lördag 29 oktober 2011

Jag vill inte!

Det är natt, natt mellan fredag och lördag. De två som representerar resten av denna familjen ligger på ovanvåningen i sina sängar och sover. Jag har fördjupat mig i bloggar hela kvällen och har därför inte hunnit få ner ett eget inlägg. Måste jag det? Nej, självklart inte....men idag kände jag faktiskt för det. Alltså blir det ett nattligt inlägg av en relativt pigg Jennie. Om det beror på sockret jag nyss stoppade i mig i form av en bit choklad eller om jag faktiskt är piggare i dag än jag varit de senaste dagarna, låter jag vara osagt. Att köra dagens skörd av smutsig disk i nya maskinen ikväll var ett rent nöje. Jag konstaterade ganska snabbt att den inte låter någonting jämfört med vår gamla skrot-maskin som ibland till och med överröstade teven. Jag var framme och kände på den ett par gånger för jag trodde faktiskt att den hade lagt av på premiärturen...men icke, den brummade på, tyst och effektivt. Disken som jag senare plockade upp i skåpen var skinande ren. Total lycka!

Lova har fått flera jag-vill-inte-utbrott under kvällen och ville inte somna i första taget. Vi hade ett par kaosartade...nåja, inte riktigt så illa....timmar under sändningen av Idol då den lilla helt plötsligt hade blivit ovanligt musik- och sångintresserad och väldigt hungrig. Hon sa klart och tydligt att det var middag hon ville ha. Detta trots att hon någon timme tidigare åt som en häst av biffen och klyftpotatisen. Jag sa att middag blir det inte men en smörgås kunde hon få. Det blev högljudda protester och platt fall med magen mot golvet. Låtsastårar och huvudkast bakåt. När hon fick syn på PepsiMax på soffbordet blev törsten outhärdlig och hon ville ha drycken på sin sportflaska. Jag sa blankt nej. Ingen läsk. Vatten eller mjölk fanns det att välja på. Hon slängde sin flaska all världens väg och grät hela vägen upp till sängen där Per gjorde sitt bästa för att söva henne på nytt. Napp, saga, sånger och godnatt älskling hjälpte inte i kväll. Lova hade bestämt sig - fredagskvällen skulle firas uppe med mamma och pappa!

Även jag hade bestämt mig, ungen skulle i säng! Och så blev det, men sambon försvann på kuppen. Han blev så illa tvungen att lägga sig med henne och där blev han kvar.
Jaja, vad är väl en dans på bal?

Nu är klockan sen natt och jag sitter bland My little ponny hästar, tomma petflaskor, en använd blöja, två nappar, en tom godisskål och en sovande katt. Den sovande katten blir svår att göra något åt men en liten rensning innan jag hoppar i säng vore kanske på sin plats.

Ses i morgon....tror jag!

5 kommentarer:

  1. Hur orkar du nattuggla? Jag kom i säng strax efter midnatt och när jag klev upp efter sju kände jag mig som en sömngångare. :)

    Det är så härligt med diskmaskin. Lyxigt! Ändå blir det vardag relativt snabbt och då är det urplockning som är det värsta.

    :) Ett leende åt Lovas utbrott. De kommer och går, om och om igen. Här har vi två som håller på. Vi föräldrar blir urbra på att läsa av humör, om det är äkta eller inte.

    Vår lilla Grodis har storlek 86 nu. Hon växte fort och nu lär hon nog stanna i den storleken länge. Lång och slank tjej med runda kinder.

    Hoppas du har haft en bra dag!
    Kramar från en varm soffa i höstkänsla.

    SvaraRadera
  2. Jag är en nattuggla långt ut i fingerspetsarna;)Gillar lugnet och mörkret, tror jag. Gillar att få tända ett ljus och sjunka ner i soffan. När det gäller disken så plockar jag hellre upp än diskar men det är klart, allt blir vardag tillslut! Vi har varit vana vid maskin tidigare om åren och nu när vi varit utan en fungerande maskin i ett år så har jag kommit fram till att det är bättre att ha en:)
    Jo, man lär sig ganska fort vad som är allvar och vad som är rent skådespeleri när det gäller barnen:) I går var det liksom både och, och väldigt intensivt, haha:) I dag somnade hon på två röda sekunder...tänk att det kan vara en sån skillnad! Stl 86, en stor liten tjej, med andra ord:) Lova är en 86-92 men köper jag kläder nu så tar jag 92:or. 86 kommer snart vara ett minne blott;)
    Ha en fortsatt trevlig helg, Kram

    SvaraRadera
  3. Så jobbigt när barn blir
    såna vid läggning=(
    Elvira blir sån vid
    trettio procent av
    läggningarna. Det tar
    mycket energi=(
    I går var vi i
    Bohuslän och bommade
    igen stugan för denna
    säsongen. Vemodigt=(
    Gött med diskmaskin
    vi har ingen tyvärr
    men i radhuset får
    vi sätta en. Nu är
    jag riktigt trött på
    att vara gravid.
    3 veckor kvar nu=)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Lider med dig Sandra:( Sista tiden är allt annat än kul!

    Jennie läsk på sportflaska där går gränsen även för M och H;)Ibland undrar man vad deras pappor ger dom när de får för sig idéer som dessa:)

    Kramkramkram Mia

    SvaraRadera
  5. Sandra, förstår mycket väl att du börjar bli trött på det tunga och vätskefyllda. Blåval är en bra beskrivning, just det ordet använde jag också;) Hoppas det går fort nu, bebisen är ju färdigbakad;) Vad säger Elvira om hela grejen? Ska bli så kul att träffa er snart!
    Ni firar väl julen i stugan?

    Maria, precis;)

    Kram

    SvaraRadera