onsdag 16 februari 2011

Tusen gånger starkare!

Så hette filmen jag såg i kväll. En svensk film som slängde mig 16-17 år tillbaka i tiden, till högstadietiden. Det är en film som berör, tro mig! En film som ni bara måste se. Det första du tänker är nog att du är för gammal för att sitta och se sådana filmer, så tänkte jag också, men jag bestämde mig för att se klart den. Ett bra val! Filmen tar upp ett viktigt ämne, nämligen hur unga tjejer kommer i skymundan i skolan på grund av framfusiga killar, samt något som är ännu viktigare - hur lärarna hanterar detta! Jag känner igen många av konflikterna som uppstod både från min egen skoltid, men även sedan jag arbetade som lärare (för er som inte vet så har jag jobbat i ett bemanningsföretag som lärare i Göteborg)

Jag hoppade in i olika klasser varje dag under en hektisk tid. Jag kunde vara i Gårdsten ena dagen och i Askim nästa och tredje i Angered. Jag träffade mängder med elever och lärarlag. I bästa fall fick jag en lapp skriven där läraren som var sjuk, hade semester osv, beskrev vad som förväntades av mig och av eleverna. I andra fall fick jag göra det bästa av situationen. Något som krävde stort tålamod, engagemang och lyhördhet. Behöver jag säga att jag var ganska matt i bland när jag kom utanför skolans portar? Jag är inte lärare, jag har inte läst tillräckligt med pedagogik....men jag fixade det i två år mot alla odds....och tro det eller ej, jag trivdes! Jag trivdes med utmaningen. Jag trivdes när sexåringar kom fram och kramade om mig eller när femtonåringarna uppskattade mina torra skämt. Barn och ungdomar är underbara!

I filmen jag nyss såg var det okej att killar ropade ut svaren på lärarnas frågor utan att räcka upp handen. Detta trots att någon annan redan hade fått frågan. Gjorde någon av tjejerna samma sak så blev det ett ramaskri som heter duga! Detta händer varje dag ute i skolor, jag har sett det med egna ögon. Det är enerverande! Killar tar ofta kommandot, tjejer håller sig tysta i en hörna. Givetvis finns det undantag, men de är få! När jag stötte på en tjej med ett "grabbigt sätt" tänkte jag inom mig Nej, är det sant? Sedan kom fördomarna som jag envist försökt förtränga, Har hon problem på hemmaplan? En bokstavskombination kanske? Givetvis hade hon inte det, hon hade bara fått lära sig att ta för sig om det så innebar att skrika rätt ut på lektionen, ha ett manhaftigt sätt som killarna och ha en lite råare attityd än tjejer i allmänhet. Bra, för henne! Detta var inte den enda problematiken som togs upp, se filmen!

Till två av mina läsare, Isabella och Janina, som båda är lärare, se den! Det är sånt som ni ska se, som ni måste se;)

4 kommentarer:

  1. Den ska jag se! :)
    Kramkramkram

    SvaraRadera
  2. Jag får väl se den då :) Bara för att du säger att jag ska det ;)

    Gangstar-partyt är den 23e (onsdagen) kl 19. Systrarna dina är också bjudna, och om ni vill ta med någon mer är det inga problem. Bara säg till så jag vet hur många ni blir.

    Förresten, tack för krya-på-dig-hälsningen!
    Kram Janina

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset, den ska ses/Kajsa

    SvaraRadera
  4. Janina, mina systrar får snällt hänga med för jag är osäker på var du bor;) Jag har ju bara åkt dit en gång och det var ett bra tag sedan!Känner du dig bättre nu? Det ska bli så himla kul att både träffa dig och gå på party. Känns som om jag behöver något sånt, varenda kväll är den andra lik nu, usch!!
    Ha det bäst, Kraaaaam

    SvaraRadera