måndag 9 april 2012

Marängtårta med chokladtryffel och färska bär




















Här ser ni tårtan som jag ska försöka göra i morgon förmiddag när Lova fyller 3. Det känns ganska ovisst, det kan både gå bra och käpp rätt åt helvete när man heter Jennie;) Den innehåller både mjölkchokladtryffel, hallongrädde och färska bär. En tårta helt i min smak! Så här gör ni om ni också vill försöka:

Köp:

Garnering

Gör så här

  1. Mjölkchokladtryffel: Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp 1/4 av grädden och häll över chokladen, låt stå ca 5 minuter.
  2. Vispa eller mixa chokladtryffeln slät. Låt stå kallt i 3-4 timmar.
  3. Hallongrädde: Vispa resten av grädden lätt. Blanda försiktigt ner hallonen i grädden.
  4. Häll eller bre ut chokladtryffeln i ett jämnt lager på ena marängbottnen. Fördela 2/3 av hallongrädden på chokladtryffeln. Lägg på den andra marängbottnen och fördela resten av hallongrädden i ett jämnt lager ovanpå.
  5. Toppa tårtan med jordgubbar och hallon.

8 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Mmm den ser verkligen supergod ut!! :-) Jag är säker på att den kommer att göra succé!
    tänkt att det är tre år sedan i morgon, tiden går verkligen fort!
    Och min Ebbe fyller 10 dagar i morgon... Det känns med skönt för det är verkligen slitigt i början... Och ljuvligt med!
    Puss och Kram fina du!!

    SvaraRadera
  2. Den där tårtan såg jättesmarrig ut det fixar du!! Det känns helt otroligt att Lova redan är tre jordsnurr. Hon var nyss liten bebis med sin mörka kaluffs. Nu är hon en blond skönhet på tre år:)Blir ni många i morgon?
    Kramkram Mia

    SvaraRadera
  3. Caroline, tio dagar!?!!? Det är ju inte klokt! Han blev ett marsbarn i alla fall, precis som Stella:) Leia fyller på sommaren, om jag inte minns fel! Minns att det var slitigt i början av Lovas bebistid, men det är lätt att förtränga, tycker jag;) Det måste det ju vara även för dig eftersom du har tre, haha;)

    Mia, tycker du det? Då kör jag på den tårtan! Det är bara hemmafolk som kommer. Skulle det bli pannkaka av allt så får vi springa in på ICA och köpa två färdiga kladdkakor och vispa grädde:)
    Ja, min lilla höna börjar bli stor...för stor:(

    Kram på er

    SvaraRadera
  4. Vilken läcker tårta den tycker jag du ska göra i dag
    //Carina

    SvaraRadera
  5. Det blev denna tårtan, bilder kommer:)

    SvaraRadera
  6. Den tårtan har Jag gjort många ggr, den är näst intill standard, vilket kan bero på att den är så fantastiskt GOD! :)

    SvaraRadera
  7. Den verkar väldigt god får jag säga/Kajsa

    SvaraRadera
  8. Den var jättegod, verkligen en tårta att rekomendera! Fast, låt den stå i kylen ganska många timmar innan servering! Jag tyckte den blev godare då:)Samma sak som med smörgåstårta alltså!

    Kram

    SvaraRadera