lördag 30 oktober 2010

Lokala nyheter, inte alltid de bästa!

I denna byn har vi en lokaltidning som kommer ut med jämna mellanrum. Jättebra! Där får man lite uppdatering när det gäller vilka entrepenörer som finns här och vad de sysslar med. Bra mycket bättre än den lokala dagstidningen, vill jag lova! Den lokala dagstidningen är nämligen ett skämt! Hur som helst, för ett par nummer sedan kunde man i lokaltidningen läsa om att en gammal avdankad alkoholist gått bort. Han bodde sina sista dagar på ett äldreboende här i byn. När han syntes på byn för flera år sedan kände alla till honom som "Rättaren" eller "Rättarn" (jag vet inte vilket) och han var nog en "snäll" alkoholist som inte ställde till med något väsen. Han bara fanns här, satt på parkbänkarna, cyklade runt eller vad han nu gjorde! Alla visste dock vem han var. Han fick en egen liten notis i lokaltidningen, de berättade kort om var han arbetat med innan han blev alkoholiserad och att han nu var avliden. Folk kommer minnas honom, prata om honom och referera till honom och vad han gjorde på fyllan.

Fine, jag känner bara att varför göra ett inlägg om honom? Vad har han bidragit med? Han var alkoholiserad och levde på samhället. Gör då hellre ett inlägg om hans närmaste, personerna som verkligen led och fick stå ut med ett helvete för att han valde att gå den vägen han gjorde. Alkoholism är en sjukdom, men det är inte mer hedersvärt att vara alkoholist än det är att vara sjuk i exempelvis MS eller cancer eller hjärtsjuk från födseln. Om en människa här i byn dog av följande sjukdomar tvivlar jag väldigt starkt på att den personen skulle bli omnämnd i tidningen. De är ju för fan de som ska bli omnämnda, äkta hjältar! Sjuka människor som kämpar varje dag mot sjukdomen, med den försämrade ekonomin som ofta kommer ur sjukdomen, om vetskapen att de kanske snart kommer dö. Skriv om deras anhöriga som dagligen slåss mot myndigheter, läser på om deras närmaste sjukdom och försöker överleva samtidigt. Vanliga hederliga människor som jobbat, betalt skatt och tyvärr förolyckades med en sjukdom som inte kunde ha förhindrats (alkoholister kan med rätt hjälp påverka sitt elände i rätt riktning).

Det är dem ofrivilligt sjuka jag vill läsa om, jag vill väl inte läsa om "Rättarn" och hans upptåg! "Rättarns" liv kanske var tragiskt och jag vet inte omständigheterna till att han blev alkoholiserad, men han hade ett val - han kunde ha tagit till hjälp!!

SKÄRPNING OSBY LOKALTIDNING

4 kommentarer:

  1. Jag tycker du ska skriva i er lokaltidning. Du kan konsten att skriva bra. Kramkramkram Mia och trevlig lördagkväll

    SvaraRadera
  2. Hahaha, skulle inte tro det, men tack fina du för komplimangen:) KRAAAM

    SvaraRadera
  3. Men gud va meningslöst att skriva i lokaltidningen. Vem bryr sig liksom? I dag är det skitdåliga nyheter överallt man får verkligen sålla vad som är viktigt att läsa.
    I morgon åker vi till Thailand=) Ha det riktigt gott kramar från Sandra

    SvaraRadera
  4. Nu har ni väl åkt, kan jag tänka! Tror du fick mitt mess annars HA EN TOPPENBRA RESA och ta hand om er. KRAAAAM

    SvaraRadera