fredag 15 april 2011

Karriärrapporten på bordet!

För ett tag sedan gjorde jag en karriärsporfil via nätet för Descision Dynamics som är världsledande inom metoder och verktyg för strategisk personalutveckling. Japp, nu gäller det att ni hänger med här, kära läsare.... De har 35 års forskning bakom sig och flera stora svenska och utländska företag använder sig av deras karriärsprofil när de anställer nya personer eller ska utveckla de personer som redan finns i organisationen. Ericsson, Ikea, H&M är bara några exempel. Oerhört intressant, tyckte jag, så jag hoppade på detta direkt! I dag flera veckor senare kom en slutrapport över min karriärsprofil och till min glädje visade min livs - och karriärscoach Marie mig att jag låg i topp på samtliga områden karriärsinriktningar (vilket inte säger er så mycket men jag är ju glad i alla fall, hihi) Diagrammet visade också med sina höga staplar att jag hade drivkrafter så att det räckte till och blev över. Är det detta pappret man ska kasta i ansiktet på sin chef när hon är tyken (här har jag erfarenheter) eller när det är dags att löneförhandla? Jag misstänker att det hade haft en viss genomslagskraft där och då. Eller vad tror ni? Diagrammen visar i mitt fall att jag är lämpad för karriärsklättring, det vill säga att jag inom några år på samma tjänst kommer att vilja nå toppen och bli chef....men samtidigt visar mina drivkrafter (en annan del) att jag hellre blir extremt sakkunning och expert på mitt område och stannar där. Det vill säga jag behåller min tjänst, men ingen kan komma och sätta sig på mig. Punkt! Helst en kombination av båda delar eftersom man ska kombinera de båda högsta staplarna i diagrammet. Hmmm, förbryllande...men ska jag lyssna på mitt inre så är jag ingen chef. Jag är ingen klättrare heller. Jag är den sakkunnige experten, där har ni mig! Mina ledaregenskaper sträcker sig till att tillrättavisa en 10 åring som lever rövare i skolan (efter viss erfarenhet) därefter har jag ingen som helst koll på vad det innebär att vara ledare. Jag fick också reda på att jag sällan stannar länge inom ett arbetsområde maxgränsen går vid 8 år. Ja den som lever får väl se! En journalist med samma höga staplar och kombination mellan staplarna som jag skrev att hon såg sig själv som en expert inom sitt område men som en hoppjerka (en som hoppar runt mellan arbetsplatser mycket) i övrigt. Behöver jag skriva att hon är frilansande? Tänk om jag också är en hoppjerka? Nu ska jag läsa i min karriärsprofil (ett helt häfte) och lära mig mer om mig själv. Hoppas att ni får tillfälle att göra en sådan här test någon gång i ert framtida arbete eller hos en coach! Mycket intressant!

4 kommentarer:

  1. Att du är driven och ambitiös märks.Inte ett dugg förvånad över ditt resultat! Stort Grattis, måste kännas enormt skönt med en sådan bekräftelse!

    KRAMAR

    SvaraRadera
  2. Tack Kiqi! Blev bara så förvånad när testet visade att min karriär förmodligen kommer vara linjär (som de kallade det) Det innebar att man fiskar efter en chefsroll, och så känner jag absolut inte mig själv 0 =
    Sedan att jag hade höga drivkrafter visste jag;) Jag har t.om fått tona ned mig själv på mycket...annars går man i väggen tillslut!
    Att "göra kariär" så som det innebär när man säger det i folkmun har aldrig intresserat mig.
    Kraaaam

    SvaraRadera
  3. Grattis gumman till bra resultat även om JAG inte förstår det fullt ut;) I bland är det emningen man ska lära sig nya saker om sig själv:)

    SvaraRadera
  4. Så skoj att testet gick bra=)=)
    Jag är inte förvånad för i mina ögon är du
    mer driven än många jag känner
    inkl. mig själv=)
    Kram Sandra

    SvaraRadera