lördag 11 juni 2011

Barn med nagellack och studenter med konflikter

I går fick jag lite halvt panik när jag skulle klippa Lovas långa lugg. Hennes tunna strån hängde ner i ögonen och störde. Jag har tänkt tanken flera gånger under den sista tiden men hela tiden har något kommit emellan. Så, i går när jag målat mina och hennes tånaglar tar jag fram saxen och har fullt sjå med att få henne och sitta still samtidigt som jag försöker klippa så rakt som möjligt. Jag märker inte att hon lagt beslag på nagellacket och fått upp locket. På två röda sekunder har hon knallrosa nagellack över hela sin fina jeansklänning (den som för övrigt syns i förra inlägget) samt på hallgolvet. Som tur är ligger det en plastmatta i hallen. Min första tanke är att det ska gå och skrapa bort så jag går med klänningen till vasken först. Jag häller på ett fläckborttagande medel i pulverform och gnuggar försiktigt med en kökssvamp. Det går sådär. Jag spolar upp hett vatten med fläckbortagningsmedlet i och så får klänningen ligga. Sedan blir det en omgång i maskinen....och tro det eller ej, jag får bort allt nagellack....phuu!!
På hallgolvet räcker det med lite vatten och samma fläckbortagningsmedel som egentligen är till för kläder. Men jag fick skrubba hårt som bara den! Mina stackars fingrar var röda efteråt.
Jag har lärt mig en läxa, nagellacket ut ur badrumsskåpet - tårna målas - nagellacket in igen....sedan kan man göra annat!

I dag, den officiella studentdagen i byn, så har Osby vimlat av studenter i bilar och på lastbilsflak, studenter i affärer och på byns gator. Överallt går de lyckliga ungdomarna och sjunger "grattis-sånger" åt sig själva. Grannens son är en av de som tagit studenten och i vår trädgård står ett stort partytält uppsatt och ungdomar kommer och går. Det spelas gamla klassiker och det är allsång på hög nivå. Jag är ingen lättstörd granne så jag tycker det är ganska kul faktiskt. Vi har ju blivit serverade bra musik hela kvällen. Med fönstret öppet på grund av hettan så har det faktiskt låtit så bra att det kunde varit vi själva som spelade. Dessutom så har man onekligen fått ta del av en och annan hemlighet eller konflikt här nedanför på grannens altandäck. En tjej pratade med sin pojkvän i telefon och sa

- Antingen kommer du hit och hämtar mig eller kan du dra!

Hårda bud!! Två killar diskuterade upphetsat vem som hade rätt angående någon fråga som jag knappt uppfattade. Någon skrek (med glimten i ögat -ton)

- Ge fan i min tallrik, det sista du behöver är mat!

Mitt på dagen tog jag och Lova en promenad hem till mina föräldrar. Lovas kusin Hilma var där och det blev både skivad frukt på fat och smörgås för de små bushönorna. De åt och drack med god aptit. De gungade, åkte rutschkana och nattade Hilmas mjukishund på en filt på gräsmattan. Eftersom Lova är van vid att jag sjunger för henne när hon ska sova sjöng hon givetvis lite för hunden och erbjöd frikostigt hunden sin napp. Hunden var inte intresserad! Rätt som det är utbrister Lova

-Hilma hund....Jojje nalle!

Alltså, Hilma har en hund medan hon själv har en nalle. Så riktigt så! Lovas nalle är alltid med vid nattningen och ibland ska två nallar finnas med. Det är viktiga saker;)

Jag hoppas er lördag har varit lika bra som min!

2 kommentarer:

  1. Isscchh trist med nagellacket men skönt att du fick bort rubbet:) Klänningen i förra inlägget var verkligen skitsnygg. Var hittar du allt? Tur att den inte blev förstörd.
    Kul med student om man får sitta och tjuvlyssna;)Haha tänkte på det du sa med kannan. Zink skulle de va såklart:)
    Kramkramkram Mia

    SvaraRadera
  2. Tycker också klänningen är så supersnygg=)
    Hände mej en gång att nagellack rann
    ut men det var mitt egna fel=(
    Det kom på soffbord och en duk.
    Skitsvårt var det att få bort
    Lilla Lova va go hon är=)=)
    Kram Sandra

    SvaraRadera