torsdag 29 mars 2012

Grönt tee har aldrig fallit mig i smaken!

Grönt tee är nyttigt, det innehåller antioxidanter som i sin tur sägs motverka fria radikaler som gör att vi håller oss yngre längre. Huden blir till exempel finare, vi åldras inte så fort. Tyvärr är jag inte något stort fan av grönt tee utan dricker hellre det svarta. När jag sökte på grönt tee var denna lilla textrutan bland det första som kom upp

För länge sedan användes grönt te som ett läkemedel, men numera dricks det mest för att det är en god dryck. Det är sannolikt att grönt te kan bidra till att förebygga många sjukdomar som är vanliga i västvärlden.
Allvarliga sjukdomar som cancer och problem med hjärta och kärl är mindre förekommande i Asien där det dricks mycket grönt te, men samtidigt är deras övriga matvanor ofta är bättre än här i väst. De äter till exempel också mycket fisk som innehåller omega-3, vilket också bidrar till att skydda mot dessa sjukdomar.
I grönt te finns en stor mängd polyfenoler som är antioxiderande ämnen. Dessa tros kunna skydda kroppens celler och DNA mot de fria radikaler som kan orsaka cellskador, celldöd, åldrande och åldersrelaterade sjukdomar.
Den typ av polyfenol som det finns mest av i grönt te är katechinerna. En av dessa katechiner heter EGCG och den verkar vara extra effektiv mot cancer. EGCG tycks kunna oskadliggöra och döda cancerceller genom att förhindra att nya blodkärl bildas, som cancercellerna behöver för att kunna växa.
Det är framför allt i laboratorium och djurtester som grönt te har givit positiva resultat mot cancer. Det finns även undersökningar med människor som visat på lovande resultat, men man bör veta att det också finns studier som inte har kunnat påvisa några positiva effekter.

I senaste numret av tidningen Mama fick jag ett prov på ett grönt tee med Mandarin orange från Lipton och blev positivt överaksad. Det var ett jättegott tee som jag kommer att köpa nästa gång jag är i affären. Om jag blir finare i hyn än mina jämnåriga om en sisådär 20 år återstår att se;)  

6 kommentarer:

  1. Jag gillar grönt men tar hellre svart om jag får välja. Det svarta är också nyttigt men kanske inte lika nyttigt som grönt. Fram för mer tee;)/ Kajsa

    SvaraRadera
  2. Gillar inte grönt tee men kaffe går bra;)
    //Carina

    SvaraRadera
  3. Har också svårt för grönt tee men älskar andra sorters tee som du vet;) Ska prova det som du drack. Hoppas det är bra med dig vi kan väl höras i morgon. Kramkram Mia

    SvaraRadera
  4. Svart tee, grön tee, kaffe - jag dricker allt....men föredrar svart tee! :)

    Kram till er

    SvaraRadera
  5. Ja visst är det gott. Jag blev också positivt överraskad :) jag är buzzador och har fått hem en låda för att prova :) jag har upplevt grönt te som väldigt beskt men icke detta :)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag köpte ett paket på Maxi i dag:) Nu jäkla ska jag dricka grönt tee och bli nyttig;) Allt bra mer er annars? Kram på dig!

    SvaraRadera