måndag 25 oktober 2010

Morotskaka


I går fick jag smaka morotskaka på jobbet och jag hade glömt hur gott det var! Någon vänlig själ hade gjort en stor plåt så att det skulle räcka åt alla. Sånt är uppskattat! Det blir ett välförtjänt uppbrott från det man håller på med för att tillsammans bara sitta ner med kollegerna och prata strunt!
Jaja, här kommer i alla fall ett recept på morotskaka om det är så att ni också blir sugna:)
Klassisk morotskaka
Ca 24 st
Olja och ströbröd till formen
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
2 tsk vaniljsocker
300 gr morötter (7 dl rivna)
4 ägg
4 dl strösocker
2 dl raspolja
Glasyr
250 g rumsvarm färskost
200 g rumstempererat smör
5 1/2 dl florsocker
Blanda och vispa ihop ingredienserna, bred sedan på kakan
Granering
Rivna morötter
Sätt ugnen på 175 grader. Olja och bröa formen (en långpanna)
Blanda mjöl,bakpulver,bikarbonat,kanel och vaniljsocker i en bunke. Riv morötterna! Vispa ägg och socker pösigt och rör i raspoljan. Blanda i de torra ingredienserna samt morötterna.
Fördela smeten i pannan och grädda mitt i ugnen i ca 35 minuter. Låt kakan svalna helt innan glasyren breds på. Kakan kan frysas utan glasyr och sedan kan glasyren bredas på starx före servering
Skär den färdiga kakan i rutor och granera med rivna morötter
KLAAAART!!!!!!

4 kommentarer:

  1. Den här kanske man skulle försöka sig på i helgen när Henkes föräldrar kommer:)

    SvaraRadera
  2. Gör det, jag rekomenderar den varmt!!! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag gillar att baka, brukar göra morotskaka, jättegott!!! Tror det är detta recept jag brukar ha. Kramar från Sandra

    SvaraRadera
  4. Sandra, den är supergod! Vi testade den här hemma också häromdagen. Den tar lite tid i och med att den ska svalna innan glasyren breds på....men den var värd att vänta på:) KRAAAAM

    SvaraRadera