fredag 29 april 2011

Två stekta ägg med bacon

Dagens inköp: En kokbok med GI-vänliga recept

I dag har jag kört vidare med mitt nya GI-tänk! Till frukost blev det två stekta ägg med bacontärningar och det slank ner utan problem. Lova blev nyfiken på min nya mat och fick lite hon med. Sedan åt hon även sin smörgås med leverpastej, men det är ju en annan historia;)
När det var dags för dagens första mellanmål var jag fortfarande så mätt att jag inte förmådde äta mer än ett äpple. Detta är inte det bästa enligt GIs lära eftersom frukt som bekant innehåller fruktos eller druvsocker som det också kallas, en typ av socker alltså. En frukt om dagen är dock okej om man har svårt att hitta alternativ för mellanmålet eller kanske sitter illa till och inte kan ta annat än ett äpple ur väskan. Ett äpple är alltid bättre än det mesta annat du kan få för dig att äta när du är i farten, tex ett kexchoklad. Bär är ett bättre alternativ än frukt och står du i valet mellan jordgubbar och hallon, så är hallon det bästa! Sätt en deciliter turkisk youghurt till bären och du har ett perfekt mellanmål. Byt sedan med blåbär eller blanda. Valmöjligheterna är enorma. Till lunch gjorde jag en röra med tonfisk i olja (jag öste ur oljan), kokta hackade ägg, färsk persija och färskost. Till röran hade jag en sallad och några oliver. En aning mäktigt, men gott.

Här är middagen, stekt lax med citronpeppar, grönsaker och en hemmagjord tzatzikisås.
Otroligt gott, jag tror det var denna rätten som fick Per att helt plötsligt bli positivt inställd till detta med GI. I dag har det nämligen bara varit muntra miner här hemma!
I kväll har jag lusläst boken, chattat med experter på giviktkoll.se och skrivit in vad jag ätit i min matdagbok på nätet. Till min glädje hade jag ätit precis rätt i dag, vilket jag inte kan påstå att jag gjorde de två första dagarna. Grejen är den att man känner sig ganska förvirrad och något bortkollrad första gången man besöker sidan men om man läser lite var kväll så är man inne i det på nolltid. Jag måste säga att jag gillar detta konceptet, det känns hållbart. Det är mer en livstil än en bantningskur och det är något jag kan tänka mig följa för en lång tid framöver. Vi kommer få i oss så många nyttigheter här hemma, rätt fetter och så småningom ska vi också börja äta lite mer kolhydrater. Just nu är det så lite kolhydrater som möjligt som gäller eftersom vi eller i alla fall jag vill tappa mycket i vikt. Om inga kolhydrater tillförs via kosten kommer kroppen att ta sin energi från fettlagringarna i kroppen och kilona kommer (förhoppningsvis) rasa. Tillsätter man mycket kolhydrater däremot så omsätts det snabbt till fett plus att kroppen tar det som bränsle i första hand och fettet ligger kvar. Ganska enkelt egentligen men även mycket förenklat skrivit av mig! GI består av tre faser och vi är just nu i fas ett, rivstarten kallas den. I nästan fas, nystarten, får vi (om vi vill) börja äta lite kolhydrater igen, kanske en skiva bröd till frukosten eller potatis till köttbiten. Tredje fasen handlar mer om att hitta balans för då har vi om allt fungerat väl förmodligen nått vår målvikt.

I morgon ska jag köpa vitamin C brustabletter som en kompensation till frukten. Det är bara tillfälligt, men en bra lösning nu ett tag. Dessutom ska jag dricka äppelcidervinäger med linfrön i varje morgon, det får i gång förbränningen.

Någon mer som testat detta eller som just nu håller på med GI?

4 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Vad härligt att du är så taggad! Och det är jag med. :-) Det enda som ger mig ångest är att jag handlar mat för närmare tusen kr och kommer hem med typ fetaost, oliver o nötter... inte precis något en småbarnsfamilj kan leva av, men jag kan ;-) Skämt o sido, oljor mm kostar ju med en del, det handlade jag med, o olika bönor och så. Jag har ej orkat blogga om det, är ju inne i ngt av en "bloggsvakca" alt "Jag-har-ingen-lust-att-dela-med-mig" fas. Så därför har jag inte skrivit ngt om det. Jag följer heller inte recepten i boken jag lånade på bibblan, helt enkelt för att då hade jag fått handla för 3000 kr till typ :-o Det r ju så mkt jag ej har som står i recepten. Men det kommer med tiden...
    Idag till lunch åt jag i alla fall er urgod sallad med fetaost, oliver, bönor och nötter. Bönor undviker de ju förvisso de första tre veckorna men inte jag ;-) Jag gör det lite "till min grej" och det jag absolut inte äter är pasta/ris/potatis/socker i ngn form exvis godis el kakor/alkohol/latte. Det är min början.

    Frukost blir alltid två ägg och de varierar jag mellan stekta som vanligt med bacon, eller gör omelett.

    Vad duktiga vi är, jag ska med gå inpå nätet framöver, har bara inte orkat det ännu... det blir ju ett heltidsjobb om man gör allt på en gång (du vet jag som måste spara på energin...)
    KRAM o trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Ja det blir inte billigt med maten det har jag också märkt:( Jag följer inte heller recept slaviskt för det är alltid något man fattas;)Som du, så kör jag efter "eget huvud och det sunda förnuftet". Det är ju en bra start med tanke på hur jag ätit innan! Jag äter också alltid ägg till frukost...mest med bacon faktiskt! Jo det med bönor såg jag också men om vi inte äter det var dag och i stora mängder så går det nog bra:) Äter du konserverade eller kokar själv? Man borde ju koka, men jag får se vad jag orkar.
    Jag skulle behöva handla i dag också;) Per får snart dåndimpen på mig!
    Ja nätet kan jag verkligen rekomendera, men ta det i din egen takt:)

    Har också haft bloggsvacka ett par gånger men det brukar försvinna på några dagar i mitt fall;)
    Kram och trevlig helg till er också

    SvaraRadera
  3. Herrejösses här händer grejer!! Snacka om att verkligen ändra om och ta tag i. Heja er, hoppas ni blir nöjda med resultaten.

    Kramar på er

    SvaraRadera
  4. Tack vännen! Jajemensan, nu är jag i gång:) Det går väldans bra och verkar vara en lätt diet att följa men jag ska inte säga för mycket än heller. De första dagarna brukar ju gå bra i vilken diet som helst;) sedan tryter ibland motivationen
    Kram på dig

    SvaraRadera