söndag 22 januari 2012

En bakande mamma och en höna i snön!



Att JAG bakar tillhör inte vanligheterna men sockerkaka kan jag på mina fem fingrar! Receptet är barnsligt enkelt.

Två sockerkakor bakades i förmiddags till syrrans bjudning! Fem minuter tog det att slänga samman smeten då jag använde elvisp och hade i flytande smör (istället för att vänta på smör som skulle smälta på spisen och sedan svalna) Syrran blev glad! De var tydligen goda också och det var väl en himla tur det.



Till vår glädje låg snön kvar på väggarna när vi kikade ut i morse! Efter att jag bakat klart tog jag och LillHönan på oss full vintermundering och så hämtade vi pulkat som stått i ett hörn på Lovas rum sedan i höstas och begav oss ut. I väskan hade vi varm choklad och frukt. Gatorna fick bestämma rutten eftersom det inte var snö på alla vägar. I cirka en timme strosade vi runt och sedan tittade vi till änderna i ån. Lova var bekymrad för att de frös om fötterna när de gick på isen men glömde snabbt bort det när Bosse kom tassande i snön! Ja, det händer faktiskt ibland att vi stöter på vår Bosse när vi är ute och går. I synnerhet nere vid ån där han spanar på änderna.

I kväll har vi ätit korvgryta och ris! Även det gjort av mig!

7 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder
    på Lova i snön=)
    Skicka hit några
    kakor=) Inez verkar
    stabil nu men Elvira
    känns varm=( Danne
    säger att jag bara
    inbillar mig=( Tror
    inte det. Är så ledsen
    att jag inte hinner
    läsa din blogg som
    innan Inez men hon
    har gjort slut på
    mig helt med sina
    skrik nätter och
    febern som kommer
    och går=( Kram och
    tack för det stärkande
    mailet bästa du

    SvaraRadera
  2. Vännen, det är absolut ingen fara att du inte hinner läsa min blogg. Barnen tar tid, så är det! Så skönt att höra att febern sjunkit på Inez. Hoppas den håller sig på den nivån nu och inte toppar igen. Förstår att du är helt slut efter sista tidens bravader. Kämpa på men glöm inte unna dig egentid ibland. Håller alla tummar och tår på att Danne har rätt angående Elvira. Kram

    SvaraRadera
  3. Fantastiska vinterbilder på Lova:) / Kajsa

    SvaraRadera
  4. Vilka fina bilder på en söt tjej. Vad är det för en snygg overall hon har? Att komma ut i snön någon timme eller så kan verkligen muntra upp och stärka både mamma och barn.
    //Carina

    SvaraRadera
  5. Carina och Kajsa, tack!! Overallen Lova har kommer från Didriksson, det gör även mössan som jag är mycket förtjust i:) Bigle Cap heter den, tror jag! Varm och bra en kall vinterdag!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag älskar sockerkaka. Gärna när de är lite kladdiga i botten.

    Vilken härlig tur ni var ute på. Det är så vi ska spendera dagarna med våra små. Rätt vad det är har de blivit stora och då står vi där med vår varma choklad och pulkan i handen.

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Precis, det blir snopet som bara den när man helt plötsligt inte har någon att åka pulka med;)
    Kram

    SvaraRadera