fredag 15 april 2011

Skulle du sälja din ena njure för 300 000 kronor?

Sug på den! Skulle du kunna tänka dig att hjälpa en annan människa till fortsatt liv och få 300 000 kronor för det? Skulle det vara värt risken som en operation medför? Skulle det vara värt chansningen det innebär för dig då du inte vet om du någon gång i framtiden själv blir njursjuk och skulle behöva båda dina njurar för bästa utgångsläge? Hade det varit skillnad om det var till en sjuk familjemedlem och du inte fick betalt för det? I Iran är det möjligt, men i Sverige är organhandel olaglig.

6 kommentarer:

  1. Nu är inte jag nån expert här direkt. Men om jag skulle sälja min njure. Och sedan efter några år "bli sjuk" i den andra. Vad innebär det? Döden?

    SvaraRadera
  2. Till familjemedlem gratis. Inget snack!
    Till annan för 300 000. Så som min situtaion ser ut nu, kanske? Men skulle behöva sätta mig in i alla risker först så klart. Hade jag varit utan barn hade det varit lättare att säga ja.

    Sedan förutsätter ma ju då att OM man själv skulle behöva en annan njure i frmtiden, så finns det någon som är villg att hjälpa mig. Men det är svåra frågar detta.. tåls att tänka på.

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Anonym, jag är inte heller någon expert haha! men blir du riktigt sjuk i den njuren du har kvar så är det ju lite trist att du bara har den. Ja det skulle nog kunna innebära döden på sikt för kroppen klarar sig ju inte utan sitt reningssystem njuren. Det är i alla fall så man tänker sig att det skulle gå till.
    Det är inte heller självklart att du skulle bli frisk för att du i din tur tar emot en annan persons njure eftersom du inte vet hur din kropp reagerar på den. Frågan är sedan hur stor chansen är att man blir så allvarligt sjuk i sin njure? Akut njursvikt är ju t.ex inte att leka med, eller kronisk njursvikt heller!


    Intressant fråga det här!

    Kiqi, håller med dig, till familjemedlem hade jag inte tvekat. Att sälja den vet i sjutton! Jag tänker också på Lova i detta fallet. Man har ju ett visst ansvar som förälder att i det längsta möjliga hålla sig frisk, tycker jag!

    Kraaam

    SvaraRadera
  4. Nej skulle aldrig sälja men ge bort till familjemedlem skulle jag göra=)=)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Skulle aldrig sälja trots långtidssjukskriven och ont om pengar
    //Carina

    SvaraRadera
  6. Skulle för all del kunna sälja min njure till en vän/familjemedlem. Och om jag nån gång i framtiden skulle bli "njur sjuk" och att det skulle innebära döden. Då vet jag iaf att jag skulle dö med ett gott samvete. Finns inget värre än att förlora en vän eller familjemedlem. /Barre.

    SvaraRadera