torsdag 20 januari 2011

Arbetsförmedlingen, vilket skämt!

I dag är jag förbannad så du som inte orkar med förbannade människor får nog sluta läsa nu!! Känner du däremot för att stämma in i min klagosång så lägg gärna ett par minuter här. Arbetsförmedlingen alltså, vad är det för en sur jävl* myndighet? När Per skulle starta sin verkstad ansökte han om starta-eget-bidrag. Kan man få hjälp de första månaderna ekonomiskt så tackar man inte nej! Per fick avslag! En annan kille med samma hårda konkurrans från liknande företag fick däremot godkänt. Varför undrar man då! Arbetsförmedlingen kunde inte motivera sig trots att Per flera gånger yrkade på ett skriftligt beslut där de motiverade varför. Per misstänker att det var för att han redan hade ett företag i gång. Så kan det ha varit. Per fick höra att det fanns gott om bilverkstäder här i byn och att det inte fanns marknad för honom. Det sa en av arbetsförmedlarna, men han ville inte skriva under på det, utan det sas lite sådär i förbifarten! Det är mycket möjligt att arbetsförmedlaren hade rätt, men i dagsläget har Per hållit på i snart 5 månader och kundkretsen ökar stadigt! Kanske går detta vägen! Hur som helst, från att ha haft en sur attityd ringde nu Arbetsförmedlingen till Per i förgår och bad på sina bara knän att han skulle ta emot en praktikant. En kille som önskat att få vara hos Per. Per sa först nej, för hur ska den killen kunna hjälpa honom utan fordonsutbildning. Det finns inte en chans att Per vågar låta honom experimentera med kundernas bilar. Arbetsförmedlingen tjatade, drog ner det från två till en månad....sedan från 8 till 4 timmar per dag. Tillslut gav Per med sig, han tyckte synd om killen! Per tänkte att han kunde få hjälp med städning och marknadsföring. När killen sedan kontaktade Per visade det sig att det var en kund som var skyldig Per runt 5000 kronor och inte betalade för sig! Han och Arbetsförmedlingen hade förmodligen kokat ihop att han kunde vara hos Per med bidrag från kommunen och samtidigt jobba sig kvitt skulderna han hade till Per. Folk är inte lite fräcka!! Hur i hela världen skulle en människa utan kunskap om bilar kunna jobba sig kvitt en skuld på en bilverkstad? Förklara det för mig! Pers företag är nyöppnat och är i allra högsta grad ett enmansföretag, det visste Arbetsförmedlingen mycket väl om. Det är en liten by!

Desperata människor som armbågar sig fram finns överallt. Se upp!!!

5 kommentarer:

  1. Men usch alltså! Detta låter ju inte riktigt klokt! Måste vara något lagbrott?! Eller? Jag skulle undersöka det hela.. Förstår att du är tokarg, för detta är ju helt orimligt och väldigt svagt av arbetsförmedlingen!
    kram till dig

    SvaraRadera
  2. Neee, är det sant? Det låter ju helt absurt!!
    Hur kan något sådant ens tillåtas?
    Har full förståelse som Caroline säger att du är arg. Hur tar Per detta? Och hur ska han kunna arbeta ihop med den idioten som är skyldig honom pengar?

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Per är vansinnig och har klart och tydligt meddelat Af att han inte kommer att ta emot praktikanten! Då ringde praktikanten upp honom och försökte få Per att få dåligt samvete för att han (killen) nu förmodligen inte skulle få någon ersättning från kommunen. Ingen praktik = ingen ersättning! Ja du, sa Per....det skiter jag fullständigt i. Kom tillbaka när du har pengarna du är skyldig mig....typ så;)


    Nej jag vet det är fördjävligt!! Jag baxnade när jag fick denna storyn berättad för mig! Man tror inte det är sant, men tydligen, än är inte den sista idioten född!!!

    Vi får fundera på hur vi ska göra med detta, men ett besök hos Arbetsförmedlingen blir det, det kan jag lova!!!!

    Vi har tur i vår familj med folk som inte betalar för sig...eh, not!! Det blir så när flera är egenföretagare.

    Kraaaaaam på er

    SvaraRadera
  4. Det var det sjukaste jag läst på länge=(=(
    Jag hade strul med fömedlingen när jag var arbetslös=( så de är inte mycket bättre på det heller.
    Man bli matt arg och knäckt=(
    Nu är det helg för oss och vi ska till kompisar i kväll

    Trevlig helg=)=)
    Kram Sandra=)

    SvaraRadera
  5. Ja visst är det sjukt!!! Ha en jättefin helg:)
    Kraaaam på er familjen

    SvaraRadera