måndag 11 april 2011

Kläder till de små, drömvillan, natur och perfekt matlagning


Byxor från Moonkids och klänning från Metsola. Båda finns att köpa på http://www.lillaviolen.com/

Tyvärr finns de inte i Lovas storlek, men att visa vackra barnkläder stoppar inte mig ändå. Alltid är det någon som inspireras.


Nu har våren varit här eller vad sägs om 20,8 grader i Kristianstad i helgen? Lovas födelsedag i går var fantastaisk när det gäller vädret. Vi kunde hänga på altanen med gästerna efter lunchen och det var inget vi hade vågat hoppas på. Jag skulle utan tvekan flytta in i min brors hus om jag fick. På baksidan från altanen är utsikten stora ängar där hästar går fritt och bara skog runt omkring. Så rofyllt att det är svårt att beskriva. Tystnaden är påtaglig, dofterna chockar en stadsmänniska...och då syftar jag inte på någon äcklig koskit-doft utan doften av skog och ängar, avgasfri luft och vilda blommor. Innefrån huset går stora fönster från golv till tak, säkert 4-5 meter höga, och när du tittar ut tittar du rätt in i en gles skog och ser årstidernas skiftningar i detalj. När du står i vardagsrummet känns det som om du kan ta på träden, så nära är de. Har man inte värdesatt naturen innan så gör man det efter ett tag, jag lovar. Vem behöver bo vid en sjö med massa myggor omkring sig när man kan bo så här fridfullt. Alternativet till en sjö är en egen utomhuspool och så är tanken här. När trädgården väl är anlagd så kommer huset bli komplett, kanon helt enkelt.

Här ser ni en av Pers presenter från vårt kalas i helgen. Vad kan passa bättre till en matlagnings-intresserad kille som både fiskar sin egen fisk, bakar sina egna kakor och gör all mat från grunden? I boken finns inte bara recept utan även tekniker för hur man lyckas bäst med grillningen. Vad sägs till exempel om Västindiska kycklingbröst på grillen eller Grillat lamm med ruccola, bönor och portvin/senapsdressing?

Till min stora lycka såg jag att längst bak i boken finns ett avsnitt med bara medelhavsinspirerad mat.



I dag har jag suttit på mina händer för att inte bita sönder naglarna mer än vad jag redan har gjort. Anledningen är att pappa opererats som jag skrev om tidigare i dag. Jag vill avsluta detta inlägget med att skriva att operationen gått helt enligt planerna. Pappa finns på intensivvårdsavdelningen och kommer i morgon att flytta upp på en avdelning.


8 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Ville bara skriva en liten hälsning att det är så skönt att op gått väl! :-) Hoppas du sov gott i natt nu och att din pappa återhämtar sig så snabbt det går,
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Jag blev så glad av ditt sms=)=)
    Skönt allt gått bra för pappsen din
    Snygga kläder cool stil=)
    Jag blev akut hungrig när jag läste om kycklingen och lammet
    har ju fan inte ens kunnat ta lunch i dag=(
    Åt några salta kex vid 11 tiden och vid 14 en banan=( Ska träna efter jobbet med på denna dieten är det ej lönt=(
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Vilken lättnad det måste vara för dig att din fars operation gick bra. Den villan du beskriver hade jag också kunnat flytta till
    //Carina

    SvaraRadera
  4. Ja Lamm och Ruccola går hem här!! Klänningen var verkligen supercool!

    Hoppas att det fortsätter se bra ut för pappa! HÅller alla tummar och tår. Ber för honom och er också. KRAMAR

    SvaraRadera
  5. Skönt att allt gått bra vännen! Ligger han själv på Sahlgrenska nu? Åker du hit något?
    Supercoola kläder i inlägget.

    Förstår att Per blev glad för den boken:) Här finns hugade provsmakare om han vill testa recepten;)

    Kramkramkram Maria

    SvaraRadera
  6. Kiqi, Tack snälla du! Åt lamm i turkiet som smakade bläää men i övrigt gillar jag det:)
    Kram vännen

    Maria, tack snälla:) Absolut när det vankas grillat så får ni pallra er ner hit till skåneland och käka med oss;)
    Jag får se om det blir GBG till helgen
    Kram på er

    SvaraRadera
  7. Oj jag hade ju inte svarat på någons kommentar här, sorry!

    Givetvis tackar jag alla er andra också för omtanken, de fina orden:)

    Sandra, se till att ta din lunch vännen, 30 min. ska du ha!! VIKTIGT;)

    Kram på er alla

    SvaraRadera
  8. Kläderna I like a lot/Kajsa

    SvaraRadera