onsdag 18 maj 2011

Läs och fortsätt skriva!

Överallt var det blött. Träden slokade, de såg faktiskt riktigt sorgsna ut. På gräset i parken hade små pölar placerat sig här och var, som om de tydligt ville markera att det lämpar sig inte för solande här i dag. Jag satte mig på en bänk. Det var med ett enda syfte som jag hade gett mig ut den dagen. Mamma fyllde år och på grund av min enorma brist på fantasi hade jag i sista stund beslutat mig för att köpa en blomma på Flora. En sådan där enkel bukett, några rosor och lite grönt. Mer behövdes inte, mamma älskar mig ändå. Jag vet det.
Jag fullkomligen lyfte där jag satt när tutan från den där volvon ekade över stan.
Va i helvete höll han på med? Eller var det en han? Det kunde lika gärna vara en hon.
Det var som om tiden stod stilla när jag sakta vände mig om. Vad hände? I slow motion reste jag mig från parkbänken och stegade raka vägen mot volvon, mot folksamlingen.
Där på gatan låg han. Han kan inte ha varit en dag äldre än femton. Mopeden låg brevid, blodet, hjälmen. Det snurrade runt i huvudet på mig, jag såg hur en man fumlade efter sin mobiltelefon. Han vände sig bort och pratade upphetsat med personen på andra sidan linjen. En kvinna skrek
- Finns här någon läkare...sjuksköterska, eller va fan som helst? Gör något!
- Det är försent, sa jag!
- Försent, skrek kvinnan, hur vet du det?

Jo jag vet. För jag har sett det så många gånger.

Mannen med mobilen som avslutat sitt samtal sa med ett förvirrat uttryck i ansiktet
- Hur kan du veta? Ambulansen är på väg!

En kille kom springande, han knäböjde vid den döda femtonåringen och kände efter puls. Han tittade på mig och skakade sakta på huvudet. Kvinnan bröt ihop och mannen med mobiltelefonen var snabbt vid hennes sida och tröstade. Killen satt kvar på marken och jag närmade mig honom och den döde. Mannen som körde volvon staplade ut ur bilen. Han var märkbart chockerad och skakade.
- Sätt dig ner, sa jag!
Han satte sig på trottoarkanten och där satt han kvar tills polisen och ambulansen var på plats.


Fortsätt min berättelse om du känner dig manad, så gör vi en riktig roman om detta genom bloggarna. Glöm inte meddela mig var du skriver fortsättningen!

9 kommentarer:

  1. Så fruktansvärt. Är detta nåt du varit med om?
    //Carina

    SvaraRadera
  2. Du skriver jättebra. Jag skriver inte blogg så kan inte hjälpa dig med en fortsättning/Kajsa

    SvaraRadera
  3. Carina, nejdå...det är en påhittad story;) Däremot har jag på lite håll varit med vid en MC-olycka när en kille tyvärr avled till följd av sina skador. Min dåvarande sambo var först på plats! Jag såg det hela från mina föräldrars trädgård. Vi körde själva mycket MC,mitt ex och jag, så det var riktigt jobbigt. Jag hade problem med att sätta mig på MCn sedan plus att jag var oerhört nervös när mitt ex var ute och körde. Det kanske inte tycks vara så stor skillnad mellan en MC åkande kille eller en mopedburen kille, men det var stor skillnad. Lite influenser har jag dock fått från det jag själv upplevde.

    Kajsa,tack...synd att du inte skriver! Ungefär hälften av de som kommenterar i min blogg har inte en egen blogg!
    Trevligt att ni är här i alla fall:)
    Tack för att ni läser och hör av er
    Kraaaam

    SvaraRadera
  4. Nej, det stämmer inte....fler än hälften av er som kommenterar här är själva utan blogg
    Maria,mina systrar (ibland) Sandra, Kajsa och Carina är "blogglösa" medan Kiqi, Caroline, Carolina och Janina (Isabella ibland) har bloggar:)

    Så är det med den saken...

    Sedan finns här en och annan som är anonym (eller en och samma kanske?)

    SvaraRadera
  5. Hade jag haft en blogg så hade jag skrivit.
    Du känner väl mig och förmodligen hade storyn blivit en aning bisarr. Sånt är kul!
    Kramkramkram Mia

    SvaraRadera
  6. Jag kan skriva men då skriver jag här=)=)
    En kort version i kommentarsfältet=)
    Har ingen annanstans att skriva!
    Måste bara ha tiden till det
    Återkommer hit=)
    Kram Sandra som VÅGAR skriva till
    skillnad från alla andra här inne
    Haha skojar bara=)

    SvaraRadera
  7. Jo Maria, det vet vi ju att den hade blivit...skriv här som Sandra ska göra så att jag får garva ihjäl mig;)

    Sandra, KUL:) Nej jag vet, de andra är några riktiga fegisar, hihi;)

    SvaraRadera
  8. Eller maila det till mig Sandra så ska jag lägga in det i min blogg så att alla får ta del av det....eller? Puss

    SvaraRadera
  9. Å JAG SKULLE FORTSÄTTA HÄR=)
    Det kommer=)
    Kram Sandra "förvirrad och glömsk på smällen"

    SvaraRadera