måndag 11 juli 2011

Jag äger världen!

Ja i alla fall kändes det så i dag när jag körde hem efter att ha varit i Älmhult helt alena för att handla mat och dylikt. Med rutan helt nere på förarsidan så vinden tog tag i mitt hår, några kilometer för fort i timmen och musiken på hög volym kändes det ett tag som om jag ägde hela världen.....men faktum var att jag "bara" varit barnfri. Tänk vad några timmar barnfritt kan göra för välbefinnandet. Känslan av att kunna gå i en affär och kunna ta sig tid att läsa bak på förpackningarna utan att en bushöna står och drar en i byxbenet eller hotar med att hoppa av vagnen.

Maxi ICA stormarknad var mitt mål. Jag behövde mat, men också nya tandborstar, tandkräm, duschkräm och annat som går åt. Jag behövde vaniljglass med jordgubbar, fiberberikad havregryn till min gröt-tokiga tvååring, kycklingfiléer och mjölk. Vara efter vara åkte ned i vagen. När det som stod på shoppinglistan låg i vagnen tog jag en extra runda i butiken bara för att känslan av barnfritt skulle dröja sig kvar lite till.
Ett hårspay och en pocketbok åkte ner bland de övriga varorna.
Väl framme vid kassorna kände jag hungern smyga sig på. Det blev en färdig sallad med ägg och räkor. Jag stannade bilen på en fin plats, hoppade ur och satte mig i gräset med salladen. Solen värmde lagom. Där blev jag sittande lite längre än jag hade tänkt mig, men åh va skönt det var!
Min lilla höna hade givetvis lagt sig när jag kom hem. Jag köpte en liten present till henne men den får hon öppna i morgon när hon vaknar.

I morgon har hon och jag en ledig dag tillsammans. Då blir det marknad i Hästveda.

Godnatt!

3 kommentarer:

  1. Det är en dröm att ha egen tid! Jag gör också så att jag åker och handlar oc stannar lite längre än jag hade beövt eller åker till en kompis och så ringer jag Henke och säger att kompisen inte mår bra och jag måste stanna längre. Väldigt effektivt:)
    Kramkramkram

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Härligt med lite egentid! Det behöver man verkligen emellanåt!
    Tack för din söta kommentar hos mig. Torpet är ju mitt och min systers ihop. I höstas drog vi in el och då renoverade vi lillrummet och skafferiet (där man lagar mat), men annars är allt som det vart i typ 40 år minst. Så det du såg från köket är inte mitt verk ;-) Vi låter allt vara som det vart, jag ärvde ju torpet nr jag var 2 år från farmors far och de som hyrde det av honom hade ju gjort i ordning det enligt den stil o tid som var då... Spegeln ska jag ha hemma, jag älskar gamla saker a la 50-60-tal. att bara ha nya möbler o ting är inget för mig, jag vill blanda det gamla personliga med egen historia o stil med det moderna, gärna råvaror som trä, ull osv..:-)
    Jag träffas gärna när du kan, jag hade väldigt gärna bjudit hem er på middag! (dig o kiqi)
    kram från Mölle (fick låna systers dator hon är här på besök några dagar)

    SvaraRadera
  3. Hahaha, Maria, du är smart du;)

    Caroline, Mölle? Det var där ni var förra året också va? Ok, på så vis...förstår att torpet är väldigt speciellt för er när ni ärvt det. Ja, visst är det coolt att blanda nytt och gammalt, göra det personligt!
    Här hemma finns dock inga gamla ting (alltså riktigt gammalt,retro)Kopier finns dock! Jag är inte den som åker runt på loppisar...det har ju hänt...men det är inget större intresse. Gillar dock idén om att köpa gammalt, renovera och reparera det och sedan ta användning av det igen...men då vill jag ha ett hus. Överhuvudtaget ligger mitt stora inredningsintresse lite på is just nu. Detta beror givetvis på att vi bor i hyres. Det är väldigt begränsat vad vi kan och inte kan göra här:( Men när jag inte kan utöva mitt intresse fullt ut, dvs skapa med händerna, läser jag desto mer tidningar som handlar om inredning. Läser, funderar och klipper ut bilder om jag hittar något som jag kan tänka mig att förverkliga! Blir givetvis också inspirerad från bloggar! Har själv en stor syrabetsad träsäng med rundade gavlar i båda ändar och pelare som är handgjord av min pappa. Jag fick den en jul när jag växte upp. Den vill jag slipa ner lite fint och vitlasera till Lova....men denna säng är så stor och otymplig så den är inte en säng vi bär upp till hennes rum på andra våningen...och så tar den typ hela hennes lilla rum i golvyta...hon ska ju kunna leka liksom;)Hade vi haft ett hus med större rum åt Lova hade jag satt igång med sängen typ nu. Sedan har jag en pigtittare, också i syrabetsat som ska gå igenom samma behandling och så småningom ska Lova ha den. Jag skulle vilja ha laserade vita möbler till henne av äkta vara! Ett gammalt sideboard i samma stuk ska jag försöka hitta...jag vill ha det att ställa pigtittaren på och så en fin gammal pall. Jag har tusen idéer....och slutar aldrig att fundera för framtiden...
    Verkar som om vi verkligen har något gemensamt när det gäller inredning:) KUL!!!

    Vad det gäller middag så hade jag gärna kommit till er. Tack för inbjudan! Jag ska snacka med Kiqi också och så kan vi titta mer på hur vi ska göra....men du hoppar Liseberg då? Förstår dig fullt ut i så fall!
    Kramar

    SvaraRadera