onsdag 25 maj 2011

Ger du dig in i leken får du leken tåla!

Jag vill börja med att tacka för alla tankar, stöd och uppmuntran som jag fick i förra inlägget.
Det var så många kommentarer att det skulle ta en hel evighet som jag skulle svara på varje kommentar vilket jag vanligtvis gör. Därför kommer här nu ett samlat svar.
Jag tänker använda mig av Kajsas ord som jag tycker stämmer precis med vad jag upplever i bland. Kajsa skrev
"Jag förstår din irritation över människor som inte vågar visa att de läser trots att de känner dig. Sånt måste vara tungt när man skriver så ofta som du. Då är bloggen en stor del av livet och kanske känns det samma som att någon skulle klampa in i ditt hem och bara gå runt och titta nyfiket och sedan gå ut utan att säga ett dugg. Förstår du vad jag menar? Jag tror det kan bli så för många hängivna bloggare"

Jag tänker så här, tack Kajsa, du har förstått vad jag vill ha sagt med mitt inlägg!
Det är inte så att jag fiskar kommentarer som besatt och blir sur när helt för mig främmande personer inte lämnar kommentarer när de läser min blogg. Det handlar inte om antalet kommentarer. Det handlar om att de som känner mig sitter och läser utan att bry sig om att kommentera det jag skriver. Bekanta, gamla vänner, gamla arbetskamrater och folk som på annat sätt vet vem jag är. Folk som kanske har känt mig väl en gång i tiden men som nu helt plötsligt har ett jättestort intresse för mig...igen....men bara när de själva vill och utan att säga ett ord till mig. Märkligt! Som Kajsa skriver så blir bloggen ett "andra hem" när man lägger ner den tiden som jag gör på bloggen. Ett hem med mina bilder, mina tankar, mina funderingar och det som jag i vanliga fall skulle dela med min kompis.....och dessutom gör. Anledningen till bloggen i dag, i dess nuvarande form, är att förmedla min vardag till långväga vänner i första hand. Jag har vänner i Stockholm, Göteborg, Växjö och Malmö. Givetvis vill jag också via bloggen knyta nya kontakter och hitta nya intressanta bloggar.

Kritiken jag kan få för detta är att "ger du dig in i leken får du leken tåla" Alltså, du får finna dig i att människor nyfiket trampar in i din blogg och tar del av ditt liv när du väljer att så öppet dela med dig av ditt liv. Denna kritiken är fullt rimlig och jag förstår den!
Hade jag inte kunnat förlika mig med detta hade jag lagt ner för länge sedan!
Jag tycker bara att det är aningen irriterande att gamla vänner kan vara så noncharlanta och detta beror nog främst på att jag själv är väldigt noga med att vara en trevlig och engagerad person som gärna svarar mina vänner mitt i natten och löser deras problem. Jag skulle aldrig tveka att hjälpa en vän eller mina syskon i nöd, varken med pengar eller med flytthjälp....eller med....det mesta egentligen! Det är nog därför jag reagerar så starkt på detta. Jag är medveten om det!

Den dagen det står BLOGGPAUS i rutan här när ni tittar in, då har jag behövt det!

6 kommentarer:

  1. ALltså jag behöver nog nte ens skriva att jag förstår dig så väl. DU har ju läst liknande inlägg hos mig tidigare. Det är verkligen det som irriterar en mest. NÄr man vet att närmare 100 pers varit inne och läst, och endast 2 lämnat en kommentar. GIvetvis vill inte jag har en kommentar från var och en som läst, det hade ju blivit absurt. Jag kommenterar inte heller själv alla inlägg jag läser. Finns absolut ingen tid eller fysisk rk till det. MEN en kommentar då och då från återvändande läsare. ALltså som du säger, folk man faktiskt "känner". Jag länkar ju min blogg på FB dessutom, så jag vet ju att majoriteten av de som läser är folk som känner mig.

    Hursom helst så förstår jag dig till fullo. Jag tog ju bloggpaus ett tag också, och man behöver nog det ibland. Men jag skulle sakna dig om du gjorde det i alla fall.

    Och du. Jag hade nog dött om jag bodde där nere, så som du beskriver det. Jag tycker nämligen att det är så här. Men det beror ju lite på att jag delvis tillhör en minoritetsgrupp i den här staden, som är som sitt eget community med skvaller MAX!

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Håller mitt löfte och kommenterar lite ;) Fast att jag förstår dig, som jag skrev sist oxå, så har jag inte tänkt på det sätt som du citerade det Kajsa skrivit, men visst är det sant! Jag har nog inte tänkt så då jag inte har någon egen blogg, då hade nog den tanken slagit mig långt innan (tänker ffa på att någon skulle klampa runt här hemma nyfiken men ingenting säga). Men kul att du fick många uppmuntrande kommentarer, vi vill ju att du ska fortsätta. Jag är ingen bloggälskare, din är den enda jag läser, jag är ingen nätet-människa alls egentligen, men nu när jag varit hemma och varit sjukskriven så har jag blivit flitig med att läsa dina inlägg. Tidigare blev det bara sporadiskt. (Hm, hör att jag håller på att ursäkta mig själv :()Men nu när man går hemma hela dagarna är datorn och din blogg en del av min vardag och jag uppskattar det!
    Börjar längta på allvar tills bebis dimper ner, igår passerades gränsen till när Leon föddes - skönt att slå det datumet :) Någon vecka till sen hoppas jag att den lill* kommer, mäkta trött på att gå hemma och drälla nu! Vi kanske kan få till en träff i nästa vecka? Hur har du det? KRAMAR HANNA

    SvaraRadera
  3. Jag förstår att det blir som ett andra hem även om jag själv inte bloggar. Jag kan bara föreställa mig tiden du lägger ner på bloggen. Ingen är gladare än jag om du fortsätter blogga för precis som många skrivit så är din blogg min vardag:)
    Ett avbrott i vardagen typ;)
    Jag ser det så att du jobbar och lägger tid för att vi som kommer hit ska kunna ta del av din vardag och då får man fan i mej oxå
    bjuda till lite själv som läsare och vän.
    Kramkramkram MiaPia

    SvaraRadera
  4. Om du hade skrivit mer om ditt intressanta jobb så tror jag nog att du hade fått fler kommentarer.
    En tanke bara:)

    SvaraRadera
  5. Anonym din jubelidiot
    har du hört talas om sekretess?=(
    Helt absurt att bara komma på tanken
    tycker jag=(
    Varför skulle hon skriva om det?

    Jag är hemma med Elvira igen.
    Jsut nu avlöser det ena det andra här=(
    Kram min vän

    SvaraRadera
  6. Kiqi, jo jag minns att även du reagerat på detta! Jag länkar ju inte till min blogg från något annat ställe, jag har i princip bara delat ut adressen till nära och kära, men sedan har ju den spridit sig runt. Förstår mycket väl att det kan bli rykten och så även i en minoritetsgrupp i en större stad. Här är extremt jag lovar. Tur att man inte vet allt som sägs om en. Jag hör så sjuka grejer om folk ibland att det kvittar hur mycket man försöker förstå det, vänder och vrider på det, det blir liksom aldrig rimligt;) Kraaaaaaaaam söta du

    Hanna, tack för dina inlägg vännen! Så skönt att du nu gått förbi v. 35, det måste vara en lättnad för er båda:) Det kommer garanterast att gå bra det här. Vad blir det tror du? Tjej eller kille? Hade varit jättekul att ses. Nästa vecka kan jag ringa dig så får vi bestämma en tid!
    Nej det är inte lätt att förstå det här med bloggar och tiden vi bloggare lägger ned, när man inte har en själv. Det förstår jag mycket väl:)En sak ska jag skriva dock, min kritik var inte mot dig eller mot Janina eller Anna, ni som jag vet läser då och då. Ni har ändå gjort er till känna. Jag retar mig på gamla vänner som läser och som inte vågar stå för det! När jag träffar dem är det uppenbart att de läser min blogg men ändå vågar de inte erkänna eller skriva ett Hej, hur är det? Förstår du hur jag menar? Kraaam på er och magen!

    Anonym, skämtar du eller?

    Sandra, Stackars Elviran:( Har ni varit hos läkaren? Kraaaam på er båda

    SvaraRadera