fredag 7 januari 2011

Efter frågor och önskemål från er som läser...

gjorde jag ett litet kollage med bilder från vår semesterresa till Tunisien 2007! Omgivningarna där är underbara, fin sandstrand och fint vatten. Tyvärr var maten allt som oftast under all kritik. Jag blev förvånad eftersom jag tänkte Afrika, kryddstarkt och färsk fisk, couscous och goda kalla såser. Visst, varorna fanns där, men i ganska taskig kvalité och nästan helt utan smak. En ganska stor del av vår resa gick ut på att hitta den perfekta restaurangen varje kväll! Befolkningen var trevliga, men man fick vara lite på sin vakt. Dels på grund av risken för att bli rånad, det är nämligen inget välbärgat land och rån på turister hör till vardagen! Dels för att de på olika sätt försökte tjäna en hacka på en "dum turist". Det kunde vara sådant som att följa med som guide i taxibilen och sedan kräva pengar för det. För den som inte förstår det sättet att göra affärer kan det hela bli mycket obehagligt. Det blir som en slags tyst överenskommelse när personen hoppar in i taxin med turisten. "Vår" guide ser ni med på bilden. Han var den snällaste kille ni kan tänka er, han hämtade oss på morgonen med en taxi och skjutsade oss dit vi ville. Stranden, oftast!! När vi var trötta på solen ringde vi honom och han kom i en bil för att hämta oss! Han blev vår vän!! Tillslut tog han inte betalt. Han skulle komma till Sverige och hälsa på oss någon gång, jag hoppas han får möjlighet till det! Hit är han alltid välkommen! När vi skulle åka hem fick han en låda öl, två badlakan och en halva Absolut. Som en avskedspresent!
Afrika är olikt Europa, ingen tvekan om saken! Det gick inte att få tag i en blandad drink i Tunisien, vilket jag ville ha! Jag dricker inte öl och vin blir jag ganska trött och sänkt av! Jag ville ha en frisk, kall drink efter maten, men fick då bara ett nej till svar! Resan innehöll vissa fadäser också. Per blev magsjuk och jag brände mig duktigt i ansiktet. Men det hör väl till?

6 kommentarer:

  1. Fina foton! Det verkade vara en bra resa trots smärre negativa saker;)
    Kramkramkram

    SvaraRadera
  2. Men guuuud gissar att det var delvis pga av mig som du gjorde detta inlägg=) Jättefint! När var det vi lärde känna varandra? Måste ha varit i början av 2008 va?=) Minnet e inte alltid bäst=( Jag har inte sett dessa innan!
    Kramar Sandra=)

    SvaraRadera
  3. Coolt. Du har fått smak på collage? /Kajsa

    SvaraRadera
  4. Jo det var en fin resa, men trist med Pers mage:( Jajemensan Sandra, inlägget var delvis för dig!! Ja början av 2008 stämmer bra, så det är därför du aldrig sett dessa fotona!! Nu har du;)
    Kajsa, du har rätt, jag har fått en viss besatthet av kollage...eller rättare sagt collage som du stavar det! Jag har nog aldrig fattat hur lätt det var att göra. Man spar dessutom plats i bloggen:) Bara plus med collage!! Kraaaaam

    SvaraRadera
  5. Se där ja,då fick jag som jag ville.
    Vilka fina bilder ni har fått från resan.
    Ni är duktiga med kameran
    //Carina

    SvaraRadera
  6. Jajemensan, er önskan är min lag;) hihihi

    SvaraRadera