söndag 10 april 2011

Min födelsedag i ord och bilder

Hej och hallå, Lova här! Mamma tyckte att jag kunde berätta lite om min dag för er och jag förstod direkt att det inte lönade sig att säga nej. Mamma och pappa sitter i soffan helt slutkörda efter dagens aktiviteter. Tro sjutton det, för mamma vaknade redan vid sju och väckte mig med en konstig sång "Ja må du leva ut i hundrade år". Vaddå hundra år liksom, hur stora är oddsen? Sedan kom pappa och stämde in i sången, med sig hade han en present till mig, en DVD med Bamse. De pussade mig, kramade mig och verkade nästan sjukligt glada med tanke på den tidiga timmen. Mamma brukar vara en zombie vid den tiden, så jag vet inte vad detta var för ryck. Jag förstod ingenting. Rätt som det var plockade mamma fram en present som hon gömt under sängen. Pappa såg förvånad ut men samtidigt glad. Alltså ni skulle varit här, de flippade totalt. Mamma fick en puss, usch äckligt! Sedan öpnnade pappa presenten och mamma fick en puss till. Jag ställde mig vid trappen för att markera att jag ville gå ner och se på min nya rulle. Bamse ska tydligen vara en kul kille. Jag fick frukost men ingen Bamse, fy va lack jag blev! Jag var tvungen att ta till lipen för att få dem och fatta. Mamma åkte i väg med bilen full av saker. Hon skulle till morbror Markus och förbereda för mitt och pappas kalas. Som ni ser på collaget ovan så städar morbror och morfar hänger upp ballonger som mamma blåst upp. Mamma städade toaletterna så de glänste, allt på begäran av morbror Markus. Jag tycker att de gjorde ett bra jobb, jag gillade alla de rosa ballongerna och de rosa servetterna. Det var helt i min smak och så matchade de min klänning som ni kan se i collaget nedan.

När jag sedan fick en egen ballong att hålla i innan gästerna kom så var lyckan total. Tyvärr blåste den ut i hästhagen och skrämde i väg mina vänner, hästarna. Klänningen och koftan jag har på mig fick jag i går när jag, mamma och pappa var på shoppingrunda i stan. Mamma sa att fyller man två så ska man ha nya kläder. Pappa verkade inte lika övertygad men när han såg hur fin jag blev ångrade han sig och plockade fram plånboken.

Tack pappa!
När mamma var och städade bakade pappa pizzor för kung och fosterland. Det knådades,hackades och gräddades hela förmiddagen. Resultatet blev minst sagt smarrigt. Som ni kan se på bilden i collaget ovan äter jag med god aptit och det gjorde alla andra också.
Jag fick löjligt många presenter och det som fanns i de fint förpackade presenterna föll mig helt i smaken. Jag fick en dockvagn från BRIO av moster Josephine och Hilma. Den provkördes, det vill jag lova. Min andra moster Johanna med familj hade köpt flera bra DVD-skivor och fyra ursöta nappar,varav en hamnade i munnen nästan direkt. I can´t help myself. De hade också med sig en fin väggförvaring som jag ska visa bilder på sedan. Mormor och morfar, farmor samt gammelmormor Gunhild gav mig sparpengar i fond. Mamma säger att jag kommer tacka dem en dag, men nu förstår jag inte allt ståhej kring papperslappar. Vad ska man med dem till? Jag får inte smaka på dem, inte leka med dem, inte ens hålla dem i min hand. Som tur är hade mormor och farmor även köpt lite kul åt mig som böcker, badkappa, hink med redskap till sandstranden och Barbapappa mjukdjur. Jag blev så överväldigad att jag hoppade där jag stod. Det är visserligen inget ovanligt när det gäller mig, men det blir ju lite pinsamt när alla skrattar åt mig. Ååå, om jag ändå kunde lägga band på mig. Morbror Markus gav mig fler sådana där tråkiga papperslappar och till råga på allt la pappa ner dem i sin plånbok. Tog han dem nu eller? Av farbror Martin med familj fick jag ett stort paket. Jag skakade den, jag trampade på den men jag kunde helt enkelt inte lista ut vad det var i den. Det visade sig vara flera olika ponnyhästar med tillbehör. Man kunde pärla halsband till dem, kamma deras hår och pyssla med dem. Superkul! Tyvärr tyckte även mina äldre kusiner att det var en kul grej så rätt som det var satt alla de andra barnen runt den och sysselsatte sig.

Mamma och pappa gav mig ett fodrat regnset från Didriksson i rosa, byxa och jacka! Sedan hade de köpt ett regnskydd till min vagn från BRIO. Praktiskt tänkande i all ära, mamma och pappa, men gud va ni är tråkiga. Kunde ni inte ha kommit på något annat? DVD-skivan jag fick i morse var väl okej, mer av den varan, tack!
Mammas kompis Janina hade bakat en varsin tårta till mig och pappa som ni ser i collaget ovan. Min var störst! Bara titta på den, hur söt är inte den? Jag blev barnsligt förtjust i nallebjörnen men tråkigt nog fick jag inte hålla den i handen, inte smaka heller. Mamma sa att den var gjord av sockerpasta och att den var en dekoration. Som om jag bryr mig! Jag gillar Janina, jag gillar tårtor och denna var den finaste jag sett. Jag borde ta och ringa den där Janina och överrösa henne med kärlek.
Här ser ni några bilder på mina gäster, det är min familj. Kusin Hilma som är längst upp till vänster i bild är dessutom min bästa kompis no matter what. Farmor som hjälper oss att lägga upp tårta på faten är längst ner till höger i bild. Hon börjar närma sig 70 år, men det är det ingen som kan tro. Farmor är en duracellkanin utan dess like, en bättre farmor får man leta länge efter.


Jag har haft en helt underbar dag men nu gör sig tröttheten påmind. Mamma ville att vi skulle läsa i den nya böckerna som jag fick, men med titlar som "Nejlika har en potta" så är jag inte intresserad. Jag menar, hon har en potta ja...men jag har en blöja och får en ny när den är full så det här med potta känns otroligt överskattat just nu. Den andra hette "Herr Kanin får besök". Jag orkar inte med mer besök just nu, jag har haft jättekul hela dagen men nu får det vara nog. Uppe i sängen hade mamma förberett med mina fina Barbapappa påslakan och när jag hamnade med huvudet mot kudden så kändes det så rätt, ett perfekt avslut på denna dagen.


Dagen då jag fyllde två år!


Godnatt

9 kommentarer:

  1. Hej vännen!

    Ett stort grattis till Lova på tvåårsdagen! Så underbart. Och viket underbar inlägg. Härliga foton!! Jag förstår att ni slitet efter ett sådant firande!
    Jag kom ju tillbaka från London idag, har haft det alldeles fantastiskt! Har skrivit lit eom det får skriva mer i morgon,
    ha en god natts sömn nu efter allt ert slit,
    stor kram!!!

    SvaraRadera
  2. Oh lala skulle bara titta in en kort snabbis innan sängdax för att se vad ni har haft för er.
    Hade lyckats glömma att det var Lovas dag trots att jag visste det.
    Grattis Lova på 2-årsdagen som jag prickade med 25 min. kvar av detta dygn. Ni har haft att göra ser jag/Kajsa

    SvaraRadera
  3. Wow vilken dag, och att ha energi att lägga in ett sånt här inlägg efter det. Jag har ju inte ens gjort ett inlägg från vårt kalas ännu.. haha.. det kommer väl någon gång framöver får vi hoppas =P

    Pizza är bra kalasmat det. Vi körde ju detsamma. Både i år och förra året. Perfekto!

    Vad mycket fina presenter du fick Lova! FÖrstår att regnkläderna inte var en hit. Jag hade kunnat tala om det för mamma eftersom Mama reagerade likadant ;-) Leksaker och filmer är myyyyyycket roligare!

    Mama tycker du var jättesöt på din dag, speciellt din kofta är jättesöt! Hon fick en likadan av Stella och hennes mamma Caroline förra året. Den passar fortfarande.


    Kram från oss

    SvaraRadera
  4. Verkar som dagen varit kanon! Hoppas ni alla hade det underbart, även ni föräldrar i alla stress! Kram Janina och William

    SvaraRadera
  5. Vilka fina bilder dom går väl direkt till familjealbumet. Va fint ni föräldrar hade ordnat det för Lova. Grattis Lova nu är du 2 år
    //Carina

    SvaraRadera
  6. En sån söt 2 åring
    Gratulerar i efterhand
    Marika

    SvaraRadera
  7. Tack för snälla ord och gratulationer:)
    Kram till er alla

    SvaraRadera
  8. Kiqi förresten, jag kan meddela att jag var bra trött när jag gjorde inlägget, ögonen gick i kors;) Men jag ville soooo bad ha dit det samma dag som kalaset, haha:)
    Tack för alla fina ord!!!
    Kram på er Mama och du

    SvaraRadera
  9. Herregud vad ni hade att göra i går vännen=)=)
    Städade du din brors hus efter kalaset oxå?


    Underbara foton som Lova kommer
    älska en dag
    Så fina hennes kusiner är oxå
    Provade du regnkläderna på henne?
    Kram Sandra=)

    SvaraRadera