måndag 6 juni 2011

Värmen, nationaldagen, kinkig tvååring och mat med familjen

Åska och blixtar är på väg in över Skåne och lilla Osby. Nyligen blev det outhärdigt att sitta här i den varma skinnsoffan med en varm laptop i knät. Jag fick flytta ett par meter till köksbordet. Här är kvavt som i ett växhus. Blixtarna har lyst upp himlen ett litet tag men än hörs inga åskknallar. Det kommer, var så säkra! Vädret i dag...ja, vad säger man...28 grader....i skuggan....klockan 17.00! Vi har ingenting att klaga på egentligen men ändå måste jag gnälla lite. Det var för varmt i dag, ingen svalka, helt vindstilla. För varmt när man sitter i inlandet på en altan som ännu så länge saknar parasoll och äter varm grillad mat. Lova svalkade sig i en liten balja eftersom poolen från förra året har gått sönder men även hon gnällde en hel del i eftermiddag och i kväll. Hon gillade inte att mormor brydde sig mer om tvätten på linan än henne emellanåt eller att pappa pratade för mycket med morfar. Hon gillade definitivt inte att kusinen helt plötsligt klampade in och började begära en viss äganderätt på leksakerna i mormor och morfars lekrum. Det är tröttande att slåss om en solstol för barn med fint motiv och sedan upptäcka att det står en exakt likadan vid sidan av, oupptäckt! Hilma och Lova må vara bästisar, men i dag var inte Lova kompis med någon. Värmen påverkade henne minst sagt negativt! Ribbs, klyftpotatis, grillade majskolvar, kall sås och fetaostsallad sköljdes ner med kall cola för vissa och isvatten för andra. Jag, Per, Lova, Josse, Hilma, mamma och pappa satt till bordet. Den ena svettades värre än den andra. Maten smakade sådär i värmen!

Efter maten lyssnade vi till Sveriges nationalsång. Den hördes ända upp i mina föräldrars trädgård från parken i byn där det i dag firades att det var svenska flaggans dag. Vi var inte där, vi har aldrig haft någon tradition i vår familj att fira nationaldagen. Våra värmepåverkade tvååringar badade ännu en omgång i baljan och sedan hjälptes vi alla åt att röja upp på altanen efter maten. Det lugna, lata livet med medelhavsvärme (utan ett hav eller en pool i närheten) har påverkat även mig. Jag är lite tröttare än vanligt men i gengäld har jag fått fin färg på armarna och i ansiktet. Jag är inte blek längre. Inte lika brun som efter en vecka på Mallis, men inte blek heller.

Här skulle nu ha legat några fina bilder på altan och soldäck, barn och vuxna, samt en och annan sommarblomma som mamma planterat i kruka på det fina soldäcket, men tyvärr ville inte Blogger som jag vill och inlägget förblir därför bildlöst!

Trist!

3 kommentarer:

  1. Synd på bilderna men det var ett trevligt inlägg att läsa:)Även jag har fått lite färg:)
    Henke har bränt sig som vanligt och låg och lipade som en barnunge i soffan i går. Jag smorde med kylbalsam men han är fan imej värre än M och H när de trillat eller bränt sig:(
    Kärring!! Maten ni åt i går lät minst sagt smarrig MUMS;)Kramkramkram Mia

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig dag om man bortser från små trötta 2 åringar och stark sol utan svalka/Kajsa

    SvaraRadera
  3. Maria, stackars Henke då;)
    Man blir onekligen lite snyggare när man får lite brun färg, ellerhur?
    Kram

    Kajsa, ja trötta tvååringar och värmeböljan från helvetet kan man vara utan;)
    Kram

    SvaraRadera