tisdag 14 december 2010

Julblomman

Hyacinterna i vitt ska jag ha! Stavas det så? Skit samma, det ska stå tre fyra stycken i en lagom pyntad låg kruka som här på bilden. Fågeln kan flyga bort....
Den vita amarylisen - ett måste! Den behöver dock inte vara så här utslagen när jag köper den!

Underbara orkidéer funkar alltid, året runt! Gärna vita, men denna ljusa rosa färgen fungerar också!


I dag var tanken att jag skulle köpa julblommor, men jag hann inte! Jag har någerlunda klart för mig i skallen vad jag vill ha för blommor i jul. Därför var det lätt att snoka runt på nätet och hitta ungefär det jag tänkt mig. Jag älskar vita blommor. Hela hemmet ska vara fullt med vita blommor till jul. Anledningen till att jag inte köpt blommorna än beror helt och håller på min oförmåga att hålla blommor vid liv en längre tid. Julblommorna ska ju gärna vara i som finast när svärmor kommer hit den 23 december. Varför? Jo för att svärmor kan sina blommor! Hon har massor med växter som hon behandlar som sina små barn (misstänker jag) då de alltid är så fina. Lagom vattnade, friska i färgerna och utstrålar styrka. Aldrig att någon glömms bort, inte ens palmen i hörnan som funnits sen 90-talet typ. Ni kan ju tänka er stressen jag kände när jag skulle underhålla just hennes fina blommor under en månad 2007 då hon reste till Thailand. En hel månad med ångest (nja, nu överdrev jag) När svärmor skulle komma hem skrev jag en liten lapp på hennes köksbord innan jag lämnade huset för sista gången. Där skrev jag något i stil med att "jag tror nog dina blommor saknat dig, för de har bruna blad och en del hänger som om de håller på att mista livet, kan du fixa detta tror du?"

Svärmor fixade det! Hon kom hem och blommorna fick nytt liv. Kanske fick hon kasta någon, jag vet inte.

3 kommentarer:

  1. Jäkligt snygga blommor och dyrt såklart! Jag kan inte heller hålla blommor vid liv men köpte en vit julstjärna till advent. Den lever än;) Det kommer bli fint när det är klart hos dig. Kan du visa allt julpynt och blommor du har sen i bloggen? Usch trött jag är i dag. H kom till mig i natt med rinnande näsa men ingen feber så han fick gå till dagis som vanigt. Bara väntar på att de ska ringa. Jag är på vagnen nu, vill inte jobba:( Kramkram Maria

    SvaraRadera
  2. Snyyyggga! Kram SAndra=)

    SvaraRadera
  3. Stackars lilla Henry!! Hur har det blivit?

    SvaraRadera