söndag 7 augusti 2011

En eftermiddag på Skånes djurpark

I går åkte jag och Lova med mamma och pappa till Frostavallen - Skånes djurpark. Djurparken har nordiska vilda djur och är verkligen värt ett besök på sommaren. Hela parken är välskött och personalen är trevliga. Överallt är rent och påkostat. Härifrån har vi ungefär en timmes bilfärd dit och det går snabbt. Lova började promenaden i parken med en glass eftersom hon varit så duktig i bilen på vägen dit.



Lovas mormor bjuder på kulglass från GB och visst ser den lilla busen glad ut!

En vacker kronhjort ligger på tryggt avstånd från de passerande!




Överallt längs med promenaden i skogen fanns dessa bänkar i trä som gjorde det utmärkt att ta med egen fika. Även grillar fanns för dem som har med korv och bröd.

Pappa och Lova plockar upp ur fika-korgen vi hade med. Smörgåsar, kaffe, drickor, drickyoghurt och frukt. Lova äter med god aptit trots att getingarna surrar kring hennes huvud och vi försöker slå undan dem. Här sitter vi precis intill en sjö som vi har fin utsikt över.




Huvudattraktionen var givetvis björnarna. Här är en stor hane men det fanns även tre björnungar som stal showen. Intill björnarnas hangar fanns restaurang med uteservering där man kunde handla bland annat en vilttallrik med dricka för överkomliga 69 kronor. Kioskar med glass och godis fanns lite varstans under den tre timmar långa promenaden (i alla fall var det vad det tog för oss att ta oss runt parken med en gående Lova) Lekparker fanns men med attraktioner som passar de lite större barnen från cirka fyra år. Toaletter fanns det gott om, även med skötbord. Jag kan verkligen rekomendera barnfamiljer att besöka parken.

Lova testar på livet som katt med 25 kilo klös! Lägg märke till den lilla handen som håller om tavlan;) hihi!

Även kor fanns det i hagarna!




Så här genuint skånskt och fint var det rakt igenom hela parken. Här ser ni en typisk skånsk länga!
Trots att vi hade vagnen med oss så ville Lova gå själv. Hon gick stora delar av rundan för egen maskin. Aldrig något gnäll, bara glada miner!

Skogens konung var ett givet inslag!

Lata grisar ligger och sover i gyttjan! Lova är förundrad och härmar deras läte för att få uppmärksamhet....men utan resultat;)



Underbara djur...så fina att jag skulle vilja ha dem hemma på gården så att jag kan gå ut och titta på dem när jag vill! Klicka upp bilden och se hur vackra de är.









När vi gått igenom parken blev det ytterligare en fika från korgen innan vi styrde mot City Gross. Där handlade vi mat och lite annat smått och gott innan vi åkte mor Osby igen.


Hemma blev det en räksallad med ägg och en hemmagjord dressing med dill.


Perfekt avslut på en perfekt dag med mina föräldrar.

7 kommentarer:

  1. Frostavallen är ett trevligt ställe. Mina barn gillade det när de var små. Fina bilder från er dag
    //Carina

    SvaraRadera
  2. Åh, har aldrig någosin sett en så söt lo som Lova! :) Och vilken härlig outfit hon hade, vardagligt men ändå så snyggt.

    Kollade SF nu, och inte en enda ny film - förutom Bilar 2 (jiho!), så jäkla dåligt :( Vet inte om Vi ska ge upp om Kristianstad och köra på någon annan istället?

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Men du, den där kronhjorten ser onekligen ut som en räv. :)
    En solig dag bjöd till soliga miner. Härligt!

    SvaraRadera
  4. Hahahaha, Sandra....visst är det en räv....du har så rätt så! Ska genast ända;) Detta inlägget tog typ usen år att färdigställa och de blev många förvirrande fel i det. Jag har rättat en del men långt ifrån alla;)

    Jannika, absolut vi börjar kolla en annan bio.
    Tack sötaste du för kommentaren om Lova. Tänk om hon hade kunnat förstå:)

    Carina, Tack!! Förstår att alla barn måste älska detta ställe....

    Kram på er alla

    SvaraRadera
  5. Så mysigt att åka
    till djurparken med sina
    föräldrar=)=)
    Jag hade inte skrivit hjort
    på räven av misstag.
    Jag är så intelligensbefriad när
    det gäller djur att jag
    hade på allvar trott att det
    var en hjort=)
    Vi kör med slottskogen när
    vi ska titta på djur.
    Det är närma och bra=)
    Sist vi var där blev det grillning
    med Maria och Henke=)
    Så himla härligt när
    vädret e bra=)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Underbar dag!!! Du är lik din pappa tycker jag. Lova är fin som alltid/Kajsa

    SvaraRadera
  7. Sandra, saknar slottskogen så jag håller på att stryka med! Fina slottis som vi hade cirka fyra minuters promenad från lägenheten i Gbg! Jag kommer aldrig glömma allt kul vi hittat på där uppe! Usch, nej nu saknar jag Gbg så de gör ont i hjärtat....
    Nejdå, du är inte intelligensbefriad...du är bara ointresserad av djur, haha:)

    Kajsa, japp jag har ärvt det mesta från pappa, tror jag! Lugnet, tålamodet, mycket av utséendet och det jag gör (vad som helst) gör jag alltid noggrant. Jag är ordningssam också, men det har jag inte kunnat bestämma mig för om det är från mamma eller pappa;)
    Pappa tycker om att ha familjen nära sig, det gör jag också...jag älskar att va med min familj...det märks inte minst här i bloggen!

    Kraaaaaaaaam på er

    SvaraRadera