måndag 5 september 2011

Äppelkakan - höstens godaste dessert!

Så här fint kan det bli om tid och ork finns! Bild hämtad från Google


I går när vädret var som vilken sommardag som helst så hade jag en idé om att åka till Forsakar, naturreservatet i Degerberga. Det är något jag har velat göra en lång tid. Ska du ner och titta på träd, kanske några av er tänker? Och ja, det är just det jag ska. Jag ska se både träden och de långsmala vattenfallen. Jag ska se de krokiga skogsstigarna och insupa hela den underbara atmosfären i Skånes svar på sagans John-Bauer-skog. Det blir i så fall andra gången jag är där. Ni som inte sett denna vackra plats har verkligen missat något. Tyvärr behövde vi också handla mat då både kyl och frys ekade tomt. Det fick bli en tur till Kristianstad eftersom vi hade andra ärrenden där också. Forsakar förblir en punkt på planeringslistan!


Gårdagens bästa men i särklass dyraste köp var en jätestor påse med kantareller från grönsaksavdelningen. Kantarellerna ska både bli nerskivade i gräddsås, stekta i smör för att ha på mackan och stekta lite sådär lagom för att ligga brevid fläskkotletten. Finns det något godare just nu? Kantareller är super och det är inte den första jättepåsen som handlas hem här;) Äppelkaka är en annan sån där favorit i repris som kommer nu till hösten. Äpplen får jag tag på i mina föräldrars trädgård och sedan är de bara at skala och klyfta! Jag sätter givetvis Per på det, då blir kakan bäst. Jag kan göra en ätlig kaka men har inte det där riktiga engagemanget. Eftersom Per ändå står över mig som en hök så kan han lika gärna göra det. Ellerhur? Jag tar på mig att vispa ihop vaniljsåsen som ska serveras iskall till varm kaka.


Han bakar, jag vispar! Bilder kommer.....

4 kommentarer:

  1. Forsakar är verkligen en sådan plats som ALLA måste besöka någon gång. Någon mer härlig och fridfull plats finns nog inte!
    Man kanske skulle ta en tur dit om en månad då alla löven har fått så härliga färger :) .

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Då vet vi var vi åker
    nästa gång vi besöker er
    i skåne=)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Vi körde förbi Forsakar i helgen. Nästa gång stannar vi där och njuter och fikar. Kanske plockar vi svamp? Kanske vi ses?
    Äppelkakssäsongen är igång. :) Imorgon kokar jag kräm på våra äpplen. Det och nybakade bullar till lunch.

    SvaraRadera
  4. Jannika, vi kan åka dit tillsammans för Per är måttligt inresserad;)

    Sandra, jajemensan...dit SKA ni

    Sandra, Å så gott det låter med egengjord äppelkräm:)

    Kram på er

    SvaraRadera