torsdag 8 september 2011

Ludvig, Louise, Lovisa och Lova!




Vilken tur att jag hade en present liggandes i klädkammaren för tillfällen som dessa. Givetvis ska man ha en present när Bollibompa säger att man har namnsdag!



I dag har lilla hönan namnsdag! Inte enligt den svenska almanackan där namnet Lova inte finns med men på Bollibompa;) Tidigt i morse hade Bollibompas programledare önskat alla barn som heter Lova en trevlig namnsdag, tyvärr missade vi ju detta! Men det kom ett mess från syster och Hilma som önskade Lova en bra namnsdag!


När jag sökte på namnet Lova på http://www.namntoppen.se/ så visade det sig att Lova härstammar från följande namn i denna ordningen Ludvig, Louise, Lovisa som sluligen blev Lova! Ludvig betyder "berömd kämpe" och just namnet Lova är ovanligt i Sverige i dag och har som sagt ingen egen dag i almanackan.

Ett ovanligt men ändå vackert namn var det som var viktigt när vi skulle ha namn till vår förstfödda! Tanken var att hon inte skulle ha ett vanligt namn på grund av förvirring i förskola och skola i framtiden. Ni vet, Lova A, Lova K och Lova O! Inte så himla kul!

Förutom Lova hade vi Ellie som ett alternativ.


I andranamn heter hon Amanda som jag alltid har gillat men som jag inte ville ha som förstanamn av flera anledningar. Ett jättevanligt namn bland flickor som föddes på nittiotalet men som i dag har avtagit i populäriet. Vackert som bara den, tycker jag!


Lova Amanda


5 kommentarer:

  1. Även jag har bunkrat upp med lite smått som bilar och pussel som grabbarna får när de har namnsdag eller bara har gjort något bra!

    Grattis lilla söta Lova gumman

    Kramkram Mia

    SvaraRadera
  2. Grattis finaste loppan/Kajsa

    SvaraRadera
  3. Hoppas ni hade en fin dag. Det är bra att ha någon lien leksak gömd hemma när man har barn
    //Carina

    SvaraRadera
  4. Tack Carina, jodå vi hade en bra dag! :)
    Ta hand om dig!

    SvaraRadera