onsdag 18 maj 2011

Mitt och ditt - viktiga konstateranden i en tvåårings värld

Hello Kitty fortsätter att invadera vårt hem, denna gången i form av en rosa/vit laptop för barn.
Lova är givetvis överlycklig! Hela kvällen har hon pekat på sin dator och sagt
-Min dator!
Sedan pekade hon på min och konstaterade
- Mamma dator!
och sist men inte minst
-Pappa dator!

Det är viktigt att vi alla är på det klara vilken dator som är vilkens här så det inte blir några sura miner. Hon satt, låg och gjorde diverse konster framför datorn. Den var lite svår att öppna men snart har hon fått kläm på det också. Varenda gång datorn gör ljud ifrån sig gör Lova ett illtjut och klappar i händerna. Hon är rolig, den där Kitty...i alla fall så länge hon håller sin fula nuna borta från Lovas kläder!

I dag har hon tjattrat värre än jag någonsin varit med om, hennes tal är i en utvecklingsfas igen. Det är mycket upprepningar av allt jag säger och så suger hon åt sig som en svamp av allt det nya i ordväg. Det är låååånga meningar och höööööga illtjut dagarna i ända....och på kvällarna innan sängdags är det två tröööötta föräldrar som pustar ut när den lilla somnat.

För någon vecka sedan introducerade vi pottan som inhandlades på IKEA för en hel evighet sedan. En röd högblank sak som Lova först nu börjat gilla. Den passar till det mesta. Ena dagen är det två nerbäddade mjukis-barbapappa-figurer i den och nästa dag kan man hitta en hårborste eller några kex.....men någon potta, det är det inte! Visst hon har suttit på den efter konstens alla regler och vi pratade kiss under tiden...men nej, Lova tycker det är väldans överskattat att göra sina behov i den när man kan göra dem i blöjan lite när som istället.....och ja, hon är inte så dum egentligen;)

I eftermiddag/kväll har vi både besökt BRIO butiken i byn , snackat med syrran och Agnes utanför butiken och promenerat upp till Per innan stägningsdags....och fick skjuts hem. Trettio minuters promenad, alltid är det något! Jag la in mina värdefulla minutrar i matdagboken på nätet och får på så vis unna mig ett par bitar mörk choklad ikväll. Bra va?
Jag kämpar vidare med GI och några kilo minus har det blivit, närmare bestämt -3,5 kilo.
Jag har många kilo kvar så än ska jag inte dra för mycket på smilebanden!

Ha en bra onsdagkväll

11 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Åhhhh så söt hon är lilla Lova!!! En sådan dator hade ju Stella absolut velat ha!! Vilka härliga kläder hon har med, och fina köksmöbler har ni med!! :-)) Och BRIO-butik, vilken lyx att bo nära en sådan guldgruva!
    Heja oss gällande GI, det är såååå jobbigt nu tycker jag! Är inne i en liten svacka och vill inget hellre än äta rostade mackor med apelsinmarmelad och bokstavligt talat kasta äggen åt skogen! Men jag ska inte ge mig. Behöver gå ner 10 kg till, men hade vart överlycklig för 8! Inga hårda krav på mig själv alls, visst?! Detta gör jag ihop med nedtrappning av en tung nerv-medicin med, alltså lite mkt på en gång men skam den som ger sig. (Hm... och jag som går kurs i att "flyta med" och inte pressa sig, vågar inte ens tala om där att jag äter enligt GI och pressar mig själv..:-o)
    KRAM till dig!

    SvaraRadera
  2. Tack Caroline för de fina orden, så kul att du gillar köksbordet. Det köptes för 5 år sedan på Mio, jag älskade det direkt...Per också...annars hade jag köpt det ändå, haha:)
    Köpte vitrin och väggfast hylla till i samma stil och har fortfarande inte tröttnat på valnöt trots att alla sa att jag skulle göra det!
    BRIO butiken ja, ni får allt komma ner hit och fynda...men i dag var det så utplockat...inte ett dugg roliga saker! Det kan vara lite till och från. Det har blivit "riktig" butik nu, inte så mycket outlet mer...men visst är där lite som de säljer billigare och så är det ett stående inslag, vagn outleten:)
    Jag köpte datorn där i dag för att Lova tog den och vägrade släppa den (detta har aldrig hänt förr och jag smälte såklart) Jag kommer nog inte vara lika munter när hon är 4 år och ska ha allt hon pekar på;)
    Nu låter hon förhoppningvis bli att trycka sönder våra datorer...det var förhoppningen:)
    Det är verkligen beundransvärt att du fixar detta med GI så bra trots mediciner och värk! Om du går ner 8 till så har du jobbat superbra!
    Jag motionerar för dåligt, vet inte hur jag ska få den där riktigta motivationen...det känns som om det räcker att man lagt om sina matvanor..men det är ju inte jobbigt heller...jag menar, jag är aldrig hungrig (möjligtvis sugen) men jag lider inte så värst mycket;)
    En stor fet spark i baken är vad jag skulle behöva;)
    Kraaaam

    SvaraRadera
  3. Åh vad duktig du är Jennie!! (du med Caroline) Superflitig med ditt mål. Heja dig.

    Och Lova lilla madam, det där är ju Mamas dator, som hon fick av sin mamma (som för övrigt inte avskyr den vita katten) och sin morfar när hon fyllde år. Har du varit och snott den ;-) Jag har fullt sjå här hemma att hålla koll så Mama inte förstör sin. Eller jag är nojig att hon ska tappa den när hon bär eller flyttar på den. Men hon vet att hon ska vara försiktig. Blir kul sdan när hon får användning för den ordentligt och börjar förstå alla olika grejer. Jag gjorde ett aktivt val i att ta den, då båda jag och Ms Gangstress gillar Miss Kitty, och det var den enda inne på BR som hade riktigt tangentbord. Jag kände att ska det vara, så ska det funka för framtiden och lära henne rätt från början.

    Nu ska jag dricka mig en chailatte på sockerfri chai-syrup =) det borde väl ni också få dricka?

    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack Kiqi:)
    Ja just det, Mama fick ju en dator. Är den exakt likadan, haha! Vad kostade den på BR, kommer du ihåg det? Jo precis som du så är jag rädd att hon ska tappa den hårt i golvet...hon till och med kryper med den i trappan nu när vi tagit bort grindarna;) En vacker dag kommer man höra den i trappan, dunk, dunk, dunk.....och så var det roliga slut;)Lova går i vanliga fall i trappan, men med den kryper hon....ser livsfarligt ut så vi får förbjuda henne att förflytta den så!
    Ett riktigt tangentbord är viktigt och jag tycker att denna har det, ja!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Kiqi förresten...Chailatte låter avacerat för mig, haha;)
    Jag har ju just börjat vänja mig och acceptera kaffe. Jag dricker det svart då mjölk och scoker inte stämmer med GI!

    SvaraRadera
  6. Jaha då är även Lova datorburen=)=)
    Så kan det gå i detta tekniksamhället=)=)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Den kostade 500 har jag för mig. Dyrt tyckte jag i alla fall, minns jag. Precis, Mama får inte bära runt på den. Hon vet det, men gör det ibland ändå. Och då får hon alltid höra "båda händerna Mama, och ställ ner den fint på bordet med en gång"..

    Angående Chai-latte gumman. Det är thé! Alltså te med skummad mjölk, istället för espresso. En del caféer gör det pöå chaipulver och blandar med mjölken. Andra på syrup och chai-te. Själv kör jag den senare varianten, för har aldrig sett pulver att köpa någonstans. Du tar en sil med chai-te eller en påse chai-te och lägger i ett stort glas/mugg, häller på 1 msk chai-syrup. Hettar upp ca 2-2,5 dl mjölk på spis eller i mikro. Vispa upp mjölken när den är klar (den ska inte koka) så du får ett tjockt latte-skum. Slå mjölken över chai-blandningen i glaset/muggen. Rör om och låt dra lite. Klart. Och som sagt så finns då denna sirap som sockerfri på nätet. Men tyvärr kan du ju inte dricka det ändå, eftersom ni inte får dricka mjölk. Ajdå! Men hur kommer det sig? Jag trodde ni fick använda fet grädde och sånt?

    kram

    SvaraRadera
  8. Sandra, jajemensan Lova är en het IT-tjej nu blott 2 år gammal;)

    Kiqi, ja du ser, jag är totalt nollad när det gäller alla dessa populära (säkert jättegoda) tee- och kaffeblandningarna. Jag dricker tee och har gjort i många år....men bara lösviktstee med mjölk då;) Kaffe började jag dricka för någon månad sedan bara. Jag läste massa positivt om kaffe i måttliga mängder och tänkte att jag bara måste prova igen...så äckligt kunde det ju inte vara med tanke på alla människor som dricker kaffe dagligen;) Jag höll på spy vid första koppen, sen gick det bättre och bättre!
    Nu är det alltså bara kaffe som gäller och jag tänker inte börja med några ofog som socker, hihi;) En skvätt mjölk är väl ok sen när jag har nått min målvikt. Jo, fett är rätt enl. GI men inte kolhydrater och mjölk innehåller tyvärr en hel del kolhydrater! Måste man dricka eller använda mjölk ska man välja den feta standardmjölken!
    Jag var en sann mjölkälskare men nu är det tee, en och annan kopp kaffe,vatten...och givetvis Pepsi Max som gäller i dryckesväg:)
    Även alkohol har jag lagt ner helt vilket inte var så svårt då jag lätt kan klara mig utan alkohol även när jag är på fest!
    Kram!!

    SvaraRadera
  9. Jag säger inte vad jag gett för Lovas dator då för då blir du nog lite ledsen kan jag säga;)
    BRIO oulet i Osby is the shit, Kiqi....hit ner ska du komma när du ska ha något åt Mama...men hur skulle du kunna veta att här fanns HK-datorer förresten? Hahaha;)

    SvaraRadera
  10. Jaha, jag förstår. Alltså jag är inget mjölk-fan alls, men älskar chailatte och vanlig latte. Avskyr vanligt kaffe och måste ha hälften mjölk i koppen och socker om jag ens ska få ner en sipp. urk.. haha.. Men det viktigaste i dryckesväg är helt klart Pepsi Max och vanligt te!! =)

    Nej det visste jag ju inte.. haha.. Sedan får man ju räkna in resekostnader för att ta sig och köpa produkten. Och då är det ju inte säkert att förtjänsten är så stor längre ;-) så bara för en dator eller pryl kanske jag inte blir så ledsen om priset är lägre där nere (och detta fall betalade hennes morfar största delen). MEN däremot hade det ju varit underbart kul om man hade fått råd eller fick skjuts ner för att hälsa på ER!!

    KRAM

    SvaraRadera
  11. Så du gillar inte heller vanligt kaffe;) Nä du och jag håller ju oss till vår Pepsi Max;)
    Även om jag dricker kaffe nu så älskar jag ju inte det precis...det går ner, men inte mer!

    Jo, det är sant resekostnaden får ju räknas in;)
    Ja hoppas verkligen du och Mama får tillfälle att komma hit ner snart...eftersom Lova och jag aldrig får tummen ur att komma till Götet numera;) Kram

    SvaraRadera