fredag 18 november 2011

Årets första julmarknad!

I kväll bar det av till Hässleholm och julmarknaden där. Vi tittade på diverse hantverk och jag fick ett par idéer om hur jag ska göra nästa söndag då jag adventpyntar. Inte mycket, för då snurrar det i huvudet på mig. Nej, sparsmakat är det som gäller här. Vita enkla stjärnor och ljusstakar, ett fat med mossa och hyacinter och en vit amaryllis i köksfönstret. Amaryllisen ska vara praktfull, kraftig och lång. Den får gärna kosta, jag köper bara en! Jag ska köpa trollhassel och hänga de små tomtarna som Lova fick av sin farmor i. Bilder kommer! Sedan drar jag fram resten av julpyntet några dagar senare....för att sedan plocka bort det direkt efter nyår. Inte en dag senare!

Utöver hantverket provsmakade vi allt från hemkokt kola till varm fläderglögg, hemkokt hallonsylt och rökt vildsvinskorv. Smakrik extralagrad ost och kex, polkargrisa varma och rykande färska. Mums! Det som fick följa med hem var glögg, bröd, korv, kolor, stekt sillsmörgås, spettkaka, struvor och en burk senap. Nu är det inte jag som ska peta i mig allt det här - tack och lov! Vi var många om det. Både jag, mamma, pappa och min mormor var med och delade på köpen.

I kameran har jag några bilder som skulle ha förgyllt detta inlägget, men de får komma i efterhand då jag inte riktigt orkar pyssla med sådant i kväll känner jag.

Senare i kväll har jag sett idol, plockat fram min hårfärg och ställt den framför nosen för att jag inte ska glömma bort att färga mitt dassiga hår i helgen. Jag har hittat min färg. En guldig brun nyans som jag inte byter mot allt guld i världen. Jag har hämtat ut min och Lovas vinterjackor på posten och konstaterade ganska snabbt att min skulle tillbaka då den inte motsvarade mina förväntningar. Lovas jacka behöll vi. Dessutom, håll i er nu, så har jag själv med hjälp av en klumpig kökssax i brist på annat, klippt till min långa lugg som fastnade i ögonfransarna. Jag blev så jäkla irriterad tillslut att jag tog saken i egna händer. Det blev förvånansvärt bra, men givetvis inte bättre än när min frisör Jenna gör det så det blir till att boka en tid med henne både för mig och Lova innan jul. Ja, så får det bli!

4 kommentarer:

  1. Jag hade också gett mig på att klippa luggen själv. Under gymnasietiden klippte jag mig helt själv. :) Hade långt hår ner till byxlinningen.
    Vad roligt med julmarknad! Så mycket gott ni köpte med er hem, "god" jul.
    Hur gick det i Idol? Maken såg på hockey och det varade till halv tio, lagom kul en fredag. Speciellt när jag inte har FB att kolla längre.
    Lycka till med hårfärgningen och ha en riktigt fin helg!
    Kramar till dig

    SvaraRadera
  2. Jag har klippt mig själv massor med gånger när jag hade lugg. Orka gå till frissan och betala 300 spänn för att putsa lite liksom:)Pojkaran klipper jag hos en kompis som är jätteduktig.
    Så mysigt när su skriver om marknaden. Vi ska till Liseberg i alla fall en gång i år
    Kramkram

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt med julmarknad, även om jag är en sådan som är strängt emot allt jättejuligt innan 1 december. Haha.. jag har blivit så himla sträng med sånt sedan julhandeln tidigarelägger allt mer och mer för varje år. Jag hinner liksom tröttna innan det ens är jul..

    SNakca om massa mumsiga grejer också. Bortsett spettekakan då. Klarar verkligen inte det. Är ju ingen skåning liksom. Hihi. Fläderglögg lät underbart gott. Älskar glögg, och älskar fläder. Mums!

    Kram på er

    SvaraRadera
  4. Sandra, gissar att du vet resultatet av idol by now;) Men Amanda P åkte ut!! Visst, det går alldeles utmärkt att klippa sig själv...bara man har lite anlag...eller ska jag säga talang för det;) Blir det snett, så får man boka en tid illa kvickt..värre än så är det ju inte! En lugg som jag har behöver klippas ganska ofta och då är det skönt att kunna göra det själv...likadant att plocka ögonbryn...det lärde jag mig tidigt och sedan har jag fixat det någorlunda. I bland fick min gamla hudteraupet i Göteborg fått styra upp det lite...men på det hela taget fixar jag det:)

    maria, bra att du hittat ett billigare alternativ till de små, det blir ju ganska dyrt om alla ska klippa sig och man är som ni, 4 i familjen!

    Kiqi, jo som du vet håller jag med om att handeln är för snabb med att slänga ut "juliga" varor och det retar mig! Nu är det en månad kvar till jul så nu är det "juliga" ok för mig:)Du är som jag, jag är inte heller förtjust i spettkaka, trots att jag är skåning i blodet;) haha. Jag tror att mamma köpte den åt sin bror som bor i Göteborg, han gillar spettkaka och har lite svårt att få tag på den där uppe, haha! Fläderglöggen var inte helt fel, kan jag säga! Ska du/ni till Lisebergs julmarknad i år?

    Kram till er alla

    SvaraRadera