tisdag 15 maj 2012

Varning för skrytsam mamma!

 Bilder från i går när solen lös hela kvällen och vi var ute till sent
Den lilla var väldigt exalterad när vi trampade in på BVC i dag för att göra treårskontrollen. Hon visste att hon skulle få rita, sparka boll och kanske få med sig hem ett litet klistermärke när hon var klar. Allt hade jag förberett henne på. Lovas tidigare barnmorska hade gått i pension sedan sist, men den nya var både trevlig och rar, så Lova tydde sig till henne direkt. Det brukar Lova aldrig göra med nytt folk, men i dag var ett undantagsfall. Hon fick börja med att berätta för barnmorskan vad som fanns i hennes stora låda med leksaker. Lova berättade att

- Det är en docka

- Det är en bil...en blå bil

Barnmorskan frågade

- Kan du ge mig den lilla bilen?

Lova gav henne den och barnmorskan berömde.

- Lova, kan du ge mig den stora bilen då?

Lova kunde. Det var inga problem med att leta upp rätt saker och berätta vad de hette. Inte heller var det några problem att rada upp alla färger som finns, Lova satte dem alla (det är här skrytet kommer in;)) Sedan var det dags att rita "gubbe". Lova ritade på kommando

- Vill du rita en gubbe, Lova?

Lova började med huvudet.

- Kan du rita ögon och näsa?

Jodå, det kunde hon. Även munen gjorde hon, en glad mun! Så småningom kom två armar och två ben på plats. Ben och armar utgick från huvudet:) Det blev en jättefin gubbe! Nästa steg var att sparka boll och det sparkades med både vänster och höger fot. Hon kunde stoppa bollen med foten på kommando. Bra där, tyckte barnmorskan. Vi gick vidare till mätningen och den lilla hönan gjorde skäl för sitt namn när det visade sig att hon var 92 centimeter lång. En liten höna som förmodligen brås på mig när det gäller längden...eller kanske sin farmor. Hennes farmor är i min längd ungefär, det vill säga cirka 160. Att hon har en pappa som är 192 syns det inte så mycket av...än;) Det kanske det aldrig kommer göra heller, vem vet! Till den lilla längden hade hon en fjäderlätt vikt, nämligen 13, 7 kg. Lilla snuttan. Jag trodde i alla fall att hon skulle väga femton kilo men icke. Hon var propotionerlig i sin längd/vikt och följde sin kurva perfekt. Dock ligger hon under genomsnittet bland treåringar både i längd och vikt. Det fanns ingen anledning till oro, tyckte barnmorskan, då hon var glad, driven och hade pigga ögon. På dagis får jag hela tiden informationen att hon äter bra. Här hemma kan hon ha dagar då hon strular med maten, men för det mesta äter hon lagom. I dag var det dock allt annat än lagom och jag vet inte om det var den tjugo minuter (för Lova) långa promenaden till och tjugo minuter från BVC som gjorde att hon åt tre pannkakor när hon kom hem:) Tre pannkakor kan inte ens jag äta!

Lite kul informatin är vad Lovas kusiner vägde vid samma tidpunkt. Agnes vägde 18 kilo vid treårskontrollen, hela 4,3 kilo mer alltså. Ebba vägde 15 kilo och Hilma vägde 16 kilo (tror jag). Alla tre barnen är mina systrars barn.

9 kommentarer:

  1. Vi mammor finns till för mycket, absolut för att skryta om våra barn. :) Vad roligt att Lova följer sin kurva och att hon klarade alla tester galant.
    Tre pannkakor är rätt bra för en 3-åring. Sonen brukar äta fyra men sen står hans mage åt alla håll och kanter.
    Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
  2. Barnmorska hoppas jag förstås att hon inte behöver än på länge, länge...=)

    SvaraRadera
  3. Är det någon gång man FÅR skryta så är det när det gäller barnen. Så det så;)
    // Carina

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vilka söta kläder hon har, den molo-koftan är verkligen fin. Jag köpte en grå till Ebbe på loppis i fredags, för 5 kr :-)
    Vad duktig hon är din sessa, jag förstår att du är stolt. Visst är det skönt när allt bara funkar och de utvecklas som de ska. Hon är ju alldeles perfekt med andra ord!
    kramar!

    SvaraRadera
  5. Klart man ska skryta över en sån underbar flicka som Lova:)/ Kajsa

    SvaraRadera
  6. Fina lilla Lova skönt att höra att du växer och mår bra. Snart ses vi och då ska du få leka med tant Mias pojkar:) Kramkram

    SvaraRadera
  7. Sandra, fyra stycken?!?! Det var inte illa, stora killen!

    Finelinan, haha förstår hur du tolkade det;) Bvc-sköterska kanske är bättre och skriva:)

    Ellerhur Carina? ;)

    Caroline, vilket fynd:) jag hade en grå åt Lova också när hon var runt ett år. Den gick för 80 kronor på loppis:)

    Kajsa tack snälla va fint sagt:)

    Mia Lova lär bli själaglad när hon träffar din fina killar:)

    Kramar till er alla

    SvaraRadera
  8. Måste börja med att säga att översta bilden är helt underbar på Lova! :)
    Och sen det där med längden, hon är bara tre år tösabiten, hon hinner lätt växa en meter till innan hon fyllt 20 ;)

    kramkram!

    SvaraRadera
  9. Tack, ja ibland får jag till det när jag trycker som bara den på kamera knappen;) men oftast ser de bedrövliga ut mina foton... Det är där du kommer in som en räddande ängel;) Dina foto blir kanon:) Kul att det snart är dags igen! Kram

    SvaraRadera