tisdag 6 december 2011

Julstädning - vad är det för något?


Rubriken kan ju tyckas en aning ironisk med tanke på att jag emellanåt städar mig själv sönder och samman....men det är just det som är grejen! Jag städar under årets tolv månader och då tar jag inte bara golven och dammtorkning, utan jag tar även fönsterna med jämna mellanrum, listerna, skåpen med mera. För mig kvittar det om jag städar noga under månad 11 eller månad 3. Jag bryr mig inte det minsta. Men att städa alla skåp, putsa alla fönster, och bona golven i månad 12 strax innan jul är väl bra dumt? Varför ska man pressa sig själv till den yttersta gränsen för att det ska skina när tomten kommer? Traditioner i all ära, men denna är nog den dummaste kvarlevan som den svenska kvinnan fortfarande är slav under. Jag kan ta min mamma som ett exempel! Hon och pappa har ett stort kök med säkert 15 skåp och några lådor. Till jul ska dessa skåpen tömmas och tvättas av, enligt mamma...och pappa kan inte annat än och gilla läget. I badrummet ska rör putsas med svamp och golv poleras tills fingrarna blöder. Alla fönster, närmare bestämt, 17 stycken samt en glasad altan med stora glaskomplex ska putsas. Pappa suckar, men det är bara för honom att gilla läget. Mamma, och många med henne, är slavar under en gammal tradition som kanske fungerade i praktiken år 1812 då kvinnan oftast var hemma dagarna igenom, med barn och med hushåll. Då fungerade det att städa rubb och stubb i månad 12, men inte nu! Varför kan vi inte ändra traditionen en aning och anpassa den till år 2011? Vad är problemet med det? Förstår ni min tanke?

Ta det lugnt i månad 12 alla kvinnor/tjejer där ute! Månad 12 är till för att umgås med familjen och äta god mat, tända ljus och se på när våra barn sjunger in lucia på dagis och skola.
Städa kan du göra i månad 2 nästa år eller i månad 7 på din semester, om det passar dig bättre! Men det allra bästa tipset jag kan ge dig, städa lite i månad 1, lite i månad 3, lite i månad 5 och så vidare!!!

7 kommentarer:

  1. Så klokt skrivet! Du har rätt/Kajsa

    SvaraRadera
  2. Det var många år sen jag städade på det viset inför jul. Nu städat jag som vanligt och tar allt pö om pö. Från och med förra julen infördes dessutom julefrid i juletid. :)

    SvaraRadera
  3. Mycket mycket klokt sagt Jennie! :)
    Jag har bestämt för längesedan att jag ska ha en lugn och skön jul i år. Inte hetsa runt som en dåre för att 1000 saker ska vara perfekta.
    Hoppas du också får en lugn och härlig jul!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Smart sagt och jag håller med. Min sjukdom gör att jag inte kan städa alls när det kommer till tyngre städ. God jul
    // Carina

    SvaraRadera
  5. Håller med men kan inte säga att jag städar så. Jag städar slarvigt lite då och då och sliter röven av mig i december;) Kramkramkram Mia

    SvaraRadera
  6. Sandra, hoppas ni får den julefrid ni förtjänar:)

    Malin,good for you:) Hoppas er jul blir lugn och stressfri

    Carina,du har kanske en man som tar städet eller dina tjejer?

    Maria,ajabaja dig;)

    Kram på er

    SvaraRadera