söndag 10 oktober 2010

Man upphör aldrig att förvånas...

över folk och hur de beter sig. I skrivande stund är personen i fråga skyldig min pappa 112 000 svenska kronor plus ränta i tre år vilken i dagsläget ligger på 25 000 kronor. Detta ska om jag räknat rätt bli en summa om 137 000. Han är skyldig min pappas företag 137 000 kronor för arbetskostnad och materialkostnad. Pappa är byggnadsarbetare! Denna människan utnyttjade min pappa för sina privata ovanligt högt ställda ambitioner. Med det så menar jag, att det är inte helt normalt att tro att man ska reda av det som han trodde sig reda av om man är en vanlig arbetarklass-unge. Denna kille trodde att han skulle kunna öppna en dansbana mitt ute "in the middle of nowhere" och fixa det ekonomiskt, därför lät han anlita min pappa att renovera och rusta upp detta gamla förfallna bygget till en delvis klar dansbana. Någonstans på mitten gick allt åt helvete ekonomiskt och min pappas lilla enmansföretag fick lida ekonomiskt för det. Pappa klarade sig igenom krisen och har sitt företag kvar. Som tur är finns det folk som gärna anlitar pappa och faktiskt betalar för det. Någon ursäkt har pappa dock inte fått. Människan i fråga fortsätter sina högt uppsatta ambitioner, nu bland annat genom att tro att kommunen ska sälja 6 tomter till honom där han ska bygga hus för försäljning till kund. Tillåt mig skratta rakt ut! Man behöver inte ens vara smart för att förstå att så fort kommunen håvat in hans personnummer så kommer de planerna att få läggas ned. Denna smarta kille har nämligen skulder på en miljon tvåhundratusen hos kronofogden. Men det är viktigt att förstå att han har inte tänkt på den här lilla detaljen med personnumret. Oooops!!! Eller var det bara så att han dumt nog trodde de skulle missa den lilla detaljen vid försäljningen av tomterna? Hallååå, jorden anropar, snälla du kom ner hit. Sätt dina fötter på gräsmattan och känn efter hur skönt det är. Sväva inte i det blå och tro att du kommer undan med det!

Nyligen skickade min pappa ärrendet vidare till fogden efter tre års väntan på pengarna. Killen i fråga är tyvärr släkt med oss och det är ett känsligt ärrende. Han har hela tiden ljugit och förhalat det hela och pappa som är godhjärtad har gett honom en chans - en chans som heter duga, tycker ni inte det? Tre år!!! Inte en ursäkt, inte en vettig förklaring, inte en betalningsplan....egentligen inte någonting av vikt har denna lilla jävla idiot kunnat komma med. Han bara är! När han nu fick ett hot från fogden med posten ringde han upp Per (pappa kan ju i värsta fall bita honom) och la fram ett förslag om halva summan nu och avbetalning om tretusen i månaden på den andra delen av pengarna. Fine, sa Per...du får tio dagar på dig! Han skulle kommit till Pers verkstad i tisdags men dök inte upp. Vad hände undrar man då? Jag har olika teorier, här kommer några av dem

- Han kom på att han inte hade några pengar!
- Han kom på att han behövde pengarna till annat!
- Han kan ju bli 137 000 fattigare om han gör rätt för sig!
- Han har kort närminne!

Personer som han är inte helt hundra. Någonstans har det gått snett. Familjen runt omkring honom skäms garanterat, men han har en mamma som skyddar honom in i det sista. Förmodligen hade jag gjort detsamma för Lova, men när det går så långt att hans mamma ringer min mamma och säger något i stil med att om pappa hade jobbat mer än han gör så hade aldrig hans företag hamnat i en ekonomisk kris på grund av hennes son. Ehh, vänta lite här nu. Hon menade alltså att pappa skulle arbetat MER, så skulle det lösa sig! Detta var i samma veva som pappa avstod från arbete under en tid för att hjälpa min bror bygga upp sitt hus. DET ÄR VÄL ÄNDÅ UPP TILL PAPPA OM HAN VILL HJÄLPA SIN EGEN SON ISTÄLLET FÖR ATT JOBBA???? Kunderna i hans företag kommer ändå inte undan sina räkningar. HERREGUD!!

Om man resonerar som denna killens mamma och vill komma undan med det borde man också gå med på att göra en liten sinnesundersökning! Det är i alla fall det minsta man kan begära, för där hade väl ändå alla gränser gått för de flesta mammor? Så in i det brinnande helvetet kan man inte skydda sina barn genom att säga en sådan urbota dum grej.

Nu är jag riktigt förbannad. Jag tenderar att bli det när jag pratar om HAN och HANS MAMMA! De ställde till så mycket skit för vår familj under året 2007, i synnerhet för pappa.
HAN har också en sambo som gärna lägger sig i. År 2007 var hon gravid när detta inträffade. Det var väldigt synd om henne just då. Om det var för att hon var gravid tillsammans med en jubelidiot eller det faktum att hon faktiskt mådde skit pga graviditeten låter jag vara osagt. En sak är säker, ger man sig in i leken får man leken tåla! Kan man inte hålla snattran eller fingrarna från telefonen så får man skylla sig själv. Jag vet inte om jag kan uttrycka det på fler sätt. Är du här och läser, kära du, eller i syrrans blogg så har du ytterligare en gång gett dig in i leken. Välkommen ska du vara!!!

Till HAN vill jag bara slutligen skriva, minutrarna tickar i väg och bildar en timme som blir till en dag och när dessa dagar går kommer du ett steg närmre en större skuld hos kronofogden.
Hur ska du ha det? Pers verkstad är öppen mellan 7-17 varje dag

9 kommentarer:

  1. Alltså blir ledsen när jag hör detta. Jag vet det sen innan men blir fan så förbannad varje gång. Trodde det var löst nu, vännen! Den där människan har inte alla hästar i stallet. Stackars din pappa som råkade på en bedragare som han. Hoppas han betalar sin skuld nu!!!!!!
    Retar mig på folk som tror sig kunna bli rika på andras bekostnad och som inte gör rätt för sig.137000 är inga småsummor heller. Inget man skojar bort precis. Hur löste sig allt? Fick din pappa låna pengar då för täcka kostnader eller
    Kramkramkram

    SvaraRadera
  2. Så fruktansvärt för din pappa. Hoppas det ordnar sig när kronofogden är inblandad/Kajsa

    SvaraRadera
  3. Jag tycker inte man kan skydda sina barn när de blir vuxna och vet med sig att de gjort fel. Mamman vet säkert innerst inne att hennes son gjort fel och att inget hon säger kan ändra på det men en mamma är en mamma. Sonen borde skämmas och han borde ha så mycket stake att han ordnar upp sin skuld till någon i släkten. Pinsamt ju!

    Carina

    SvaraRadera
  4. Men herregud, jag vet inte vad jag ska säga. Det var nog något av det sjukaste jag bhört. Och vilken morsa sedan. Hon menar alltså att det är okej att låna pengar och inte göra rätt för sig, och istället ska den man lånat av jobba MER för att täcka upp lånet för en som inte betalar tillbaka. . jag baxnar! Förstår att du är förbannad!!

    SvaraRadera
  5. Tack för era kommentarer och stöd! Ja det är inte annat än att man blir förbannad!!!

    SvaraRadera
  6. Denna människa har ju gjort bort sig ordentligt... att man bara vill bo kvar i byn fattar jag inte. Fattar inte heller hur man kan dela sitt liv med en sån här människa....
    Men sambon är kanske lika funtad.

    SvaraRadera
  7. Ja han har verkligen gjort bort sig och som du säger det är en liten by. Han är inte så poppis!! Det är en sak att misslyckas med sina projekt och gå i konkurs. Det kan hända alla, men när man startar upp projekt efter projekt (de mest osannolika)och lurar människor på pengar. Då snackar vi helt plötsligt brottslighet och dumhet.

    SvaraRadera
  8. Fy fasen va vidrigt! Förstår inte hur en människa kan göra något sånt och riskera arbete och liv för någon annan...som man dessutom är släkt med!
    Hoppas verkligen allt reder ut sig snarast så din pappa får tillbaka sina pengar.
    Kram!!

    SvaraRadera