fredag 8 oktober 2010

En fin kväll

Den kalla hösten drar in genom fönstret som Per öppnade i vardagsrummet. Han tycker det blir för varmt när ugn och spis är igång och blockljus tända. Det är fredagskväll igen och i dag serverades egengjorda klyftpotatis i ugn, köttfärsbiffar med lök och svamp och en kall sås gjord på turkisk youghurt med vitlök och gurka. Helt underbart gott som vanligt när Per står i köket. Det är faktiskt han som är kocken i detta hushållet. Jag har inget intresse! Visst fixar jag ihop en middag om det behövs, men jag lägger inte ner den där extra kärleken som gör att maten blir nästan oförskämt god. Per har den kärleken till matlagning som behövs och maten smakar därefter. Vår lilla Lova har somnat på sitt rum efter en stunds trots. Anledningen är nog att hon inte sovit en blund på hela dagen och var övertrött. Hon var endast två timmar på dagis under den tiden jag var på begravning och där var det inte lönt att lägga henne. Efter jag hämtat henne flöt dagen på och Lova är inte den som somnar var som helst. Det spelar egentligen inte någon roll hur trött hon är. Sova är överskattat när det händer så himla mycket annat kul omkring en!

Begravningen var oerhört stämningsfull och fin. Kyrkan var laddad av så mycket känslor och tårar. När man tar förväl av en kvinna som hade ett hjärta av guld och som alltid mötte en med ett strålande leénde, ja då är det inte lätt att säga förväl! Det var mormors syster, mammas moster och min dagmamma. Det var flera personers mamma, farmor, mormor, gammelmormor och gammelfarmor.

Om det finns en himmel så är det där hon är nu, det är ingen tvekan om var hon hör hemma!

Det är fredagskväll! Utanför går ett billarm, Idol går på tv, Per har fortfarande jobb att göra och jag bloggar. Katten jamar vid dörren och vill gå ut.

Jag önskar er alla en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar