söndag 1 maj 2011

Randiga ben!

Nyss skickade jag kära sambon att handla zucchini till mitt kvällsprojekt, nämligen lasagne med just zucchini istället för pastaplattor. I övrigt samma ingredienser som alltid, riven ost, färska champinjoner, lök, vitlök, kanske några skivade fefferoni för smakens skull. Ett extra litet sting på smaken gillar vi här hemma. Regnet öser ner ute och för första gången sedan i början av april är det läge att klaga på vädret, men å andra sidan, regnet behövs för växtligheten och för att det gröna som slått ut ska få vara grönt sommaren igenom och inte bli brunt för tidigt. Brunt gräs i juli är inget kul, eller vad säger ni?

De senaste dagarna har jag hjälpt naturen lite på traven och smort in mina ben med brun-utan-sol från Dove (den där lotionen ni vet?) och just nu sitter jag och iakttar mina ben som ser alldeles randiga ut. Hur snyggt? Jag har aldrig varit med om något liknande sedan jag började köpa denna lotion och det var ganska många år sedan nu. Kan den vara gammal? Jag köpte den till nedsatt pris och då kanske man kan vara lite skeptisk. Det borde inte vara så men dem vet?

Jaja, nog tjatat om det, min motivation när det gäller GI är fortfarande hög och jag börjar nu märka att mina kläder inte sitter åt riktigt lika mycket som tidigare. Jag har inte vågat väga mig än utan väntar tills en vecka passerat. Det blev ägg och bacon till frukost som vanligt, den turkiska yoghurten med bär och valnötter blev ett gott mellanmål och sedan blir det alltså lasagnen och något mer mellanmål i kväll. Jag rekomenderar alla att prova detta vare sig man behöver gå ner i vikt eller bara vill leva sunt. Jag mår oförskämt bra och har aldrig några dippar i blodsockret. Jag är alltid behagligt mätt, aldrig proppmätt. Hälsovinsterna är många!
Jag är helt enkelt smått lyrisk över denna livstilen och frågar mig själv varje dag varför jag inte provat detta tidigare.

9 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Härligt inlägg, positivt och med massa energi!
    Härligt med vårregn. Det behövs sannerligen emellanåt, så att all damm lägger sig och smuts spolas väck!
    GI, jag är helt på fortf. Har tänkt att snart gå över till att följa färdiga recept. Än så länge äter jag lite det jag själv vill, inom GI. När du äter ägg o bacon, äter du två ägg och ett halvt baconpaket då? (till frukost alltså). Det brukar jag göra.
    Jag har gått ner 1.5 kg på dessa fem dagar... Fast jag måste erkänna att jag haft väldigt ont i magen, varit illamående mkt samt haft huvudvärk. Dessa symptomen gör mig så klart lite tveksam till om detta är min grej. Jag vet ju att jag mår bra av ljust bröd och potatis, eftersom jag har min magsjukdom... Fast å andra sidan, det kan ju alltid vara invänjningsfaser...
    Nåväl, ha det fint,
    ser fram emot att läsa mer om vad du äter, det är jätte-kul att höra!
    kram!!

    SvaraRadera
  2. Va duktig du är! Det är rätt skicka gubben och köp mat:)
    //Carina

    SvaraRadera
  3. Caroline, japp exakt, två ägg och ett halvt paket bacon:) Jag köper bacontärningar av någon anledning, men det funkar ju med vilket som. Grattis till din viktnedgång - BRA JOBBAT!!!!
    Jag ska väga mig i morgon, tänkte jag. Jag hade lite ont i huvudet första dagarna men det kan ha berott på att jag drack för lite vatten. Vi ska ha 8 glas om dagen. Jag ligger också lite lågt i protein-intaget så jag får väl käka fler ägg då, haha:)
    Denna veckan har också varit urusel när det gäller motionen, det får bli nya tag från och med i morgon. Maila gärna om du har något gott recept (jennie.nilsson77@hotmail.com) eller om du har nåt annat bra tips eller råd....
    Har du en magsjukdom?
    KÄMPA PÅ, Kram Jennie

    Carina, tack för det...vi får väl se i morgon när jag väger mig hur duktig jag har varit hahaha:)

    SvaraRadera
  4. Så duktiga ni är med GI. Önskar att jag själv fick in tänket men lyckas aldrig och så blir Henke skitsur när vi gör minsta lilla förändring här:(
    Jag tränar och äter flera små portioner och har gått ned 5 kilo sedan förra sommaren.
    Sakta men säkert
    Det låter inte som dove när det blir randigt resultat. Den måste vara gammal.
    Kramkram Mia

    SvaraRadera
  5. Tack, det är jättelätt att få in tänket men man behöver en vecka för att förstå allt...eller ja, det mesta! Nu ska jag inte överdriva här, för jag vet inte allt än. Det kommer, men efter en vecka känner jag att jag behärskar det bra. Du är jätteduktig som tränar och har gått ner:)Bättre lite än inget alls, tänk på det! Nej ellerhur, visst måste jag ha fått tag på en gammal dove...så j-a irriterande...hittar inget bäst-före-datum på flaskan heller!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hhaha.. åh snälla låt oss de randiga benen!! =D
    Vad härligt att du känner dig så nöjd med GI-ätandet. Låter underbart! Hur smakade lasagnen? Har hört att den ska vara väldans god. Kan lätt tänka mig att äta något spdant. Älskae squash!! Kram

    SvaraRadera
  7. Den var jättejättegod Kiqi...du måste prova! Vi använde blandfärs med salt, peppar, lök, färska champinjoner och mycket vitlökspulver;)och så hade vi i cremefraiche också....varva sen bara denna fantastiska röra med zucchinin! Strö en fet ost ovanpå och sallad med oliver i är gott till! Dryck: Iskall Pepsi Max, vad annars liksom;)
    Nej för fasiken benen får ingen se - de är asfula;)

    SvaraRadera
  8. FÅr ta och köra det någon dag snart, helt klart! Fast på nötfärs då ;-)
    Okej då, jag ger mig!
    KRAM

    SvaraRadera
  9. Ja just det, nötfärs blir det ju för dig:)
    Ja, du mååååste prova den

    SvaraRadera