söndag 4 mars 2012

Hur gick det i dag då?



Under tiden som jag sålde kläder på loppis roade sig Lova med sin mormor och morfar. Här, på lekplatsen!

För att göra en liten sammanfattning av helgens loppis/mässa i Kristianstad så sålde jag ungefär lika bra i dag som i går, varken mer eller mindre! En sak har jag konstaterat och det är att kläder, även märkeskläder, har ett mycket dåligt andrahandsvärde på loppisar. Har man mycket märkeskläder i bra skick är det nog Tradera som gäller, tyvärr! Tyvärr skriver jag eftersom jag inte vill sköta auktioner på Tradera, packa paket och jobba mig. Roligare kan man ju ha. Som sagt, begagnade kläder är värda piss och ingenting. Loppisbesökare vill gärna att man skänker kläderna till dem. Detta oavsett om man har en fin Ralph Lauren klänning som i nypris kostar tusen kronor eller en oanvänd Didriksson fleecejacka med alla lapparna kvar. För barnkläder som kommer från H&M och liknande kedjor ska man vara glad om man får en tia, en femma är mer rimligt. Syrran provade sälja sina barns bebiskläder (de är 9 och 7 år gamla så kläderna är inte nya eller moderna) Hon sålde dem för fem kronor per plagg. Inget intresse alls! Vid andra bord med liknande kläder var situationen den samma. Det folk vill ha är moderna kläder, gärna märkeskläder, för inga pengar alls. Jag gjorde några bra försäljningar och några mindre bra, så det jämnade nog ut sig!

Vad är det då för folk som går på loppis? Det är en väldigt blandad kompott, faktiskt! Det går att gissa när man ser dem vad de är ute efter och hur mycket pengar de kan tänka sig att lägga. Den yngre generationen prutar mer än den äldre och den äldre har bättre förståelse för plaggets värde än de yngre. Det är möjligt att de yngre vet, men spelar dumma;)

Leksaker gick bra, under förutsättning att de var ganska nya och fina i skicket. Min systers saker gick som smör i solsken, men det är sådant som barn fortfarande vill ha. Sedan hade Johanna också väldigt bra priser på sina saker emellanåt då Ebba och Agnes själva fick välja vad de ville sälja sina saker för;) En sju - och en nioåring kanske inte alltid förstår pengars värde och vad de kan ta för en sak, men denna loppisen var ett utmärkt tillfälle att träna dem i det. Bra tänkt Johanna! De använde sina pengar för att köpa något nytt och roa sig på Mässan.

Vi har haft två roliga dagar i Kristianstad och nästa år är det vi som bokar bord - igen!

5 kommentarer:

  1. Precis som när Vi var iväg sist då, helst av allt vill folk att man bara ska slänga sina saker i famnen på dem och säga "Nej men snälla Du, bara ta det, för Jag vill inte ha det!".
    Får man något sålt för 20 kronor så är det nära ett kryss i taket, vilket som är rent ut sagt pisstråkigt! Särskilt när man har så fina kläder som Du och Johanna har haft med er.
    Visst, sen är Jag kanske för snäll, men Jag hade fan inte kunnat pruta ner Agnes gamla body till under 20 kronor om Johanna hade velat ha så "mycket", haha.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag betalar inte mer än tjugo kronor per plagg på loppis, såvida det inte är ytterkläder. Loppis betyder billigt, iaf för mig. :) Å andra sidan blev jag hagalen när jag själv skulle sätta pris på de kläder jag sålde.
    Skönt ändå att bli av med plaggen och veta att någon annan får nytta av dem.

    SvaraRadera
  3. Jannika, njaa det var faktiskt bättre här i och med att det var loppis med en klar målgrupp, barnfamiljer! Det var lättare att sälja här! Det som var lite tråkigt var att man inte fick något för kläderna, inte ens märkeskläderna! De har inget andrhandsvärde...och det tycker jag är lite synd, med tanke på att kvalitén är bättre. Du får vad du betalar för, ingen tvekan om det! Men, det är väl så att man får bita i det sura äpplet och godta priserna när man inte orkar hålla i auktioner på Tradera:( Jag vet att jag förmodligen hade fått mer på Tradera. Trist!! Jag trodde faktiskt att det skulle gå att hitta köpare på en sådan stor loppis/mässa som var villiga att betala i alla fall en tredjedel av priset för märkeskläder...men icke! Vi kan ta Lovas Molo jacka i fleece som jag köpte till henne i ettårspresent. Den gick på 500 kronor och användes jättemycket. Till sommaren som jacka och till vintern som en tröja under overallen! Ett av de bästa plagg jag haft till henne. Jag har tvättat den efter konstens alla regler, den var fin i skicket. Jag hade inte skrivit hennes namn i den heller, så inget kladd med pennan;) Jag fick 60 kronor för den. Det känns helt sjukt! Jag kunde hellre ha skänkt den till en kompis dotter...men å andra sidan kan jag inte ha alla Lovas kläder på lager här eftersom vi bor i en liten hyreslägenhet. Jag har inte utrymmet! Visst, jag har en del hos mamma och pappa...men de har hela sin källare full av skit som vi fyra syskon har dumpat där. Det får vara nog nu, känns det som;)Jag kommer nog inte ställa mig på loppis med märkeskläder mer men med andra kläder - ja!

    Jag hade gärna velat ha 100 för Molo jackan, men gav med mig den sista dagen och sålde den då flera stycken prutat på den! Jag ville så innerligt bli av med den.


    Sandra, jo visst det ska vara billigt, det är ju begagnat, men jag tycker det är för dåligt andrahandsvärde på märkeskläder - det är det som stör mig (se ovan inlägg) En begagnad body från H&M kan väl vara värd en tjuga, som du säger!
    Jag kan säga så här, hade jag vetat att jag skulle ha ett barn till så hade jag aldrig sålt mina kläder så billigt som jag gjorde. Nu ville jag bli av med lite just pga utrymmesskäl....och är det så här dåligt andrahandsvärde nu...vad är då jackan värd om två år? En krona;)
    Absolut, skönt att veta att de kommer till nytta!

    Kram på er

    SvaraRadera
  4. Märkeskläder ska nog inte säljas på loppis, såvida det inte är platsen hemma man är ute efter.
    En begagnad body från HM skulle jag betala max 5 kronor för. :) Att göra affärer med mig blir snålt.

    SvaraRadera
  5. Nej, det är sant...och i detta fallet var det mer utrymme som önskades här hemma. Jag ville slippa några kartonger i klädkammaren, därför sålde jag ut det billigare än jag tänkt! Jag kommer inte ta med mina märkeskläder till någon mer loppis utan hellre skänka dem till vänner och bekanta. 5 kronor? Då hade du fått rota i syrrans låda med barnkläder från 2003...där fanns kläder i din prisklass:) Det var inte en enda människa som tittade i den så det slutade med att vi skänkte kläderna till projektet "min stora dag" på Andys i Kristianstad:)

    Kram

    SvaraRadera