torsdag 16 februari 2012

Har ni hört talas om den köttfria måndagen?



Den nya måndagsrätten?

Vår köttkonsumtion leder till många allvarliga miljö, hunger- och hälsoproblem i världen. Kampanjen Köttfri måndag är en del av ett internationellt nätverk av kampanjer som verkar opinionsbildande för att minska köttkonsumtionen i Sverige och globalt. Börja med köttfri måndag du med. För miljön, för den globala matförsörjningen, för hälsan och för djuren. En vegetarisk dag i veckan kan leda till flera och kanske till en helt ny värld av grön och läcker mat. Vem vet?

För några dagar sedan gjorde jag en god vegetarisk pastasås med timjan på toppen. Jag hittade receptet på nätet. Det blev faktiskt väldigt gott så därför delar jag med mig av receptet här:



Det här behöver du:
  • 4 rivna morötter
  • 4 msk olivolja
  • 3 dl skivade champinjoner
  • 2 finhackade vitlöksklyftor
  • 1 burk Mutti körsbärstomat (hela eller krossade)
  • 2½ dl grädde
  • salt, svartpeppar, en gnutta socker & timjan

Fräs morötterna, champinjonerna och vitlöken i oljan några minuter. Häll över tomaterna och krossa dem med en gaffel, tillsätt grädden och timjan. Låt koka ihop 10-15 minuter och smaka av med salt, peppar och en gnutta socker.

7 kommentarer:

  1. Jag tycker verkligen att alla borde ha minst en köttfri dag i veckan. Bra att du skriver ett inlägg om det!
    Tack för ett intressant recept. Jag gillar alla ingredienserna och är tvärsäker på att sonen kommer att avsky varenda en. Ska skriva in på nästa matsedel.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag måste prova den här pastan men jag tillsätter gärna lite kyckling:)
    //Carina

    SvaraRadera
  3. Bra idé att ha en köttfri dag i veckan. Det skulle jag lätt kunna haka på:)/Kajsa

    SvaraRadera
  4. Har aldrig hört talas om nån köttfri måndag men det verkar ju bra!

    SvaraRadera
  5. Sandra, haha...inte lätt med barnen, men en vacker dag vänjer han sig nog! Dessutom kommer han tacka dig för att du födde upp honom på så nyttig och bra mat:)Jag ska i och för sig inte klaga för Lova är duktig på att äta både frukt och grönt till min stora glädje.

    Carina, ok..självklart gör du som det passar dig bäst, men jag tror på idén att minska lite på köttintaget:)

    Kajsa, Gör det!!!

    Anonym, det räcker med att du googlar på begreppet "Köttfri Måndag" så får du massor med träffar:)

    Kram på er alla

    SvaraRadera
  6. Henke skulle halshugga mig om jag försökte göra en maträtt utan kött här hemma. Inga nymodigheter här inte;)

    SvaraRadera
  7. Hahahah,det låter som om du gör bäst i att fortsätta med kött...i alla fall för ett tag;)

    SvaraRadera