fredag 20 maj 2011

En eftermiddag med sol och glädje utomhus

Vad som i dag skulle ha blivit en härlig barnvagnspromenad slutade i en minst lika härlig
(men energikrävande) cykeltur, då det visade sig att Lovas vagn blivit kvar i vår bil (och bilen använder Per till sitt arbete) Hela vägen från vårt hem ner mot ankdammen skrek Lova
- Jag åker cykel!
Vinden tog tag i mitt hår och kletade fast i lipglosset, växlarna på cykeln visade sig vara ur funktion och enda växeln som fungerade var treans växel. Jag hade dock turen med mig då vägen till ankdammen är en enda lång nerförsbacke i prinicip! När vi kom till ankdammen tog vi upp vårt medhavda bröd och Lova började kasta...först små små bitar....sedan allt större bitar....tillslut hela mackor! Jag sa
- Men Lova, änderna kan inte själva dela mackan, gör små bitar!
Med en butter min tittade hon på mig och sa
- Jag cykla!

Alltså, änderna i jämförelse med att åka på cykeln är 1-0 till cykeln! Så är det med den saken.
Jag smulade och kastade ut det brödet som var kvar och vi for vidare på cykeln. Raksträckor och uppförsbackar var vad som väntade oss, jag blev tröttare och tröttare. Vi kom förbi Lovas dagis och Lova skrek till fröken Gundi
- Jag åker cykel!
Gundi skrek tillbaka
- Hej Lova...ja jag ser!
Backen som skulle få mig att hoppa av cykeln började närma sig. Den tornade liksom upp sig där framme som ett riktigt hot. Jag kände mig besegrad direkt! Jag sa till Lova
- Nej nu får nog mamma gå ett litet tag!
När jag hoppade av cykeln var benen som spagetthi. Herregud, vilken katastrof-dålig kondition jag har! Ingen styrka alls! Vad är detta? Så kom jag på....ja just det, jag käkar GI och har inte samma kraft att ta ut mig. Det ska vara lågintensiv träning...men... en cykeltur med 12-13 kilo extra där bak i barnsadeln är väl inte så farligt....eller? Jag blev osäker!
När vi kom hem till mamma och pappa hade mamma fortfarande inte kommit från sitt arbete men pappa som är sjukskriven var på plats. Han satt och solade sig på nya altandäcket som numera även fått ett fint staket runt sig! Så fint så! När jag berättade för pappa om min söndriga cykel lagade han den i en handvändning. Vad vore jag...livet utan pappa? Lova rusade först till gungan och sedan till rutschbanan och slutligen till sin elbil. Hon hade att göra om jag säger så!
Pappa dukade ut kaffe, mamma kom hem, Per kom förbi och i kvällssolen satt vi och tjattrade. När vi kände oss färdiga med tjattrandet åkte vi till posten och hämtade ut reservdelar till Pers kunder...långväga reservdelar.....de hade skeppats hela vägen från Kina! Billiga reservdelar betyder billigare priser ut till kund. Per vet hur han ska gå till väga och fler och fler osbybor upptäcker att han faktiskt är billigast i byn. Billiga priser innebär större kundkrets! Ganska enkelt egentligen!

Sedan blev det en tur inom ICA för att komplettera med färsk broccoli till dagens middag som bestod av torskfiléer och diverse grönsaker i en god sås/gryta gjord på bland annat creme fraiche och färska kryddor. Gi-riktigt och supergott! Jag mår som en prinsessa!

I kväll gjorde jag misstaget att krypa ner tillsammans med min lilla höna när hon skulle sova, hon var ju så varm och go, luktade gott och gjorde söta miner. Har man spenderat hela dagen med sin lilla juvel så varför inte somna tillsammans då? Klockan mitt-i-natten är jag uppe igen och checkar av bloggar, stör grannanrna med en maskin tvätt (det är Lovas ljusrosa och vita vårjacka som måste tvättas inför förskolans dag i morgon)

Förskolans dag innebär trevliga aktiviteter för alla barn på alla förskolor i byn!
Ett år hade glassbilen delat ut glassar till alla barn på kommunens bekostnad. Vi får väl se vad som blir höjdpunkten detta året!

6 kommentarer:

  1. Känner så väl igen mig i cyklandet.
    Jag cyklar bara i bland och det kan vara riktigt jobbigt även om alla växlar fungerar:)
    Hoppas din lilla sötnos till dotter får en bra förskolans dag
    //Carina

    SvaraRadera
  2. Underbar Lova-mamma-dag:)
    M och H har alltid älskat åka cykel men nu känns M för stor för det. Han vill inte längre heller;)
    Hoppas ni får en skön helg!
    Kramkramkram Mia

    SvaraRadera
  3. Mysiga Lova som skrek "jag cyklar" =)
    Jag har ingen cykel den blev stulen utanför hemköp annedal=(
    Herrejesus gud och hans enda son(och allt vad de nu heter) vad du skriver människa
    Jag hinner inte med och kommentera nu=)=)
    Hur hinner du allt detta och jobb,
    hemmet och Lova??????
    Jag får fortsätta läsa senare i kväll.
    Djävla duracellkanin!!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Carina, tack det verkar som att förskolans dag varit lyckad:)

    Maria, nej det är klart nu är Malcolm stora killen, fem jordsnurr;) Går det bra att cykla med honom i stan?

    Sandra, vaddå jävla duracellkanin, kanin kan du var själv. Du springer ju på gym,på SPA och tjejmiddagar utöver alla måsten du har, hur fan hinner du det då;);) Nu blir jag trött på dig!!!

    Kram på er vänner!!

    SvaraRadera
  5. Hahaha=)=)
    Man hinner om man planerar bra
    och Danne är på humör=)
    Vad jag menade var att du har
    ett mycket tyngre jobb än jag
    psykiskt och fysiskt.
    Du sköter hela ert hushåll om
    jag förstått rätt.
    Jag sätter ihop
    lite blommor på dagrna och när
    jag kommer hem har
    Danne hämtat Elvira och maten är klar.
    Jag hinner lätt träna då och
    träffa vänner.
    Hur orkar du vara uppe på nätterna?
    Duracellkanin är en komplimang=)=)
    Kram en annan kanin=)

    SvaraRadera
  6. Men du kanin-Sandra, jag är också bra på att planera;)
    Kram på dig

    SvaraRadera