lördag 26 november 2011

Årets första julbord satt som en smäck på fredagskvällen

Ni som vill äta från ett gott och välfyllt julbord till rena vrakpriset bör bege er till Ikea. Vi var där i dag och ojojoj va vi åt. För 99 kronor fick vi ut tre tallrikar för kallrätt, varmrätt och efterrätt. Sedan var det bara att plocka åt sig från långbordet. En flaska apotekarens julmust och måltiden var komplett. Lova tyckte si sädär om det mesta men åt ändå några köttbullar och lite ostkaka med grädde. Det är totalt onödigt att köpa ut en tallrik för små barn som bara petar i maten. Lova tog det hon ville ha från min tallrik. Julmarknad, julbord och på söndag är det dags för julskyltning. Ja, det lackar definitivt mot jul!

När vi ändå var på Ikea blev det några små inköp och sedan åkte vi till KappAhl där jag hittade ett par klarröda snygga jeans till Lova. Vi avslutade turen till Älmhult med att gå på ICA Maxi. I entrén stod en fejkad tomte med paket runt omkring sig. Lova sneglade på fejktomten och höll sig på ett tryggt avstånd från honom, det vill säga flera meter. Tomten gillas inte i år! Mamma har en tomte som spelar när man trycker på en knapp och så håller den ett tänt ljus i sin hand. Lova får något vilt i blicken när hon ser den och sedan skriker hon i högan sky och backar flera steg. Nej, tomten är inget att ha! När Lova firade sin allra första julafton satt hon obekymrad och ovetandes i tomtens knä och stirrade på det vita skägget. Förra året tog hon emot sina paket från tomten, men hade ingen lust att sitta i hans knä. Detta året vet jag inte ens om hon kommer att ta emot sina paket.

Julafton ska vi fira i alla fall och i år blir det i mina föräldrars nya glasade uterum. Hoppas att snön ligger vit utanför fönstren, det skulle verkligen förhöja stämningen. En lysande gran, en stor vit stjärna, marchaller i snön och massor med vita levande ljus kommer att skapa en riktig mysstämning. Behöver jag säga att jag längtar?

Det är fredagskväll och jag har druckit glögg och käkat pepparkakor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar