lördag 5 februari 2011

Rapport från dårhuset!


En liten Lova med en jättenapp, 2 månader!
Per busar med Lova, jagar henne i hela lägenheten, kittlar henne och pussar henne på magen!
- Mer pappa, skriker Lova!
Per leker "flygplan" med Lova som far genom luften och landar i mitt knä! Hon skrattar så att hon kiknar. Rätt som det är får hon syn på bananerna som ligger på fruktfatet
- Aa aa, diiin (den), och pekar med hela handen på dem!
Per tar ner en, skalar den och delar den på hälften. Lova får den och säger Ta ta (tack, tack)
Det händer mycket med hennes språk och två- och treordsmeningar är inte alls ovanligt!


Det är lördagskväll och Lova är något sen i säng i kväll, men nu är det dags! I morse började den lilla bushönan sin dag med en blandning av överblivna chips på soffbordet och hostmedicin. Bättre frukostar har vi ju serverat här;) Förutom att Per jobbat en sväng på verkstan har vi inte gjort ett dugg i dag. Jag och Lova gick in liten promenad när vi varit och handlat mat, men inget annat. En ganska trist lördag egentligen! Anledningen till det är att Per tidigare i dag hade en tandvärk från helvetet och knaprade piller som om det inte fanns någon morgondag! Syster Josse och jag hade lite planer på att ta busungarna till leklandet, men även det ställde vi in! Mitt på dagen stekte Per pannkakor och en jättepannkaka med sylt hanmnade i Lovas mage. O, shit, tänkte jag, hon var hungrig! När jag trodde hon skulle ställa sig upp i stolen sådär livsfarligt och be om att få hoppa ned....nej, då tar hon tallriken och håller upp den mot Per och säger Meeer!

Helt otroligt, hur mycket får egentligen plats i den lilla lilla magen?


Vet ni vad, nu ska jag hänga tvätt...sedan ska jag kolla in Blingos nya kollektion för där ska tydligen vara några godbitar enligt syster Josse som var på ett homeparty för någon dag sedan! Sedan blir det film!

6 kommentarer:

  1. Ja ibland undrar man ju hur det kan få plats så mycket mat i så små magar! :D

    Angående din kommentar i min blogg: ja det är den 13/2 som gäller, kl 13. :) Ska bli kul att ses!

    Angående lärarutbildningen så ändras den jämt och ständigt. Under tiden som jag gick på Växjö universitet/Linnéuniversitetet så ändrades utbildningen ett par gånger. Nu har den ändrats igen. Tack och lov mot att innehålla mer krav än den tidigare gjort!!

    Det är ju en klar fördel om den som ska undervisa i exempelvis engelska kan tala med någorlunda engelsk/amerikansk dialekt. Självklart kan man inte kräva exemplarisk engelska (som min ;) ) av alla. Vi är ju trots allt från Sverige, inte USA eller nåt annat engelsktalande land.

    Kram på dig! Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Låter som en mysig helg...förutom tandvärken. Fy 17!!

    Haha, hon e för rolig Lova!
    Visst är dom i en helt underbar (men ibland påfrestande) ålder nu. Vilmer gör och säger saker som imponerar på oss, förvånar oss, får oss stolta och ibland måste man bara gapflabba åt hans alster. :)
    Hoppas ni mår bra förutom tandvärken!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Janina, det ska bli superkul att träffa dig igen! Jag är ju ingen fantast av Gangstar, men jag kommer gärna och kikar på kläderna:)Kanske kan något övertyga mig om och ge plaggen en till chans!
    Ja det är sant, man bör vara duktig i engelska om man ska undervisa i det;) men har du sett den serien om 9A på tv? Lärarna där? Där är speciellt en stackare (men hon har ju uppenbart valt fel yrke) och hon är sååå försynt och kan inte säga ifrån!!! Ååååå det är så jobbigt att se på! Sedan ska en pedagog försöka lära henne några tips! Hahhahaa, kraaaaam

    Malin, jo det är sant, det är en underbar ålder på många sätt, men när de väl trilskas, är de jobbigare än någonsin förr;) Vi garvar också ganska ofta här hemma åt det Lova gör eller säger! I bland är det med en sån jätte inlevelse, så det blir dumt!!! Jo, vi mår bara bra! Ni också? Jag längtar till våren nu och tycker denna tiden är lite seg....men vem gör inte det? Kraaaaam

    SvaraRadera
  4. Å sötaste bebisen, gulligt med nappen/Kajsa

    SvaraRadera
  5. Naaaw, liten Lova=)
    Leka flygplan är Viras favorit också=)
    Det är tidigt med tre-ordsmeningar innan de fyllt två tror jag! Duktig tjej=)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Tack!!!

    Sandra, jag har faktiskt noll koll när det gäller vad som är tidigt och sent i det språkliga utvecklandet, men jag märker stor skillnad på barn i Lovas ålder:) Jag tror Lova är ganska medel i det mesta, i alla fall när man jämför henne med vad som står på growingpeoples hemsida! Den som BVC tipsar om!
    Jag jämför inte henne med andra barn, men det kan vara kul att se hur hon utvecklas efter expertisens riktlinjer!
    Kramisar:)

    SvaraRadera