lördag 3 mars 2012

Loppis och ett hjärta som nästan brast!



Klockan sju i morse stod min lilla höna utanför vårt hus bland sina avlagda leksaker och kläder packade i kassar. Jag passade på att fotografera henne när jag väntade på syster Johanna som skulle hämta oss. Lova skulle åka till mamma och jag och Johanna, samt hennes äldsta flicka, till Barn/babymässan på Yllan i Kristianstad. Vi mötte upp Johannas kompis Pernilla och hennes mamma och sedan bar det av. På mässan var det utställning från bland andra LekVira, Me&I och Andys lekland. Överallt kunde man handla till rabatterade priser. Kläder, leksaker, vagnar och allt annat som behövs för barn. Utöver utställningen var där en loppis och det var den vi siktade in oss på. Vi hade kläder och saker som legat nerpackade en tid och inte längre kom till nytta. Nu kände vi att det var dags för någon annan att köpa prylarna och använda dem. Johanna hade mest leksaker och jag hade mest kläder.



Mitt bord var två meter långt, men jag skulle ha behövt tre meter. Mycket fick stå brevid i kassar och så fick köparna själva rota, lite trist!



Johannas hörna! Alla prylar som hennes flickor växt ifrån, till en stor del Pet Shop mjukdjur och små plastfigurer, böcker, Wii-spel med mera.



Pet Shop som kostar över tvåhundra i leksaksaffären slumpas ut för först 50 kronor och sedan mot slutet 20 kronor per styck! Johanna hade ett vad med sig själv, inte en enda skulle med hem igen.



Jag säljer mössor, en baddräkt från Pop, en jacka från Didriksson, en klänning från Hello Kitty som inte använts, soltröja från Hummel och klänningar från Me&I med mera, med mera!



Lovas BobbyCar används inte mer därför fick en annan liten flicka köpa den för en billig peng! Till och med myggnätet till Lovas liggvagn fick jag sålt, dock inte regnskyddet.



Förberedelser! Klockan 08 öppnades portarna för oss och klockan 11 fick allmänheten komma in. Vi åt en tidig lunch vid strax innan 11 för att slippa bli hungriga och slöa efter middag. Johanna hade gjort pastasallad med bacon och fetaost. God som sjutton!



När det blev eftermiddag kom min fina syster och överraskade mig med en fika. En muffin, som jag bara orkade äta hälften av, var precis vad som behöves för att orka köra ända fram till 17. Det som inte såldes i dag fortsätter vi att försöka sälja i morgon eftersom vi betalt hyra av bord i två dagar. Dessutom tar vi med oss ett nytt lass med kläder och saker i morgon. Såklart! Mässan är nämligen bara en gång om året.



Precis innan vi gav upp för dagen, 6 timmar senare, fick Ebba en fin ansiktsmålning på Mässan! Därefter blev det kvällsmat i form av en burgare på Max och sedan hemfärd mot Osby. Efter en rolig dag med lite tjänade pengar på fickan, ett och annat fynd och möten med trevliga människor var vi glada och upprymda på hemvägen.....ända tills vi hamnade mitt i något som vid första anblicken tycktes vara en trafikolycka eller en bil som fått stopp mitt på vägen. Varningsblinkers på bilen framför gjorde att vi saktade in och stannade bakom den. Syrran hoppade ur och gick fram till två män som stod vid vägkanten. På vägen, alldeles intill mitträcket, låg en svårt skadad älghona. Hjärtat höll på att brista. Det såg ut till att ha varit en rejäl smäll men föraren av bilen hade klarat sig utan synliga skador. Älgen led. Ebba som kommit ut ur bilen vända tillbaka. Övermäktigt. Även för mig. Männen sa att de kontaktat polis och en jägare i trakten som skulle komma och förkorta älgens lidande. Varningstriangel placerades ut säkert 200 meter innan bilen som kom bak oss, men trots detta dök en fartdåre upp som troligen hade missat triangeln. Han tvärnitade precis bakom sista bilen i kön men innan dess förberedde jag mig i några sekunder på att hoppa i väggropen och slita Ebba med mig för att undvika bli nermejad. Det var en farlig situation, ingen tvekan om den saken. Vi kollade om det var tillräckligt med plats att komma förbi älghonan utan att köra av vägen alternativt köra över den stackaren igen. Det var grönt, så vi åkte vidare och så gjorde även bilen bak oss. Det är inte bra att orsaka köbildning på en sådan stor väg med mitträcke som inte tillåter omkörning. Mina tankar har hela kvällen gått till älgen. Hoppas att hon är på ett bättre ställe nu!!

9 kommentarer:

  1. Härligt! Hoppas att Du fick mycket sålt idag också!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Loppis verkar kul jag borde testa. Jag har många kläder storlek 56 och upp till 104 som bara står i kartonger. Jag kan inte lura Henke till fler barn så det finns ingen mening att spara. Åh stackars älg och förare. Det måste vara jobbigt att sitta i bilen och plötsligt kommer en älg från ingenstans och slår i bilens framdel. Hur gick det på loppisen i dag? Kramkram Mia

    SvaraRadera
  3. Oj vilka fina saker ni sålde!!! Hade ni många kunder? Så otäckt att komma till en viltolycka och behöva se en älg som lider/Kajsa

    SvaraRadera
  4. hoppas det är bra med dig och Lova! Det var synd att vi inte hann träffas när jag var hemma, jag hade kunnat kolla igenom klädhögarna. jag var ju intresserad av villervalla jackan!

    SvaraRadera
  5. Vi var på den mässan för två år sen, vet inte om det var första gången - ganska lamt och trist. Jag antar att den är bättre nu, loppisen hade höjt en del för mig.

    Åh, stackars älg. Jag hoppas att det snart kom en jägare och avslutade hennes lidande. Stackars djur och den som körde på henne.

    SvaraRadera
  6. Jag tror att jag såg dig och din syster på Mässan i söndags. Jag bor i Glimåkra. Ni hade fina kläder men tyvärr har jag större barn än din flicka.

    Ha en fin dag/Cissi

    SvaraRadera
  7. Jannika, jag fick lika mycket sålt på söndagen som på lördagen!

    Maria, testa...men ta inte med dig märkeskläderna...ta hellre Tradera då...om du orkar jobba dig med det;) Du kanske har mer energi till det än jag!

    Kajsa, ja hyfsta många kunder...det kunde vara lite högre andrahandsvärde på kläderna bara...

    Emma,usch, du ska bara veta vilket dåligt samvete jag har för att jag inte orkade ta en fika med dig och Anna nu när du var här:( Jag känner mig riktigt rutten och ber om ursäkt för det! Jag fick flera förfrågningar av Anna. Det finns en anledning till att jag inte orkat, men det kan vi ta när vi ses framöver. Dessutom blev vi sjuka här både i maginfluensa och förkylning. Som kompensation ska jag plocka ihop en påse kläder till din lille kille...men då får du berätta vilka storlekar du behöver:)

    Sandra, det var ganska bra tryck precis vid öppningen på lördagen och framåt tvåtiden på söndagen. Det kom folk pö om pö. Jag tyckte att det var ganska bra uppslutning.
    Du får ta och åka dit nästa år och handla av mig;) Du ska få första tjing på kläderna, haha:)

    Cissi, Ok, där ser man:) Visst var det en bra loppis och mässa överlag? Hoppas du fyndade något!

    Kram till er alla

    SvaraRadera
  8. Du ska inte ha dåligt samvete, mår man inte bra, är sjuk eller inte har tid är det viktigare att ta hand om sig själv än bjuda över nån på fika. Den fikan kan vi ju (nästan) ta när som helst :P vi kommer hem igen till sommaren, då får vi försöka styra upp det igen! :) Loie är en stor pojke nu och behöver nog minst 80 nästa gång vi kommer ner! Usch vad tiden går fort!

    SvaraRadera
  9. Sommaren? Det känns som om den är långt borta nu men det går nog snabbt! Stl 80 ja, då ska jag kolla lite på de kläderna. En del är ju typiska för flicka men jag har faktiskt inte handlat någonting med Hello Kitty och Prinsessor, så om du godtar rött, så kan jag nog hitta en hel del:)Jeans finns nog också i de storlekarna! Ha det gott, Kram

    SvaraRadera