torsdag 7 juli 2011

Sommarfotografering

Min underbara vackra lilla flicka!


Bilder tagna av Jannikah www.jannikah.wordpress.com



Egentligen så talar ju bilderna för sig själva, Jannika kan det här med att fotografera barn, men några ord kring vår förmiddag där ute i skogen vid Jägersborg tänker jag ändå pilta ner för er som har intresse för det. Klockan 11.00 kom Jannika och ringde på vår dörr. Då stod vi, jag och Lova, klara att åka med henne till skogen. I skogen fanns en sjö, flera vackra träd, löv från förra säsongen och grönska samsades om markytan. Det var så tyst att man kunde höra ett djur dyka i sjön och ett rådjur trampa sönder grenar bakom några träd. Det enda som
överröstade dessa naturens egna läten var ett annat naturligt läte, nämligen fågelkvitter!

Vi var mitt ute i ingenstans och lugnet var påfallande. Genast började jag föreställa mig en picknick där, en picknick på en stor röd filt med vita prickar. I korgen skulle jag vilja ha baguetter och grekisk sallad, iskall dricka och frukt. Kanske en bit mörk choklad!


Med oss hade vi vatten och banan, ganska fattigt i jämförelse med min dröm om en picknick. Jannika hade varit så snäll att hon till och med tänkt på att köpa vatten åt mig. Vi hade med Lovas nya stol. Hur fräckt är det inte att sätta en prinsesstol mitt ute i skogen och placera den lilla prinsessan på den? Tänk en guldfärgad krona mot de gröna träden....det blir så rätt! Dessa bilder kommer dock vid ett annat tillfälle. Håll utkik de närmaste dagarna. Dessutom hade vi en tom gammal trädlåda som Lova både stod på och satt på, stencoolt! Hunden Lou var med - såklart! Mycket mer rekvisita än så här är inte nödvändig. Det vackra fanns redan där!


Efter fotograferingen skulle Lova pausa med en banan. Jag och Jannika blev sittandes en bit ifrån henne. Hon satt med ryggen mot oss och var tyst en bra stund. Jag minns att jag tänkte, hoppas hon nu inte fått tag på något av Jannikas saker som låg brevid min väska.

Jannika och jag tjattrade på för fullt. Om ditten och datten. Minutrarna tickade i väg....Tillslut kom Lova mot oss, hon var vit runt munnen och kladdig på händer och klänning. Hon hade hittade mitt Clarins solstift i väskan. Med stiftet hade hon målat både sig själv, min väska och diverse prylar i väskan. Jaha du, tack för den, tänkte jag. I nästa sekund blev jag iskall. Tänk om solstiftet innehöll giftiga ämnen som i stor mängd kunde skada. Det verkade nämligen som om en liten del av stiftet hade provsmakats också;) Jag ringde sjukvårdsupplysningen och de sa att solskydd och dess ämnen i regel är ofarliga om de är köpta i Sverige och mängden inte var absurd. Giftmedelscentralen sa det samma när jag kollade upp det specifika ämnet som stod i innehållsdeklarationen. Jag blev lugn igen!


Vi kunde plocka ihop våra prylar och gå längs med den gräsbeväxta grusstigen mot bilen. Jag lovar er, det var inte många som gått där innan oss. Det var både vackert och orört!


Vi åkte hem!



Tack Jannika för en trevlig för - och eftermiddag!

16 kommentarer:

  1. Å så söt hon är=)=)
    Dockan=)
    Hon skulle kunna va modell för
    vilken tidning dom helst=)
    Är det den berömda hunden
    hon har på bilden?=)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Hon är SÅ söt! Helt underbara bilder på en fin tös.
    Vad bra att du kollade upp med sjukvårdsupplysningen. Barn är alldeles för snabba för oss!

    SvaraRadera
  3. Sötaste lilla gumman!
    Verkligen bra foton. Det blir väl förstoring på dom? Kramkramkram Mia

    SvaraRadera
  4. Vilken sötnos hur gammal är hon.
    Lova så fint namn passar henne bra.
    Jag hade en nästan likadan hund när jag var liten men den försvann på en buss.
    Jag gillar det du skriver och följer helst anonymt
    tack för mej

    SvaraRadera
  5. Jättefin är hon lilla Lova.. men hon ser faktiskt äldre ut än två år på de här bilderna. :) Tycker jag i alla fall :)

    SvaraRadera
  6. Tack själv Jennie för en riktigt trevlig dag! Säg bara till när Ni är redo för nästa omgång så kör Vi (utan solstift)! :)
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Ååååå så söt hon är/Kajsa

    SvaraRadera
  8. Hej på dig!
    Åh vilken ljuvlig liten sessa! vad härligt att få hjälp med fotograferingen! :-) Det hade jag med velat ha... själv är det ju oftast jag som får fota om det ska bli några bilder och jag älskar det samtidigt som det är ett oavbrutet jobb för mig...;-)
    Kram till er!

    SvaraRadera
  9. Vilka fina bilder! Kul att få hjäp med sådant :) Ska bli spännande att se de andra bilderna!

    SvaraRadera
  10. Tack för alla fina kommentarer. Lova skulle bli stolt som en tupp om hon kunde läsa och förstå vad som skrev som henne här:)

    Janjemensan Sandra, det är Lou som är med på bilderna!

    Sandra R, japp barn är sjukt snabba...jag förstod att hon håll på med något "man inte får" men trodde inte hon käkade solstift dock;)

    Maria, helt klart blir det förstoringar,men jag har liksom hundra foton att välja mellan så det blir inte lätt;)

    Anonym, Lova är två år gammal!

    Jannika, yes, jag ringer när sjömannsklänning är fixad;)

    Janina, det är fler som sagt att de tycker hon ser äldre ut! Det gör hon nog!

    Caroline,men du tar ju så bra bilder så det är väl inga problem? Jag älskar med och fota men har inte den riktiga utrustningen som krävs för att få denna kvalitén! Och det är självvalt! Men en vacker dag får jag lägga pengarna som krävs för en bra kamera

    Elin, bilder är på g just nu faktiskt;)

    Kram till er alla

    SvaraRadera
  11. Men guuuud vad stor hon ser ut! Vuxen alltså. Finaste dockan. KÄnns som att hon, prcis, som Mama har lagt på si lite på längden eller? Blivit sådär flickigt ståtliga istället för bebistult.

    KRAM

    SvaraRadera
  12. Ja alla säger det, att hon ser stor ut, men det är hon inte haha, hon är ganska liten...i alla fall när jag jämför med andra tvååringar.
    Men visst har det där goa bebistultet försvunnit nu, snyft:(
    Jo hon har blivit längre...men du vad väger Mama nu? Lova väger nästan 13 kilo.
    Kram på dig vännen

    SvaraRadera
  13. Jasså.. ja alltså Mama är ganska liten jämfört med många också, men har han tagit in en hel del. Förut låg hon ju mitt på längdkurvan, och -1 på vikten. Hon ligger fortf på samma vad gäller vikten, 12kg. Men har lagt sig lite över mittlinjen på längden, 91,5 cm.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Ok, men då är hon låååång jämfört med Lova i alla fall. Jag tror att Lova är någonstans omkring 86 cm lång. Kram!

    SvaraRadera