jag oftast bara när det kommer gäster...Per är den som vanligtvis bakar här hemma:) Vi klarade oss från förkylning...tror jag...det visar sig kanske inte förrän efter några dagar? Kram

    SvaraRadera