måndag 13 september 2010

En helg till ända!

Det är sen söndagkväll och jag har precis plockat ut några sommarkläder ur Lovas byrå. De kommer vara för små nästa sommar så jag paketerar dem i påsar och sedan i kartonger. Där får de ligga tills någon av mina vänner saknar ett plagg till sina små eller om jag blir mamma någon gång igen. Annars lär de hamna i någon insamling till bättre behövande! Bosse, vår lilla huskatt, kom hem för en stund sedan och somnade omgående i soffan brevid mig. Han brydde sig inte ens om att äta. Per och Lova sover!

Jag har letat vinteroverall till Lova på nätet, favoriten är "Rainbow" från Molo som jag tycker är urläcker och en overall som är hållbar i tiden, passat till både tjej och kille och har säkert ett bra andrahansvärde. Ett alternativ till denna overall är en från Didriksson i rött! Den är helt ok också. Är det någon som fortfarnade tvekar, så kan jag berätta att jag fastnar lätt på sidor med barnkläder just nu. Lova behöver förnya sin gaderob inför hösten. Jag själv har fått tre svarta jackor nyligen....ja, ni läste rätt! Det låter ju inte klokt men jag fyndade en höstkappa med guldfärgade rundade knappar som var lite i militärstil. Den var jättefin! De andra två jackorna är mer vinterjackor, en finare kappa och en lång varm täckjacka. Varför alla tre jackorna blev svarta kan man ju undra. Jag har ingen bra förklaring till det! Ironiskt nog hittade jag en till svart täckjacka i klädkammaren. Det var jackan jag köpte när jag var höggravid och desperat efter en jacka som täckte magen över vintern. Den packade jag givetvis också ner! Jag har alltid önskat mig en vit sportig jacka till vintern, men aldrig vågat eftersom en kompis en gång sa till mig att puder och annat smink lätt lämnar fläckar och nu när jag har Lova är det helt uteslutet. Det räcker att man tar upp henne i famnen med skor och jackan måste tvättas!

I fredags var Anna här och hälsade på mig, Lova och Hilma. Busungarna busade på som vanligt och Anna och jag satt och studerade deras lek och hörde dem babbla på. Vi konstaterade att det är helt underbart att bara sitta och titta på barn i den åldern. Varenda gång jag bytte blöja på Lova under dagen satt Hilma brevid och sa - Åååå piiiii!!! Ja, blöjor med innehåll är äckliga, det har hon rätt i;) På Lovas rum hänger en tavla med de båda sittandes rygg mot rygg, det var roligare att titta på än alla de leksaker som fanns i hyllan. Sängen blev en mysig tillvaro om leksakerna fick följa med ner i bingen! Någon gång då och då gav de varandra en rak höger eller bråkade om samma leksak, men på det hela taget gick det riktigt bra!

I går bjöd mamma hela familjen på soppa och alla hjälptes åt att måla brädor till altanen. Per och pappa jobbade på taket. Snart är det så långt kommet att de nya takpannorna ska läggas på! Det ska bli intressant att se slutresultatet eftersom dessa enkupiga takpannor kostar mer än det dubbla mot "vanliga" kupor. Pappa sparade inte på krutet när han beställde varor till renoveringen. Ska det vara, så ska det vara det bästa. Det är hans motto! På insidan sitter fasade panelbrädor vågrätt på väggarna och de ska vitlaseras liksom trätaket och de synliga bjälkarna kommer att bli i en mörkare tränyans för att markeras. Jag tror det kommer att bli superfint när det är klart. När utsidan på altanen är klar och taket ligger på tar renoverandet en paus och sedan blir det en totalrenovering av deras kök i höst/vinter. Därefter toaletten på mellanplan. Huset har tre våningar med en delvis inredd källarvåning! Ytan kändes enorm när jag var barn och växte upp i detta hus, men i dag tar folk ofta till i överkant när de bygger hus och stor yta är inte ovanligt längre! Jag älskar stor yta, det ska det vara! Jag älskar sånt här överhuvudtaget, hus, bygge, renovering och inredning! Det är min cup of tea! Kan det ha något att göra med att min pappa byggt omkring mig så länge jag kan minnas? Det ska vara stort, nytt och fräscht annars trivs inte jag! Skadad sen barndomen;)

Det blev ett långt inlägg för att kompensera för de inlägg som aldrig skrevs i helgen!!

Ny vecka - nya tag!

3 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Låter som ni haft en fin helg!
    ang barnkläder o vinterkläder, jag gillar både tvådelat från pop samt overaller från reima tech. De är helt vattentäta, de kan sitta i en vattenpöl utan att det går igenom, bättre än didrickson i alla tester. Men andra märken funkar ju med, beror på vad man e ute efter lite.
    Ha en fin dag,
    kram

    SvaraRadera
  2. Caroline: Ok, Pop har jag ju hört talas om, men inte det andra märket. Måste kolla direkt;) Jättebra med helt vattentätt till dagis och så! Jag är ute efter varmt och vattentätt!!
    Ha det gott, kram

    SvaraRadera
  3. Caroline: Här är i alla fall en modell som fått högt betyg bland tio andra. Det får väl ses som ganska bra?

    Didriksons Tignes overall
    har utsetts till "Bäst i test”
    i Vi Föräldrar nr 11 2010!
    Till det resultatet kommer tidningen Vi Föräldrar, som i samarbete med Testfakta har hårdgranskat barnoveraller från tio olika tillverkare.

    Didriksons Tignesoverall får som enda overall toppbetyget 5.0 för slitstyrka och vattentäthet, de två viktigaste egenskaperna för en bra och funktionell barnoverall. Bara två av overallerna får betyget 5.0 för slitstyrka.

    Så här skriver Vi Föräldrar om hur provningen av slitstyrka gick till: "Overallerna kläddes på provdockor där knän och bakdel nöttes till det uppstod trådbrott på materialet".

    Vid 4000 nötningsvarv avbröts testet och Didriksons klarade detta utan trådbrott.

    De egenskaper som Vi Föräldrar testade var vattentäthet, slitagetålighet, andningsförmåga och rivstyrka. Av det maximala testbetyget 5.0 fick Didriksons 4.7. Den näst bästa overallen fick 4.5 i betyg och därefter var det ett hopp ner till 4.0. Övriga overaller låg i intervallet 3.9–3.0.

    Två andra plagg från Didriksons med liknande egenskaper är det tvådelade settet Tobie set och overallen Fernie.

    SvaraRadera