måndag 24 oktober 2011

Pappa heter Per, mamma heter älskling!

Lova är så himla rolig nuförtiden. Jag gapskrattar flera gånger om dagen. Sedan ett par veckor tillbaka har hon dissat pottan till förmån för toalettstolen. Hon klättrar själv upp på sitsen utan pall och det ser superkul ut. Hemma hos mamma och pappa i helgen stod mer eller mindre hela tjocka familjen och tittade när hon klättrade upp på toa på sitt eget lilla vis. Det roar alla! När det är dags att spola ned nummer ett och nummer två säger hon

- Hejdå min kiss! Hejdå min bajs!

Även på dagis fungerar det bra med att gå på toaletten. De behöver inte ens påminna henne. När hon känner att hon behöver traskar hon själv till toa och gör vad hon ska.....ofta med stängd dörr! Det är där man måste bli uppmärksam för det där med att torka sig efteråt funkar mindre bra förstås. Det går så himla bra med hennes blöjavvänjning nu. På nätterna har vi fortfarande blöja av ren lathet från vår sida men snart är det dags att testa hur det går. Jag tror att hon hade fixat det.

Så blöjavvänjning : Tummen upp!

Men den egna viljan och envisheten: Tummen ned!

Det gäller att ha en stor portion tålamod just nu för hon testar nämligen alla gränser hela tiden. Bara med mig. Inte med Per. Tack för den liksom:( I dag när vi gick hem från dagis och hon satt i sin vagn, så kastade hon av sig först filten, sedan sin mössa och tillsist...sina skor!
Det kvittade vad jag sa, hur jag än gjorde. Jag satte mig på huk, mötte hennes blick och förklarade att det var för kallt för att slänga av sig mössa och skor. Tror ni hon lyssnade? Nope!
Jag småsprang hem för att lösa konflikten på det viset. Plus i kanten för motionen det gav;)

Hur som helst så är ju detta med att testa mamma enbart sunt och ett naturligt steg i hennes utveckling. Det är det enda som tröstar mig just nu!

Lova och Per tidigare idag

Lova: Jag älskar dig

Per: Jag älskar dig med

Lova: Jag vet!

Per ser förvånad ut

Per: Sa du att du vet? Sa hon det?

Men lyckan varade inte så länge för Per för rätt som det är klämmer hon ur sig

- Pappa heter Per och mamma heter älskling!

Hahahaha, va jag skrattade!

6 kommentarer:

  1. Å sötaste Lova=)
    Jag skulle ge
    allt för att få
    se henne klättra
    på wc-stolen=)
    Det är en ren
    fröjd att följa
    dom i deras utveckling
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Haha, härliga Lova! Någon roligare än henne får man leta efter :)

    Hoppas att allt är bra med er annars, måste ta en promenix snart igen!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Sandra, ja det är verkligen en fröjd:)

    Jannika, allt är bra här:) Själva med? Japp det är definitivt dags för promenad igen. Hur jobbar du de närmsta dagarna?

    Kram på er

    SvaraRadera
  4. Hon är ju alldeles bedårande, er Lova! Vilken liten pingla att höra och se i vardagen.

    SvaraRadera
  5. Sandra och Caroline, tack sweetisar:)

    SvaraRadera