onsdag 3 november 2010

Ny (o) vana!

Lova har en ny vana, nämligen att vakna ohyggligt tidigt! Klockan 5-5.30 börjar hon gråta hysteriskt i sin säng. Hon är inte lätt att trösta då, utan jag tar upp henne och lägger henne mellan mig och Per. Först ser det ut som om hon kommer somna om, hon får napp och täcke! Men jag lovar, skenet bedrar! Rätt som det är får man ett hårt slag mot ansiktet och sedan rullar hon runt på mage och börja klättra på Per. Han går upp efter ett tag och går ner och sätter på nyhetsmorgon på tv. Kaffe kokas och frukost sätts fram. Lova och jag ligger kvar. I dag fick hon för sig att använda sin högsta röstvolym och skrek "bebis, bebi,beeeebis,beeebi" Bebis är ett nytt ord och det sägs i tid och otid. Ser hon en mamma med vagn så pekar hon på vagnen och skriker "beeebis". Som tur är hör jag fruktansvärt dåligt just nu och kunde ligga kvar en stund till. När Lova hoppar ner från sängen och går fram till dörren, som är stängd, och öppnar den...ja, då vet man att det är dags att gå upp! Hon är på väg ut i hallen mot trappan till nedervåningen. Med stela ben och Lova i famnen går vi ner i köket. Kanske är Per kvar eller också har han åkt och öppnat verkstan för dagen. Hur som helst, det tar på krafterna att vakna runt 5-5.30 var dag...för en nattmänniska som jag!

Jag var bara tvungen att gnälla av mig lite. Jag väntar mig massor med sympatier från er;)

4 kommentarer:

  1. Huvaligen så tidigt! Det kanske är tidsomställningen som spökar för er? Min stora tjej, Leia, hon vaknar runt 06.00, man hör "Jag är färdig, jag har bajsat o kissat" från toa. Phust. Då måste man kliva ur sängen. Men sedan går jag o lägger mig igen, tills lillan vaknar. Då är det för min skull bäst o kliva upp, annars kan de sannerligen hittat på bus när jag ligger kvar i sängen. Igår tog Stella av sig själv, sin pyjamas o sin bajsblöja... jag kom upp 20 min senare, behöver jag säga att det var ofräscht o ngt äckligt ;-)
    Man lär sig av sina misstag, heter det va?!
    Stor kram till dig, vi får hoppas de små lär sig o sova ngn timme till,
    kram!!

    SvaraRadera
  2. Ååå va jag skrattade när du skrev att Stella tagit av sin blöja:) Lova har gjort exakt samma sak i två dagar, men än så länge har det bara varit kiss i blöjan. Det är väl en tidsfråga innan hon kletat ner sig med nummer två...isscchh!! Hon kommer till mig med blöjan i handen och slänger den på mig, haha:)

    Ja exakt, en timmes sömn till på morgonen och det hade varit perfekt!

    KRAAAAM

    SvaraRadera
  3. Men fy,stackare. Malcolm och Henry får man dra upp ur sängarna på morgonen;)Det är också enerverande. De ska inte äta inte till förskolan inte ha på sig kläder. Malcolm retar Henry för fula kläder och Henry bits. Henke skyndar sig till spårvagnen och står där i en kvart och vilar innan han åker. Ringer hem och undrar hur det går precis som jag har tid att prata med honom. Jag har hjärtat i halsgropen och håller på att lipa varje morgon. JAG HATAR MORGONEN Kramkram Mia

    ps)Ni äter allt va, tänker på lördag känn er inte för pressade, hinner ni inte hit så är det ingen fara. Kul att ses bara!ds.)

    SvaraRadera
  4. Maria, jag hoppas verkligen vi hinner äta tillsammans på Lördag! Jag ringer när vi är där:)Ååå va jobbigt på morgonen för dig. Damn Henke!! Kan du inte ta dig ett snack med honom? Killar kan vara hopplösa:( Ska tänka på dig varje morgon....jag har det rätt bra ändå;)
    KRAAAAM

    SvaraRadera