lördag 7 maj 2011

Vikarie på bloggen

Tjena, i kväll är det jag som har hand om bloggen, sa mamma! Jag får skriva precis vad jag vill och därför blir det nu en liten genomgång av min lördag. I förmiddags följde jag med pappa till verkstan så att mamma kunde få ligga kvar i sängen och läsa sin nya bok. Pappa köpte korv med bröd till mig och så fick jag smaka kakor ur hans burk i kundhörnan. Mamma skulle bara veta! Vi städade, vattnade blommor och körde med skräp till tippen. När jag kom hem på eftermiddagen fick jag byta kläder. Mamma undrade hur man kunde smutsa ner sig så till den milda grad men jag bara skrattade och tjoade, det är ju inte jag som tvättar kläder här.
Böckerna som ni ser på bilden har jag fått av min snälla moster Johanna och de handlar enbart om Barbapappa vilket åtminstone mamma tycker är väldans trist då jag tvingar henne att läsa dem för mig femtioelva gånger per dygn. Jag gillar dem i alla fall och tycker gott att det tål att upprepas hur Barbapappa kom till, hur han träffade Barbamamma och hur de sedan fick massor med små barbabarn samt byggde ett större hus. I bland när mamma tror att jag inte ser gömmer hon undan böckerna, men det där är bara dumheter, jag hittar dem lika snabbt igen.
Till middag gjorde mamma kassler med ostgratinerade champinjoner och blomkålsgratäng till oss, pappa var inte hemma! Jag kladdade bara med maten i dag....jag kände mig så mätt på kakorna jag fått av pappa. Mamma blev nog allt lite sur men man kan ju inte behaga alla!
När jag sedan krävde läsk i stället för mjölk till maten fick mamma ett spel. Hon ringde pappa och undrade vad han gav mig när jag var på verkstan...men pappa försäkrade att han aldrig hade gett mig läsk.
Sedan blev kväll, mamma och jag hade det mysigt vid tv:n. Vi tittade på Pingu och Tommaståget. Två av mina största favoriter. Katten Bosse låg brevid oss och ibland fick jag till en bra spark på honom. Mamma rynkade pannan och sa att så där gör man inte...det blev lite pinsamt....men jag har ganska lätt för att glömma....och liksom gå vidare! Några sparkar blev det nog men Bosse han klarar sig alltid. Precis innan sängdags råkade jag välta ut mammas kopp med tee men som tur va, sa mamma, så hade det svalnat ganska mycket. Väl uppe i sängen bad jag mamma sjunga "Tomten" eller "Ett litet hus i skogens slut" som mamma påstår att den heter. Hon sjöng och jag både sjöng och gjorde tillhörande rörelser med händerna. Mamma har lärt mig dem. Sedan klappade mamma mig på huvudet, rättade till mitt täcke, pussade på mig......klappade mig lite till...och sedan....sedan blev det mörkt.....jag sover!

2 kommentarer:

  1. Men det är roligt med böcker mamma=)=)
    Elvira är likadan hon har några
    få böcker som hon hela tiden vill att
    vi läser.
    Jag är super trött på dom!=(
    Kram

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det blir ju tyvärr så när de bara vill läsa samma bok eller böcker...
    Kram

    SvaraRadera