torsdag 2 juni 2011

Soleksem och varm hud

Det blev en tur med cykel i eftermiddag också. Det börjar bli en vana! När jag hämtat Lova på dagis kl 15.30 bar det av och den lilla strålade av lycka när hon skrek från barnsadeln

- Hejdå Annelie (Lovas mentor på dagis)

Innan dess stod hon och upprepade helt exalterat (med hög ton) för ett annat stackars barn som såg helt vettskrämt ut att

- Jag åka cyyyykel, åååka cyyykel!

Tyvärr drabbades hon i dag av soleksem från att ha varit i skarpt solsken i går (trots hög solskyddsfaktor). Det växte sakta fram under morgonen och förmiddagen på dagis. Med en solhatt och långarmat har hon ändå kunnat njuta av det fina vädret tillsammans med de andra barnen. I kväll började eländet klia men hon beklagade sig inte. Hon bara rev och rev. Jag smorde med aloveragel som har lite kylande effekt. Hoppas det lägger sig lite under natten. Jag trodde hon skulle ha svårt för att somna men icke, hon somnade på studs i dag! I morgon får jag köpa hydrokortisonsalva om inte den andra gelen har någon effekt. Jag har aldrig själv haft något liknande men kan föreställa mig hur det kliar! Nu blir det solhatt och långarmat framöver!
Hon kan ju vara en av dem som har väldigt ljuskänslig hud. Varken jag eller Per har det, vi blir båda ganska lätt bruna, men som barn blev jag alltid bara röd minns jag! Jag kan blir röd i dag också men efter någon dag har det övergått i brunt och det flagar sällan.

Så är det med den saken!

Nu är det helg. Mina föräldrar åker ut till sommarstugan i Mellbystrand tidigt i morgon bitti för att fortsätta renovera på fasaden där alla brädor byts ut och hela stugan målas om. Per ska ha öppet på verkstan, arbetsmyra som han är! Han har bokningar och kommer ha fullt upp. Syster Josse och jag har funderingar på att gå med barnen upp till vår andra syster och låta de små leka på deras trädgård. Jag får se hur pigg jag är i morgon förmiddag! Hur jag än vrider och vänder på det så är en promenad ett måste i alla fall.

I kväll färgade jag håret och det blev för mörkt. Topparna är nästan svarta....ja, de är svarta!
Jag ville ha en mörkbrun guldig nyans men då får jag nog gå till frissan vilket jag ändå måste göra för nu ska jag klippa lugg igen. Jag hade håret under utväxt men vill ha tillbaka luggen, tror jag!

Vilket fruktansvärt inlägg detta är....helt ointressant....men jag postar det ändå.....

3 kommentarer:

  1. Aj aj aj! Stackars Lova :( Hoppas det är bättre idag.
    Apropå hydrokortison, tänk på att hon inte ska ha det på huden om hon ska vara i solen. Det kan ge fula pigmentfläckar.

    Kram Janina

    SvaraRadera
  2. Tack Janina för att du sa det, det hade jag inte den belkaste aning om!! I dag har hon varit ute med långärmat hela dagen,men ibland har hon velat slänga av sig klänningen!
    Svårt att få dem att behålla kläderna i denna värmen:(
    Hoppas ni har det bra! Kramar

    SvaraRadera
  3. Stackars lilla LovaTova men i dag är det säkert bättre eller? Henry har också haft sånt och det försvinner på nån dag bara!
    Jag tycker aldrig håret blir som man vill när man färgar hemma:(
    Kramkramkram Mia

    SvaraRadera