tisdag 29 november 2011

The baby is back!



Den "stora" flickan har målat med vattenfärg

Jag känner mig sådär äckligt nöjd efter att ha släpat tre tunga papperspåsar med varor från affären här intill, samt ett stort paket toalettpapper. Inte mycket att vara nöjd över, tänker ni! Men jag har också torkat av besticklådan överst samt alla andra lådor i raden nedåt. Jag har dammsugit alla golv och tvättat dem. Jag har flyttat saker från Lovas rum till vårt sovrum och vice versa. Både tunga möbler och smågrejer. Under tiden har jag kört hårt med tvättmaskinen.
Nu är det kväll, sen kväll. Jag har tagit mitt första foto med Iphonen och så har jag försökt fixa inställningar för mms och sms, men lyckades ej (tekniskt obegåvad som jag är) Jag ringde till Tele2 och försökte den vägen, jag försökte själv göra manuella inställningar då automatiska inte fungerade på denna telefonen, hmm?!?! Jag får nog ha lite personlig service på Tele2 i morgon tror jag. Har någon av er försökt messa mig så vet ni varför jag inte svarar.
För övrigt verkar allt fungera bra med min nya leksak:)

Snart är Lovas nya rum klart och då kommer de bilder jag lovat i hundra år.

I några veckor har den lilla hönan här hemma starkt identifierat sig själv med en bebis. På kvällarna här hon ska lägga sig och jag står lutad över henne för att krama och pussa godnatt så "tappar" hon helt plötsligt sin napp och ger ifrån sig ett låtsas-gråt. Då ska jag sätta tillbaka nappen i munnen och hon suttar förnöjt vidare med slutna ögon, precis som en bebis.

- Du är mamma, jag är bebis!

säger hon och menar varenda ord. I bland glömmer hon givetvis av sig och blir stora flickan igen. I synnerhet när det gäller något som gynnar henne....där hon liksom tjänar på att vara stor. Men allt som oftast är hon bebis. Vid matbordet är hon också bebis ibland, och då ska jag mata henne. Jag matar och hon skrattar och ler lyckligt. Rollspel blir allt vanligare här hemma. Det kommer tvärsäkert från dagis där alla barn tilldelar varandra roller ibland

- Du får vara mamman så är jag pappan! Vill du vara med så får du vara lillasyster.

Underbart!

Jag kan bara konstatera, jag har fått tillbaka min bebis!

5 kommentarer:

  1. Så mysigt när de leker familj. Här hemma leker de bara star wars figurer och krig:( För att få slut på det brukar jag säga "alla som inte heter Obi wan kenobi får glass" och då helt plötsligt är de Malcolm och Henry igen;)
    Kramkram Mia

    SvaraRadera
  2. :) Vad intressant. Sonen här blev liten ett tag när Grodis kommit. Han kan fortfarande återgå till lite bebisfasoner.
    Det är roligt att följa deras utveckling. Ibland är det lätt att fastna i vardagen och missa det spännande i ett raseriutbrott. Sånt ser jag nu och kan därför tackla det mycket bättre än vad jag gjorde när sonen var liten. Då var jag iofs sjuk och såg inte mycket alls av livets skafferi.

    SvaraRadera
  3. Haha.. ja dessa rollspel. Jag säger då det!
    Mama älskar att måla med vattenfärg, och jag är en såndär bittermorsa som inte låter henne göra det här hemma så mycket. Men på dagis gör hon det desto oftare!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Maria, hahahah...du är för rolig du!!!!

    Sandra R, jo men det har man hört innan att större barn kan återgå till lite bebisfasoner när de får ett syskon...men den enda Lova konkurrerar med är katten;) Nej, va tråkigt att du var sjuk! Men du är bättre nu va? Hoppas det!

    Kiqi, ha inte dåligt samvete...vi har precis börjat med målarfärg här hemma. På dagis har hon säkert fått måla en del, men hemma har hon visat pyttelite intresse för att måla med krita, så jag har inte tänkt på vattenfärger förrän nu. Lova gillar ju böcker och pussel. Det är hennes melodi:)

    Kram på er

    SvaraRadera
  5. Vilken fin teckning lillan har gjort:) Jag blir sugen på en egen bebis när jag läser om alla söta saker Lova gör och säger/Kajsa

    SvaraRadera