söndag 7 november 2010

Dåliga gener för hårväxt?

Bappe-boxen som Lova öppnar och stänger flera gånger per dag under min uppsyn!


Lovas hår är inte att leka med just nu. Där fram kan det inte bestämma sig om det ska ligga åt höger, vänster eller vara i sidbena! Där bak är det så eländigt tunt att det blir risigt någonstans på mitten (knullfuffs, även kallat) På sidorna är det som om tiden stått still för där har inte hänt ett dugg sedan hon var åtta månader. När ska det växa i kapp det andra håret? Här skulle jag givetvis ha bifogat det perekta fotot som visar alla dessa hårmissar, men jag hittar inget! I stället har jag en bild på boxen som innehåller Lovas käraste ägodelar, nämligen hennes nappar! Tidigt i livet lärde hon sig var boxen stod, hur det låter när locket kommer av och vad som finns i. Snart ska Bappe-boxen dock byta plats. Den ska flyttas från köket till Lovas rum. På Lovas rum ska den stå nära sängen. Vad vi ska göra är att försöka dra ner litegrann på nappen under dagtid och på kvällarna och nätterna får hon plocka på sig så många "bappar" hon vill innan hon lägger sig.
Vad tror ni om detta?

5 kommentarer:

  1. haha =) Nejdå hon är jättefin i håret lilla gumman. Söt box till nappar. Tycker ni ska dra ner på napp. Upp till ett år har barn ett sugbehov sedan är det bara dålig ovana! Efter ett årsålder försökte jag med Malcolm och Henry men Henke var inte lika konsekvent och det måste man va annars funkar det ej. Malcolm använder ej längre men Henry gör som du vet;)

    SvaraRadera
  2. Min systers lille son har också håret så! Det är på utväxt/Kajsa

    SvaraRadera
  3. Jo visst är det en dålig ovana nu, hon hade inte behövt ha napp alls, men så tycker jag det är synd att de den nattetid nu. Det är en form av trygghet så vi börjar med dagen och tar natten så småningom när hon verkar mogen!

    Skönt att höra, Kajsa, att det är fler barn som ser ut så här i huvudet, hahaha;) Inte så snyggt, ellerhur? Charmigt, ja det är det

    KRAAAAAM på er

    SvaraRadera
  4. Har ni testat att klippa hennes hår? Mama har ju också otroligt lite hår, och ingenting hände i början. Jag har lagt mycket tid på att massera hårbotten för att stimulera hårväxten och vänja hårbotten för framtida håruppsättningar. Även borstat och kammat då det inte fanns något hår. Samt klippt lite med jämna mellanrum. Nu har hon en liten, ja liten, kalufs och till min stora lycka kan man göra tofsar!!


    Vi kör också på att hon får nappar nattetid, eller om hon sover middag. Ibland frågar hon efter nappen & nallen när hon är ledsen. Då brukar hon få ha dem en liten stund..

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag har klippt hennes lugg eftersom den har hamnat i ögonen ett par gånger! Inget annat! Det har ju alltid varit så tunt! Jag såg Mamas små fina toffsar på din blogg, så sött!

    Lova är helt besatt av sina nappar så än så länge har det varit tufft med avvänjningen;)
    KRAAAAAM

    SvaraRadera