måndag 20 december 2010

Det här upprör mig

Listan vill veta vad som upprör mig!

Det finns mycket som är upprörande ute i världen. Orättvisor. Jag går inte in på några närmre för det skulle jag verkligen kunna skriva om hela dagen i så fall. Det räcker att jag tittar på vårt eget samhälle för att hitta orättvisor. Särbehandlingar. Ojämlikhet. Mobbing. Övergrepp. Ja, listan kan göras lång. Jag vänjer mig aldrig utan blir upprörd varje gång jag hör om ett fall.

Häromdagen kom en kund in till Per på verkstan. Han behövde hjälp med en sak på sin bil. Per satte priset 1800 kronor. Det var alldeles för mycket enligt mannen (som dessutom är släkt med mig) Per gick därför ner till 1400 kronor på grund av att han är släkt med mig. Snåljåpen godtog detta. Per utförde jobbet och när han kom tillbaka och skulle betala sa han något i stil med
-Jag hoppas du inte tycker jag är för hård mot dig nu!
och så la han fram 1300 kronor på bordet. Per som satt vid datorn och inte var helt observant just i det ögonblicket hade ingen tanke på att räkna pengarna. Varför? Han litar på att han får betalt med den summan de kommit överrens om. När Snåljåpen sedan åker i väg upptäcker Per att han lagt en hundring mindre på bordet! En hundring!! Helt otroligt....och fruktansvärt upprörande. Vad är det med folk? Tilläggas ska att denna mannen själv varit ung och haft ett eget företag som han startade upp med två tomma händer. Han är miljonär i dag. Nu är han pensionär, men glömmer man verkligen de första åren som egenföretagare? Behovet av pengar i början? Han glömde tydligen och utnyttjade det faktum att han är släkt med mig. Upprörande!

Detta är lätt att skaka av sig, men bestående orättvisor och övergrepp ute i världen är inget man skakar av sig. Det är sådant man tänker på precis innan man somnar. Hedersmord, terrorism,stena människor till döds och fängsla människor för att de kämpat för männskliga rättigheter. Jag slutar här....

2 kommentarer:

  1. Det var det jävlgaste på ren svenska! Gubbsnål! Hoppas han får sota för det. Hundra kronor liksom? Vad hade det gjort honom för skillnad. Han tar en risk på hundra kronor och blir illa omtyckt. Det är verkligen snålhet.

    SvaraRadera
  2. Ja ellerhur? Att ens vilja ta den risken för hundra spänn! Sjukt!

    SvaraRadera